Број 3599  вторник, 07 јуни 2011
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска
Фељтон
Онлајн вести

Насловна








Site Meter

Фељтон

Славата, митот и крвта на ВМРО (8)

По востанието, Македонија беше натопена во крв

Како Англичанецот Хенри Ноел Брејлсфорд ја доживеа драмата на востаниците и на бегалците по поразот на Илинденското востание

Виктор Цветаноски


Aнгличанецот Хенри Ноел Брејлсфорд повеќе од кој и да е странец што за време на илинденскиот период ја посетил Македонија, ја разбрал суштината на македонската револуционерна борба, сочувствувал повеќе од кој и да е туѓинец со маките на македонскиот селанец и востаник. Книгата „Македонија“ што напишал веднаш по востанието откако ќе престојува неколку месеци во Битолскиот округ, делејќи ја помошта што Англија ќе му ја испрати на настраданото население, претставува автентично сведоштво на драмата во таа страшна 1903 година.

Тој смета дека востанието било нешто многу повеќе од едно активно воено движење. Тоа, според него, воено било пасивно бунтување во кое учествувало сето селско население. Опишувајќи го животот на бегалците и на востаниците, распоредени во околу дванаесетина логори на планините, тој проценува дека нивниот број изнесувал близу 60.000 души.

„За време на жештините, во првите две-три недели на август, тие мора да живееле во релативна удобност и изобилство, уживајќи во сопствената краткотрајна слобода, дочекувајќи ги како јунаци четите што доаѓале и си заминувале, поздравувајќи ги нивните успеси и распрашувајќи се за секое претерано гласиште за помошта што требало да дојде од Европа или од Русија. Потоа следел вториот период, од можеби две недели, кога тие се' уште уживале релативна безбедност: имале храна дури и во планините не страдале многу од студ.

Но, долу, под нив, гореле нивните села. Веќе не слушале претерани приказни за славни победи, туку гласишта за колежи и мачења. Биле опседнати од истрелите што ги слушале и често се случувало некоја млада жена, која се осмелила да појде назад во селото за да види што останало од нејзиниот дом или, пак, да го провери скривалиштето каде што го скрила својот свечен фустан, воопшто да не се врати или, пак, се довлечкувала назад за да почине, повредена и обесчестена. Момчињата што ги паселе овците на бегалците ако се осмелиле да се симнат во долините, биле заробувани, а понекогаш изгладнетите деца, заскитувајќи до полињата со пченка, се враќале назад без моќ за говор ментално нарушени“, пишува Брејлсфорд за ужасите што ги преживувало македонското население додека востаниците воделе борба со аскерот и со башибозуците.


Познатиот англиски хуманист и публицист со многу емоција и мошне пластично го опишува трагичниот крај на востанието и последиците од него. „Кордоните го стегале обрачот околу планините и селаните од нивните високи гнезда наеднаш станувале свесни за црвените риги по зелените подножја на брдата или, пак, во ветрот ги наслушнувале извиците на гоначите што го терале добитокот натоварен со ридските топови што требало да истурат оган врз засолништата. Од средината на септември, па натаму, бегалците биле гонети од гора до планина и од врв на врв. Единствено биле безбедни да ги следат сега веќе збиените чети, а се случувало борбата да беснее околу дувлото каде што се криеле жените и децата, додека мажите со сета своја машкост се бореле да одбранат некој плиток ров, знаејќи дека зад нив се туткаат од страв и жените и децата, очекувајќи да бидат заклани ако ним им снема храброст или ако куршумите ја промашат целта. Постојано во бегство, тие набргу зад себе си ги оставале залихите храна и стоката“, пишува Брејлсфорд.

