Јас сум сто отсто против компромис за името. Јас сум против промена и на една буква, вели професорот Ферид Мухиќ
Соња Крамарска
Професоре, како се случи да ги загубиме координатите во општеството?
Зар сме ги имале, па да ги изгубиме? Она што го немаш, не може да го загубиш. Целиот тој период од 17 години (транзиција, н.з.) нема координати кои би биле постојано во игра. Еве, на пример, нашата меѓународна политика која се засноваше порано на еквидистанца, всушност, не беше координата, туку потреба што беше изведена од надворешните околности (распадот на Југославија и тензиите што настанаа потоа) и не беше внатрешна. Така беше и со внатрешната политика, со етничките прашања, а и со економијата. Проблемот беше во тоа што нашите влади, исто како и другите влади во други земји, во процесот на глобализација немаат автономија во водењето на политиката.
Алудирате и на денешната политика што се води во Македонија?
Ми пречат оцените и изјавите дека нема алтернатива и избор. Социјално тоа е дефетистички, а психолошки тоа е очајнички. Демократијата е токму изјаснување „за“ или против нешто. Само очајник може да помисли дека нема што да прави...
Тоа Ви е критика кон оние што велат дека немаме друга алтернатива освен ЕУ и НАТО?
Апсолутно, да. Во тој контекст ние мораме да бидеме свесни дека имаме алтернативи. Лично сметам дека денес секое општество би можело да опстане дури и ако не се интегрира. Сметам дека не држат тие катастрофични сценарија дека никој не може сам. Опстанокот е можен, но со различен степен на инфраструктурни и други достигнувања што ги опкружуваат граѓаните.
Колку македонското општество со својата социјална конфигурација и сите мани што ги стекна за време на транзицијата е подготвено на „средба“ со глобализацијата?
Тоа е тешко да се каже, но сметам дека македонското општество е се' поподготвено. Овде терминот „подготвено“ го користам со значење како во кулинарството. Нас не' ’готват’ за тоа. Ние сме во лонец и полека омекнуваме, сега сме на ’пареа’, па ќе не' ’похуваат’ итн. Но, лично сум против какво било условување за зачленување во политичките институции. Има една радикална, драстична противречност меѓу принципите на политичко здружување и принципите што ни ги наметнуваат ЕУ и НАТО. Од каде сега измислија толку услови за пристапување кон политичка заедница како што е ЕУ? ЕУ мора да е отворена за сите европски земји, а заедничките стандарди ќе бидат исполнувани откако земјите ќе се зачленат. Мора да се каже и дека во однос на името е без преседан, бидејќи никогаш на земја што сакала таму да се зачлени не и' било барано промена на име. Мислам дека ништо не е врзано за вербална промена на името, туку е и нешто друго. Менувањето на името е понижување до тој аспект да не може човек потоа да си погледне в очи. Некои велат дека името „Горна Македонија“ е многу добро. Но, ние не се викаме Република Горна Македонија, туку Република Македонија и нема тука што да се менува.
Значи, Вие сте против компромис со Грција околу името на нашата земја?
Да, јас сум сто отсто против! Јас сум против промена и на една буква. Ние се бориме против корупција, а тоа е корумпирање на една цела нација. Да се согласи на промена на името за да влезе во ЕУ! Принципиелно зборувајќи, јас сум против какво било условување на нашето зачленување во ЕУ. Бидејќи тоа противречи на карактерот на политичката организација. Но, сакам да укажам и на ирационалноста на поделбата на бранковисти и грујовисти околу ова прашање. Демек, Бранко е предавник затоа што сака да го смени името, а Груевски е патриот, бидејќи не сакал да го смени или ќе го смени „принципиелно“ во преговори. А, всушност, постои само еден став за тоа прашање. Или се преговара или не се преговара. Тука меѓу нив двајцата нема разлика, односно стојат на иста позиција. Разлика би имало ако Бранко е за преговори, а Груевски ги прекинува.
Како се снаоѓа македонското општество во тој судир со модернизмот?
