Број 2798  сабота, 27 септември 2008
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Претходен број


Site Meter
Анализа

Глобалист

Образованието не е во компјутерите

 Љупчо Поповски

Образованието се заплетка во два проекта кои трошат многу енергија, а во кои главни жртви ќе бидат учителите и учениците

Има еден нов аџилак во Европа. Не е тоа во шпанскиот град Сантијаго де Компостела, ниту во францускиот Лурд, ниту пак е поврзан со религијата. Секоја година стотици и стотици новинари, професори, директори, политичари, тргнуваат на пат кон Финска за да дознаат како оваа малубројна, но пространа езерска земја на северот од Европа направи чудо од своето образование.

Во рангирањето за најдобар школски систем што Организацијата за економска соработка и развој (ОЕЦД) секоја година го прави преку својот проект ПИСА (Програма за меѓународни ученички процени) Финска со години рутински е на првото место. Другите, како Хонгконг, Јужна Кореја, Холандија или Канада се менуваат на скалилата подолу. Оваа програма ги тестира петнаесетгодишниците од десетици земји (последниот пат 56) колку се добри во писменоста, математиката и науката. Финските ученици се секогаш супериорни.

Како оваа ненаметлива нордиска земја, која до пред 20 години важеше за една од посиромашните во развиена Европа, малку населена во однос на територијата (има 5,3 милиони жители) со мрачна историја (Швеѓаните и Русите владееја со неа со векови) стана центар на образовниот туризам. Зошто во сегашната жешка мода да се бараат лекции по образовна политика во туѓите искуства, финските училишта станаа места за аџилак?

Одговорот е зашеметувачки едноставен – Финска ги има најдобрите учители во основното и во средното образование чија мисија е да му помогнат на секој ученик да научи најмногу што може. Откако во 70-тите години на минатиот век Финска ја почна реформата на школството со широк консензус, трансформирајќи ги специјализираните училишта во гимназии, беше трасиран патот за неверојатниот успех. Учителите се добро платени и уживаат огромен респект во општеството. Неверојатно е тешко да се запишеш на факултетите за учители – само еден од десетмина апликанти ја има среќата да може да студира на нив.

Според она што го пишуваат странските новинари од нивните посети по финските училишта, најважната работа е да се намали разликата меѓу оние што знаат најмногу и оние што им оди потешко учењето. Се учи повеќе во групи, се разговара за градивото, дополнителни учители работат со оние што заостануваат. Ако се потрудите да побарате на Интернет фотографии од финските училници, можеби ќе се зачудите како на клупите нема компјутери, туку се' изгледа вообичаено. Се разбира, во таа технолошки развиена земја нив ги има, но во посебни простории.

Ова изгледа едноставно, но е тешко да се дојде до стандардите на вредно работење, добро однесување и големи успеси.

Може ли Македонија да научи нешто од овој пример. Сигурно, иако Македонија ја нема „Нокија“, ниту пак нашата економија е компетитивна како финската, а општеството е седумдесетина места подолу на скалата со која се мери корупцијата. Но, и Финска беше предалеку од она што е денес кога го почна својот образовен модел. Начинот на којшто нацијата сака да постигне самоподобрување не е само во кампањите за чие мото не може да се најде забелешка (како „Образованието е сила“), но прашање е како да се стигне до оваа убава цел.

Образованието овој септември се заплетка во два проекта кои трошат многу пари и енергија на општеството, а во кои главни жртви ќе бидат учителите и учениците, на кои некој друг им ја определил таа улога. Ги нема вообичаените расправи колку се скапи учебниците, колку се тие добро напишани, кој издавач најмногу ќарил. Агилниот министер за образование Перо Стојановски најмалку се занимава со неговата клучна задача - како да се подобри квалитетот на учењето, туку е заглавен во објаснувања зошто не се вклучуваат компјутерите во училниците за кои Владата потроши 20 милиони евра и како децата да се натераат на веронаука. Учениците се измалтретирани, родителите измачени, учителите шиканирани.

Главна тема стана дали компјутерите што стојат на клупите пред секој ученик се вклучуваат или не, повозрасните професори се обвинуваат дека не сакале да го прифатат напредокот на човекот во информатичката иднина, некои медиуми пишуваат дека сите оделе напред, а ние со отпорот спрема компјутерите сме оделе назад. Министерот за информатичко општество, Иво Ивановски, се препотува објаснувајќи како функционирале програмите во компјутерите, како „линукс“, на пример. Се дебатира како да се намали стравотната плима на петки по училиштата. Психолозите велат компјутерите само ќе го изместат вниманието на учениците и дека е најдобро наставата да се одвива по групи. Целосна збрка.

Пребарувањето на Интернет нема да ги направи учениците попаметни и пообразовани, ниту ќе ги научи подобро да пресметуваат во математиката, но можеби ќе ги направи попрактични и помрзеливи и ќе го намали натпреварот во стекнувањето нови знаења.