Според него, многу бегалци останале под отворено небо. Цели села со денови се хранеле само со корење и треви. Помалите деца во голем број умирале, а мажите и жените се групирале според степенот на заразите што ги десеткувале оние што ги поштедиле Турците. Често големите логори се растурале во раштркани групи од изгладнети и преплашени бегалци, кои на крајот се враќале меѓу пеплиштата на своите домови за да се предадат. Понекогаш се случувало тие да налетаат на војници или, пак, на ограбувачкиот башибозук. Петнаесетмина селани од едно село во близина на Ресен влечејќи се кон градот на чело со нивниот поп, биле заклани. Помладите жени минувале најлошо бидејќи кога војниците ќе ги фателе, често ги носеле во турските логори и таму ги држеле неколку ден�� се' додека и последниот силеџија што ги посакувал не си го направел ќефот. Многумина биле застрелани додека се затскривале зад востаниците за време на подоцнежните престрелки, во септември и во октомври, а понекогаш со ист куршум биле погодени и мајката и нејзиното бебе. Брејлсфорд подвлекува дека Турците војувале и со жените и децата и дека градовите биле преполни со немоќни толпи изгладнети жени, кои од порта до порта питале за леб.

Тој вели дека само фотографија можела вистински да го прикаже впечатокот за пустошот зашто селата биле само купиша гламји и црносан камен, закопани под црвен прав што дождот го престорувал во кал. „Онаму каде што црквите не изгореле, биле изрешетени со куршуми, исцрнети од логорски огнови, ограбени, осквернавени и загадени со смрдеата на логор. Бунарите понекогаш беа затрупани под шутот од срушените куќи, а барем еден од нив загаден од мрши“, пишува британскиот публицист.

Брејлсфорд ќе ја пренесе и невидената суровост на турските војници кон селаните на битолското село Могила. Подвлекувајќи дека секаде каде што аскерот доаѓал оставал крвави траги и дека селаните страдале повеќе отколку востаниците, тој ќе напише:

„Крајот стигнал пред зори, кога со плотун од топовите поставени на ридот било запалено малото утврдување на одметниците. Истовремено Турците во селото запалиле уште седумнаесет куќи за да им послужат како ламби за нивната стрелачка вештина - човек се присетува на Нероновите факели од христијани. Еден по еден, како што истрчувале надвор, преживеаните од малата чета биле убивани во заградениот простор. Кога јас стигнав, земјата се' уште беше натопена со крв, ѕидовите од кал се' уште чадеа и жареа, а еден штрк залудно си го бараше вообичаениот покрив стоејќи врз столбот на еден трошен калкан, а воздухот беше исполнет со смрдеа од изгорено месо. Во дворот на црквата се одвиваше последната сцена на трагедијата: селаните ја закопуваа содржината на две големи коли - трупови гламјосано и обесчестено месо, но фрлени без ред. Имаше единаесет мртви востаници; телата им беа голи и осакатени од страна на нивните диви и невитешки непријатели, потоа четворица невини селани од селото и две млади жени, застрелани додека траело пребарувањето по оружје. Меѓу расплаканата толпа мајки и вдовици од селото стоеја и две девојченца, повредени без никакво размислување. Попот од местото, еден изнемоштен старец, лежеше умирајќи на куп слама нем и парализиран а селаните без богослужба и молитва ги пренесуваа мртвите бунтовници во нивните последни ровови“, пишува Брејлсфорд.



Англискиот хуманист и публицист посебно подвлекува дека Илинденското востание е македонско а не бугарско. „Востаничкото движење во стварноста е вистинско македонско движење, подготвувано од Македонци, водено од Македонци и потпомогнато од страсното сочувствување на огромното мнозинство словенско население“, пишува тој, додавајќи дека Словените од европска Турција немаат страст за нивната националност, туку за нивната земја. „Тие се народ врзан за почвата, вкостени во своите исконски села, со ограничен опсег на чувства кои побожно се вртат околу нивните планини, нивните реки и нивните древни цркви. Нација на селани што тргнува со вакви конзервативни одлики, бргу ќе развие вистински локален патриотизам. И ова фактички се случило, наспроти спротивставувачките околности. Нивните балади за бунт, во кои зборот Македонија се јавува во секој рефрен, докажуваат дека тие веќе имаат татковина“, нагласува Брејлсфорд и констатира „доколку тие воопшто размислуваат за далечната иднина, нивниот сон бил Македонија да биде словенска, но не и бугарска земја“.