Опкружени сме со празнина, а борбата против неа се води со свеста, со верба, доблест и убавина. Тоа е обидот да се избориш за нешто што е средство, а не цел. Македонското општество е прилично подготвено за глобализација и за пасивно следење на диктатот во обид да се покаже како добро учениче. Се изврши едно големо вредносно поместување кон она што се нарекува континентални вредности. Тука особено предничат младите кои брзо се приспособија на новото време. Новата генерација се' повеќе е водена од она што јас го презирам, а тоа е реал-политиката.
Каква улога може тука да одигра веронауката што се воведе во училиштата?
Воведувањето на веронауката во училиштата е катастрофа! Она што не сакаат да го разберат оние што ја воведоа е дека дефиницијата на секуларност на државата никако не значи забрана на религијата, туку значи токму слободна и рамноправна афирмација на сите религии надвор од можноста државата да фаворизира или да ја сопира која било од религиите. Секој од нас има услови да направи верска школа. Меѓутоа, државата што го прави задолжително верското учење прави дискриминација, бидејќи секогаш остануваат религии кои не се во игра.
Дали можеби тоа е очајнички обид да се вратат моралните вредности кои се изгубија во транзицијата?
Не мислам така. Моралните вредности не се изгубија во транзицијата. Напротив, моралните вредности не се во никаква релација со теизмот и атеизмот. Не мислам ниту дека религијата е гарант на моралноста, иако се стреми кон некои вредности и е еден од начините да се соочиме со празнината. Меѓутоа, многу работи можат и да бидат изманипулирани од религијата. Многу војни се провоцирани од религијата. Верувам дека некои родители сметаат дека нивните деца учејќи религија ќе станат поетични, но тоа не е точно. Имате психопати кои се длабоко религиозни. Има убиства од религиозни мотиви како неодамна во Русија кога беа изедени четворица луѓе. Во нашиот случај религијата може да биде спорна и од друг аспект. Не знам дали религијата ќе ги зближи луѓето, односно учениците, бидејќи тие потекнуваат од различни вери. Дури и во едно училиште може да има ученици од различни вери. Замислете што ќе се случува ако на одморите учениците почнат да отвораат дискусии околу религијата. Тоа ќе ја зголеми дистанцата меѓу нив наместо да ги интегрира. Да бидеме начисто, религијата може како сакате да ја дефинирате, но таа не е толерантна. Така што кај нас е направена една крупна грешка и се надевам дека по една-две години ќе биде поправена.
Господине Мухиќ, Вие сте надворешен советник на претседателот Бранко Црвенковски и го водите неговиот серијал „Дијалози за Македонија“. Но, еве сега забележавме дека со шефот на државата не се согласувате во ставовите за едно фундаментално прашање, како што е спорот околу името на државата!? Сте му го кажале ли на Црвенковски Вашиот став околу тоа?
Да. Приближно тоа што го кажав тука му го имам кажано и нему. Дури и многу порадикално го формулирав на седница на неговиот Кабинет. Советник не значи да ги поддржувате сите ставови, туку некогаш да укажете и на можноста за друга опција или поинакво мислење. Ако говориме за принципиелност, не се потребни никакви преговори за името. Најдобро беше да нема никакви разговори со ЕУ и со Грција околу името на нашата земја.
Редовно сум читал колумни од професорот Мухиќ и редовно ми се допаѓале неговите ставови и скоро потполно сум се согласувал со нив. Така е и сега. Мислам дека тој е еден од ретките интелектуалци, политичари, новинари што ете може слободно да размислува, без застрашувања наметнати од надвор (од НАТО, ЕУ) , но и без оние од внатре (поттикнати од националистички занес). Со доза на храброст и интелектуална самостојност, може подобро да ги види работите од сите на кои им се замаглени очите, но и тоа јавно да го каже. Секоја чест.
Од: Кој да слушне?