Професорот Ферид Мухиќ во вчерашното интервју за „Утрински весник“ на прашањето каде македонското општество ги загуби координатите, вели дека не сме можеле да ги загубиме кога и не сме ги имале. Веројатно е во право. Наместо да се инвестира во образување на квалитетни учители и професори, ние енергијата ја трошиме во објаснување на неопходноста во употребата на алатките за кои што никој надвор од Македонија не дебатира. Тоа се подразбира, бидејќи се дел од ова време.

ОЕЦД во својот последен извештај за образовната политика, објавен пред еден месец, вели дека добрите учители се фактор број еден за одлични постигања на учениците. Веднаш до него е улогата на директорите на училиштата. „Во денешниов образовен свет училишните директори имаат витална улога во модернизацијата на целиот образовен систем“, стои во извештајот на ОЕЦД. Тие треба да имаат поголема одговорност за да ги подобрат резултатите на училиштата и за тоа треба да се подобро платени. Но, тоа е далечен свет за нас. Овде треба да се заколнеш на партијата за да го водиш училиштето, а сега и да биеш битка со Дарвин преку тастатурата.


Статијата е прочитана 893 пати.

Испрати коментар

Од: kole
Датум: 27.09.2008 00:27:35
Ma kakva Finska covece... VMRO-vcite so Veronaukata, kompjuterite... ke gi nadminat Fincite... sto se tie za nas... NIe so Prerodbata cuda pravime... Imaat li Fincite fakultet na sekoe kjose... sekoe selo... imaat li fakultet so 3 studenti.... Nasiot Grujica znae sto pravi, velat negovite VMRO-vcinja... i se krstat vo nego kako pred 10 godini vo eden Premier so stranski pasos... Kakov li pasos go ceka nasiot Grujica...
Од: kmpjuterdzija
Датум: 27.09.2008 01:14:52
"Образованието не е во компјутерите" - totalno promasen naslov iako nekoi razmisluvanja drzat voda. Dragi moie uciteli od osnovnoto i srednoto obrazovanie, sakale ili ne, vleguvanjeto na kompjutrite vo obrazovanieto, vo vo industrijata, vo sekojdnevniot zivot, vo spalnite sobi (krevetot), pa duri i vo nasite tela e nezapirliv proces. Zatoa nabavete si literatura i podzagrejte go stolceto. Nastava bez kompjuteri e isto kako da barate od avtomehanicar da podesi motor na bilo koj sovremen avtomobil "na uvo' ili elektricar so odvrtka, klesta i fazomer da odrzuva industriski robot...
Од: Zlatko Zografski
Датум: 27.09.2008 09:46:52
Prvo, da upatam cestitki do avtorot za izborot na temata, kako i za odlicniot stil. Toj napravil eden manifest za obrazovanieto! "Ima eden nov adzilak vo Evropa"...- Odlicno! Potsetuva na pocetokot od eden poranesen Manifest: "Ein Gespenst geht um Europa. Es ist das Gespenst der Komunismus..." Jas mozam da gi potvrdam celosno tezite izneseni vo napisot, zatoa sto i samiot predavam recisi tri decenii na studenti, prvo na nasiot univerzitet "Sv. Kiril i Metodi", a potoa na (sega) nasiot univerzitet vo Juzna Karolina. Vo posledniov period rabotev na inovacii na nastavata po informatika. Celite bea da se zgolemi interesot i da se podobri uspehot na studentite od prvata godina, preku upotreba na produkti orientirani kon digitalna komunikacija: laptopi, mobilni telefoni itn. (kako: iPhone, Blackberry, Palm). Proektot seuste tece. Dosegasniot zaklucok e: znaenjeto NE E vo kompjuterite i vo najnovite mobilni uredi, nitu pak vo takvi koncepti kako "obrazovanie na dalec
Од: sladj
Датум: 27.09.2008 14:16:26
ubav tekst, vozdrzan..ama, dva masakri napraveni od strana na ucenici vrz ucenici, vo polsednive godina dena, nekako mi davaat poinakva slika. Oprilika, paralela kompjuterite i obrazovanieto. Dobar obrazoven sistem, nikakvi vistinski vrednosti! Nesto e trulo. Sepak, ne bi gi zela kako role model vo obrazovanie. Mozebi e podobro kec po istorija, otkolku krvavi ucilnici
Од: Трпе
Датум: 28.09.2008 00:36:56
Проблемот кај нас е во тоа што владата прво скока а потоа вели ОП.Исто така место да започне со градба од темел,тие работат на кров кој лебди.Тоа е начин само како да се перат пари а што ке се случи покасно со овие промашени генераци баш и не им е гајле.Тие ке заминат во белиот свет и ке уживат во со мака заработените пари од измалтретираниот македонски граганин.Рејтингот е поважен од државата
Од: zabegan
Датум: 28.09.2008 09:40:19
decata na kompiuteri ce si otvorat stranata HRANA I VINO pa ce si vidat kako izgleda ubavo jadejne a ko ce si pojdat doma LEB I SOL.

Најди! во Утрински
Барај со НАБУ
Анализа