Според него, во 1905 се размислувало за наметнување на македонскиот словенски дијалект наместо литературниот бугарски како јазик во сите егзархистички училишта во Македонија. „Се зборува дека за таа цел се печатени граматики. Ова, ми се чини, ја докажува искреноста на локалниот автономистички патриотизам“ ќе заклучи Брејлсфорд. (Продолжува)








#
Статијата е прочитана 2578 пати.

Испрати коментар

Од: Kultiviran Balkanec
Датум: 07.06.2011 00:31:27
"Od opishanite sprotivstavenost megju VMORO i Egzarhijata povekjeto makedonski istorichari zakluchuvaat, deka e rezultat na proces na nastanuvanje na makedonska nacionalna svest. Site radikalno demokratski i socijalistichki grupiranja vo togashna Bugarija bea isto vo opozicija so Egzarhijata i visokata klasa. Mozhe da se kazhe deka bez podrzhkata na Egzarhijata VMRO ne kje mozheshe da premine vo edno masivno nacionalno dvizhenje i zatoa intelektualcite vo Organizacijata se vidoa prinudeni da sorabotuvaat so Egzarhijata, za da go iskoristat nejziniot avtoritet kaj narodot. Eden poznavach na makedonkite priliki Brailsford pishuva:- Povekjeto od bugarskite sveshtenici, ako ne i site, se vklucheni direktno i dobrovolno vo buntovnichkite aktivnosti na VMORO." :Fikret Adanir, turski istorichar.
Од: make
Датум: 07.06.2011 01:32:57
Не знам од кого криеме тоа што комитите се сметаат за бугари, како и Македонците тогаш?
Од: Ljubotan-Trade Name
Датум: 07.06.2011 05:53:39
Hej Viktore! A be ni istaknuvas sliki na bezimeni. Tie na slikiite imaat Imina i prezimina .Vo toa vreme da ima slika od nekogo mora ,da bil nekoj i nesto.Imam bogata istoriska Fotografska Kolekcija, se e vo detal, koj e koj,A,Ti ni apliciras fotografii na Bezimeni!
Од: BgMak do bezanec
Датум: 07.06.2011 06:02:54
bezanec, материјалниот напредок секогаш е последица на духовниот. Џабе е да работиш во земја што е за потсмев на цела Европа со нејзините наметнати на државно ниво античко-комунистички теории за потекло. Не очекуваj младите историја да не знаат, но (види чудо!) да знаат биологија, филозофија, компјутери, математика или било што друго
Од: Nikola
Датум: 07.06.2011 06:51:10
Eve tuka sto pisuvat u SAD ova vreme - FACTS ABOUT MACEDONIANS - http://query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?res=F60917F63C5D11738DDDAF0994D0405B838CF1D3
Од: veles
Датум: 07.06.2011 07:22:59
g-dine Cvetanovski da gi vidime faktite za malku samo vo 1905g.Za vreme na ilindenskoto vostanie se vee bugarsko zname,vojvodite do eden se izjasnuvaat za bugari po nacionalna osnova,do den dens stoi smrt ili sloboda originalniot napis na VMRO na bugarski jazik vo kacelariite na DPMNE,stranskite pecati pisuvaat za bugarsko vostanie,popisot zboruva za bugarsko naselenie,a za jazikot i da ne se zboruva ?? i sega naednas se zboruvalo za makedonski dijalekt vo 1905,mozebi samo Blaze Koneski ne bese uste roden da ni go potvrdi toj fakt.Celo vreme se zboruva za bugarski vostanici od teritorijata na Makedonija i kako i sekogas isto kako sto nikoj ne pisuva i zboruva za kiparci tuku samo za grci od Kipar ili Kiparski grci .
Од: R. Topciev
Датум: 07.06.2011 09:12:10
Kнигата на Брejсфорд "Македонија, нејзините народи и нивното бадеште" ("MACEDONIA: ITS RACES AND THEIR FUTURE)" е широко достапна на интернет и секој може да ја прочита. Во интерес на историската вистина треба да се спомене дека делот за Илинденоското востание се нарекува "Chapter V. The Bulgarian movement ". Убедете се: http://promacedonia.com/en/hb/
Од: Janakiev Nikola
Датум: 07.06.2011 09:35:56
Kole7.6.2011g Cvetanovska i pred Ilindenskoto vostanie i posle i megu dvete svetski voni i vo Komunizmot i sega ima silna anti Makedonska grupa vo Makedonij sto se dogovarat doma i sirat lazna propaganda Nie znaeme se za nas i veruvame vo istinata i Makedonsvoto nikoj ne moze da nigo zeme