Датум: 26.09.2008 01:52:58
Е, драг професоре! Тешко дека некој има 2 чисти да разбере што зборувате, а толку е едноставно :(. Полесно им е да се забијат по партиските штабови, црквите, џамиите. Кога јас, како обичен граѓанин, го велам сето ова што го спомнавте, ме гледаат како да сум се симнал од друга планета. Туку ајде, можеби од Вас како професор, писател и истакнат интелектуалец, ќе допрат до повеќе луѓе. И дајбоже да е така!
Од: Dragi Stojkovski
Датум: 26.09.2008 07:28:38
Браво господине Мухиќ.
Конечно човек од естаблишментот јавно се произнесува против секакви преговори за името. Дали господата Груевски и Црвенковски ќе имаат доблест да изјават јавно зошто воопшто се прифати целата игра околу името?...Зошто сеуште се продолжува со овој циркус и распродажба на македонското национално достоинство?...И конечно, зошто не се земаат предвид предлозите на др. Игор Јанев за решавање на спорот за името во ООН?
Од: nekogo
Датум: 26.09.2008 08:33:13
Ne samo za prashanjeto na promena na imeto,tuku i za veronaukata vo shkolite. Religijata kako shto kazuva profesorot bila i kje bide najgolemata pricina za razdor, vojni...se nadevam kako i toj samiot, deka mnogu skoro kje se ukine veronaukata vo shkolite. Toj shto saka kje uci vo crkva, dgazmija, sinagoga...
Од: blagoj
Датум: 26.09.2008 08:49:28
Profesorot Muhik sekogas izleguva so interesni kolumni i interesni stavovi ,koi se sekgas interesni za citanje bidejki pleni so svojata intelegencija ,megjutoa go imam vpecatokot deka vekje podolgo vreme igra na sigurna strana samo so interesni intelektualni dosetki ,ednistvena zabeleska e sto bibilo dobro makar i proaktivno da se vkluci vo ovie procesi koi gi dodiraat eticko moralnite standardi ... a za sovetnickata uloga kaj Branko - Profesore dali deluvate vo vistinki opkruzok? Sepak neminoven kvalitet
Од: Гоце Делчев-Ново Село
Датум: 26.09.2008 09:06:07
Професорот го кажува својот став гледано од надвор,а како ќе биде ставот негов ако тој е председател на државата или владата,мислам дека тогаш сакал или не,ке седне на преговарачка маса-не само за името на нашата Држава,туку и за многу по бизарни работи и спорови што ги има помегу соседите.
Од: Trajkovska
Датум: 26.09.2008 09:19:33
Dlaboko blagodaram! Koga bi mozelo-Toj da bide pregovarac za imeto, no kako, koga e protiv pregovori?! Znaci treba da se poslusa-pregovorite treba vednas da prekinat od principielni, eticki pricini.
Од: OD ORCE SAZDOV
Датум: 26.09.2008 10:15:29
jas so ovoj profesor vo nitu eden stav ne se slozuvam,kako prvo imeto nikoj ne saka da go menuva ,no vo odredeni slucaevi nesto e moralno da se napravi za podobra idnina na nasiot makedonski narod,posto site se stremime .odnosno gledame podobar zivot ,standart ako se zaclenime vo EU I NATO,sto se odnesuva do veronaukata vo obrazovanieto toa e dobra ideja,a ucenicite ne treba da razgovaraat vo privaniot zivot okulu toa tuku treba da se duhovno i religiozno vospitani i da znaat sto e dobro ,a sto zlo vo denesni uslovi.
Од: eva
Датум: 26.09.2008 10:59:41
bogatasi i budzetari se protiv a sto da kazeme nie so 7000den da trpime za vas?
Од: ВИК
Датум: 26.09.2008 11:06:55
Секоја чест за професорот...
Од: Dolno Vodno
Датум: 26.09.2008 11:08:00
Gospodinot Muhic kako vrven intelektualec, sekogas znael so svoite tekstovida projavi interes kaj citatelite ili so svoite izjavi,kaj slusatekite. I ovojapat napravi edna " super analiza " na politickata situacija vo Makedonija, davajki duri i svoi predlozi za resavanje na sporot so imeto i idninata na nasata Tatkovina. Kako golem Makedone,znaejki da go upotrebei svojot talent i znaenje zbogateno vo Makedonija,solesnokja ja prifakja i ni ja objasnuva moznosta za zivot vo izolacija od svetot , bez NATO i EU. Seto ovoa vo ime na slobodata na mislenjeto mu go ima kazano i na Pretsedatelot Crvenkovski kade za sovetite prima plata, a so kazanovo,SO DVETE OCI NAMIGA NA VMROvcite i Premierot. Onaka, "malo Istok,malo zapad", po potrebe , od zavisnost na jacinata na veterot. I bidejki Fuere ni kaza deka ne sme glup narod,eve mu na makedonskiot narod uste eden koj zapocna da se gotvi za izborite na prolet. Bravo !
Од: Svetlana
Датум: 26.09.2008 11:10:15
BRAVO!
No, stvarno, ima li koj da slusne i RAZBERE!
Од: Transcedentno
Датум: 26.09.2008 11:16:18
Profesore Muhic. Principielnosta i etickite principi ne se vodecki elementi vo sovremenata( pa i poranesnata) politika. Vodecko mesto vo politikata i vodenje na drzavata se pragmata i utilitarizmot:: " Sto povece sreca za sto pogolem broj". Poradi tie pricini filozofite i poetite ne se pokazale prikladni licnosti za vodenje na politika i vodaci na uspesni drzavi.
Од: Илија
Датум: 26.09.2008 11:21:01
Профеорот, но и преговарачите за името, се воспитувани во духот на едни бивши времиња и разбирливо е да не прифаќаат било какви преговори. Тој како интелектуалец кој чита светска литература подобро би било да објасни зошто Македонците се творба на Тито. Во таа насока е и една неодамнешна статија од двајца американски сенатори објавена во угледниот весник The Washington Times.
Од: Site
Датум: 26.09.2008 11:41:44
profesore prvo morate da bidete iskreni so sebe pa so svoite sogragani makedonci, treba da im objasnis po detalno sto e nivnoto resenie i idnina, inaku ke treba da se zakopame kako Srbija i Milosevis, da se izolirame da se ubijeme megu sebe, i na kraj pak da sme tie sto sakat drugite, odnosno kako drugite ke ne imenuvat, makedonija ja nema taa silla i mok toa da go napravi, i ke mora da prifati kompromis, ianku profesore kako vie ke gi ubedite Albancite da bidat vo istata izolirana drzava bez idnina, pa i za toa ke treba da se najde resenie, a naj dobro rsenie ke bide resenieto so Ceska i Slovacka.
Од: FILIP TRETI MAKEDONSKI
Датум: 26.09.2008 13:16:43
Nevozmozen e fer kompromis bidejki nema kompromis za imeto kako najmarkanten BRAND i najsilen beleg na nacijata i jazikot a koj ke go zastisti toj identitet. Toa e non-sens. Grcite toa go znaat i zatoa se podoblesni vo nivnata beskompromisnost protiv kompromisot i bezuslovna zaednicka upotreba na dodavkata i imeto. Crvenkovski pak i prodava magla na makedonskata nacija i obvinuva za nekooperativnost na onie koi ne sakaat da ucestvuvaat vo takvata demagogija i necesna igra. Crvenkovski javno se zalagase deka so nekoja mala dodavka treba da se resi sporot i da se vleze vo NATO dodeka Gruevski se zalagase za referendum. Vo isto vreme,Crvenkovski posocuval na maz koj bi objavil promena na imeto za sega da se pere so obvinenie protiv Gruevski i 80% razumni i cesni i dostoinstveni patrioti i luge. Maz e dostoinstvenik sto stoi zad svoite zborovi a demokrat e onoj sto poradi nivnata pogresnost go otstapuva mestoto na drugi a ne da postavuva KRIMINALEC za da mu go cuvaat nezamenlivoto mesto.