Од: Gjokica
Датум: 07.06.2011 09:49:17
treti dokaz Најголем удар на бугарската пропаганда во Македонија задава проф. по историја. Георги Бакалов, инаку социјалист. Антицарски ориентиран, проф. Бакалов не подлежи на софиската политика на лажење и измислување бугари во Македонија пред бугарската и светската јавност, па ја опишува вистинската состојба на националните чувства на македонците во 1890 година: „во селата во Македонија, ако сретнеш селанец што говори словенски и припаѓа на православната религија...деветорица од десет од овие луѓе на прашањето што се по националност ќе ви одговорат дека се МАКЕДОНЦИ и покрај што се предмет на пропагандите на трите соседни држави “ (Георги Бакалов, "Претендентите на Македония", стр. 22, Варна 1890 г.).
Од: Јован
Датум: 07.06.2011 10:02:49
Стјепан Радиќ,Хрватскиот патриот : рекол вечна слава на ВМРО и на мојот братски бугарски народ.Хрватите знаеле што е ВМРО, а овие денес од ДПМНЕ се со фес и шајкача и мрзат се што бугарско и хрватско.
Од: Iva N.
Датум: 07.06.2011 11:57:25
До Gjokica: Георги Бакалов, социалист и марксист, e роден во 1873 во Стара Загора, Бугариja. Во 1890 бил на 17 години.
Од: Jovo
Датум: 07.06.2011 14:37:24
Gjokica, не разбра ли дека Бакалов во тоа време бил на 10 години. Не пишувај глупости.
Од: petre
Датум: 07.06.2011 15:48:29
Почитувани, Немам ништо против Бугарите (чиј став околу македонскиот идентитет и историја ми се познати), но морам нашиве „препредени бугарофили“ да ги потсетувам за нашиот македоски идентитет: Отидете во многу цркви и манастири и свртете по некоја икона и ќе прочитате натпис изработил зограф тој и тој од Македонија , македонец и слично. Тоа го правеле уште во 19 век. Пошто од уста не ја вадите Бугарија и бугарите. Одете во Бугарија и посетете ја црквата во Старосел- Пловдив, свртете некоја икона од мијачкиот иконописец и ќе прочитате: „изработил Иван Георгиев зограф ( Македонец)“ 1897 година. Тоа е оргинален своерачен потпис на македонски зограф среде Бугарија. И да не ви набројувам вакви многу примери.
Од: nacional-patriot
Датум: 07.06.2011 16:39:42
Do veles.Brejlsford pisuval deka hristijanskoto naselenie vo otomanskata imperija sakalo makedonskiot jazik da se koristi vo ucilistata vo 1905 odina,a ne takanareceniot bugarski jazik.I togas na stranskite lingvisti i na nekoi novinari jasno im bilo deka makedonskiot jazik e razlicen od takanareceniot bugarski jazik.
Од: sk
Датум: 07.06.2011 17:36:03
Ako veke vo Makedonija po cetvorti pat pobeduva VMRO,toa e samo znak deka makedoncite se vsusnost bugari i nisto drugo.Daj da se spoime so bugarija i ednas za sekogas da se stavi tocka na nasata "posebnost".
Од: rego
Датум: 07.06.2011 19:22:06
Брејлсфорд напишал сосема jасно во своjата книга во 1906г. дека се работи за Бугари и бугарско движение во Македониjа, прочитаjте го ова: http://www.promacedonia.org/en/hb/index.html

Најди! во Утрински
Насловна
Елена Ристеска со најдобра песна од Македонија
Со парите од продажбата на ЕЛЕМ ќе се крпи долгот?
Осум години спиел со снаата
Големите ги „прегазија“ малите на изборите
Прванов
Две Македонии
Гем, сет и меч за Груевски
Борец против сиромаштија, а не плаќа данок
Арената не игра фудбал
СДСМ се остри за уште пожестока битка
Изборите завршија, што ќе биде понатаму
Мистериозна смрт на момче за време на изборната прослава
Специјалец осомничен за убиството на момчето
Се сушат палмите крај Вардар
Починатото момче, сепак, со траги од насилство
Карикатура
Лучиќ
НАТО никогаш нема да ја нападне Русија
Изборите мирни, фер и професионално спроведени
Онлајн вести

"""