Од: branko
Датум: 26.09.2008 13:31:04
Cestitki profesore, neli vo OON se vodea "razgovori za razliki okolu imeto", od kade sega "pregovori za imeto", drugo, neli razgovorite bea za zamena na referencata vo OON, od kade sega ni se nalozuva i koristenje na novoto ime za bilateralna upotreba, grkot te ucenuva kako ke komuniciras so treta strana, pa toa e neviden bezobrazluk, toa e isto kako sosedot da mi rece: otsega koga ke razgovaras so komsijata na vo stan br. 3 ke morate megu vas da se oslovuvate kako sto jas ke vi recam. Besramni bitangi, site se za idrizovo, dozivotno.
Од: doktorce
Датум: 26.09.2008 14:30:19
ako nekogas vo drzavata trgne vo nasokata sto ja predlaga gospodinot muhic,jas uste utre vadam bg pasos i begam sto podaleku,toa podobro.ako nego branko mu dal diplomatski pasos,mene mi trebaat eden kup dokumenti da ja urnam zeleznata zavesa postavena so samoizolirackata politika na takvite kako nego.MAKEDONIJO SAMO VO EU I NATO MOZES DA GI BRANIS SVOITE INTERESI.POZDRAV NA SITE ISTOMISLENICI
Од: nikuch
Датум: 26.09.2008 14:59:17
do Ilija
E more Ilija, si prochital neshto vo Washington Times napishano bozhem od dvajca senatori. Tie senatori se na platen spisok na grchkata vlada za da mozhi istata da gi koristi nivnite iminja za svoi potrebi. Ubavo e da se chita se', no ako veruvash vo se' shto khe prochitash chuvajsigo toa za sebe. Tvoite komentari i' se potrebni samo na Grcija i na nikoj drug vo svetot.
Profesore Muhic na Makedonija i' trebaat povekhe lughe kako Vas.
Од: dedo dimo
Датум: 26.09.2008 15:01:20
Profesorot e vo pravo .Sprema zakonot za chovechki prava i diskriminacija e deka NIKOJ NEMA PRAVO DA MU kAZI NA DRU CHOVEK KAKO DA SE VIKA ILI KOJA RELIGIJA DA E IMA ILI DA SE PROTIVI PROTIV NEGOVATA_NEJZINATA NACIONALNOS. Ovie nashite ne znaat shto pravat A isto i ovie od EU ,A toa e prekrshuvanje na CHOVECKITE PRAVA .Nashite politichari samite si go pikaat zatoa shto ne znaat shto pravat i so stravziveat ai go zaplashuvaat narodot shto treba da go vodat napred
Од: dimitar
Датум: 26.09.2008 15:23:15
Dpbar e profesorov! Ne treba nikakov kompromis, nikakvi pregovori.
Од: Ajax
Датум: 26.09.2008 15:37:15
"Советник не значи да ги поддржувате сите ставови, туку некогаш да укажете и на можноста за друга опција или поинакво мислење. Ако говориме за принципиелност, не се потребни никакви преговори за името. Најдобро беше да нема никакви разговори со ЕУ и со Грција околу името на нашата земја."
Ние можеме да сме бескомпромисни и морални до вечност, но како ќе повлијате на спротивната ако не со преговори? Затворање врата и игнорирање не се патишта на соживот во 21иот век.
Од: anonimen
Датум: 26.09.2008 15:40:37
i Ferid Muhic fulira . kaj e sega da kaze nesto za Trifun Kostovski koj go podrzuvase so se dusa i negovata kerka bese licen portparol . Znaci zgresil isega mnogu e lesno od daleku da se zboruva tamu da te vidam .
Од: anarhist
Датум: 26.09.2008 16:48:51
Ako e protiv kompromis okolu imeto t.e. smeta deka ima idnina i bez vleguvanje vo EU, sepak ne slusnav nikakvo resenie koe zemjava bi mozela da go sledi vo toj slucaj.