Број 2861  сабота, 13 декември 2008
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска
Фељтон

Претходен број


Site Meter
На прво место

Државата незаинтересирана да гради автопатишта

Во буџетот за идната година не е предвиден ниту денар за изградба на нов автопат

Билјана Ангеловска

Во Македонија има 242,5 километри изграден автопат, во кои се вклучени и оние 26,5 километри обиколница на Скопје, која се' уште не е целосно предадена во употреба. Тоа, генерално гледано, е малку, со оглед на тоа што сме држава со исклучително важна и поволна географска местоположба, каде што се вкрстуваат коридорите 8 и 10, најважните патни правци кои ја поврзуваат Европа со Блискиот Исток.

Двата коридора претставуваат стратегиски патни правци за Македонија. Коридорот 10, со вкупна должина од 172 километри, се протега од граничниот премин Табановце до граничниот премин Богородица. Во состав на овој Коридор е и автопатот-крак Велес - Меџитлија, кој ги поврзува Велес, Прилеп и Битола со Грција. Од К-10 се изградени 132 километри. Автопатот Исток - Запад, пак, односно, К- 8 низ Македонија се протега со вкупна должина од 304 километри. Но, од нив се изградени само 84 километри, поточно, едвај 28 проценти, а завршува и изградбата на обиколницата на Скопје, како составен дел од К-8.

Дека се неопходни уште многу километри квалитетни патишта - нема дилема. Сите се согласни дека патната инфраструктура во Македонија е во исклучително лоша состојба. Не само што нема доволно патишта од највисока категорија, автопати, туку и оние кои се веќе изградени, се наоѓаат во катастрофална состојба, со дупки, крпени и недоволно безбедни за брз сообраќај. Оттаму, зачудува односот на државата кон овој многу важен сообраќаен сегмент, со оглед на тоа што воопшто не размислува да вложува во изградба на нови километри автопат.

Во предложениот буџет за наредната година не е предвиден ниту еден денар за изградба на автопатишта. Единствено Агенцијата за државни патишта има распишано тендер за изработка на проект за изградба на делницата о�� Демир Капија до Смоквица, од Коридорот 10, во должина од 27 километри, а во тек е и изградбата на 7,6 километри патен правец Табановце - Куманово, кој ќе биде автопатско решение и ќе чини близу 9 милиони евра, но се гради со заеднички средства, односно, со помал дел домашно учество и со заем од Светска банка.

И, тоа е се' што планира државата да го гради како автопат со сопствени средства. Затоа, пак, седум патни правци од Коридорот 8, со вкупна должина од 560 километри, ќе бидат изградени со автопатско решение, но преку давање под концесија. Станува збор за делниците: Романовце - Деве Баир (граница со Бугарија), во должина од 70 километри, обиколница на Скопје - Блаце (граница со Косово), 13 километри, од Гостивар до Требеништа, односно, до аеродромот во Охрид, 93 километри, од Ќафасан, поточно од границата со Албанија до Битола во должина од 85 километри, 130 километри од границата со Грција, Меџитлија до Велес, 120 километри од Велес до Обел, границата со Бугарија, и околу 50 километри од патниот правец Штип - Миладиновци. Треба да се напомене дека изградбата на овие патни правци ќе биде комплетна обврска на идниот концесионер, што значи дека државата нема да вложи ништо.

Факт е дека фокусот на вниманието на Владата во делот на патната инфраструктура речиси комплетно е насочен кон изградба на регионални и локални патишта, за што во буџетот за наредната година се предвидени прилично големи средства. Иако станува збор за десетина делници чијашто изградба има голема важност, сепак, тие се, пред се', од регионално и локално значење, кое нема некоја поголема улога во категоризацијата на државава според нивото на патната инфраструктура. Неоспорно е дека сообраќајната мрежа во Македонија би требало да биде подеднакво добра и кога станува збор за регионалните и кога се во прашање магистралните патишта. Сепак, рангот најмногу зависи од процентот на застапеност на највисоката категорија пат, што значи, од километрите изграден автопат.

И, додека во Македонија никој не се потресува околу тоа дека државава ни е многу сиромашна во поглед на патната инфраструктура, во земјите од најблиското опкружување состојбата е сосема поинаква. На пример, Хрватска има една од најразгранетите и најизградени мрежи автопат во Европа. Така, според последните податоци на Европското здружение на концесионери на автопатишта (АСЕЦАП), Хрватска досега има изградено 1.163 километри автопат, што е 260 километри на еден милион жители. Со тој податок, Хрватска се наоѓа на извонредното второ место, веднаш зад Шпанија, која на милион жители има изградено околу 320 километри автопат.

АСЕЦАП има анализирано податоци во 16 држави, меѓу кои се Полска, Србија, Словенија, Мароко, Австрија, Грција, Португалија, Норвешка и други. Висока четврта позиција на табелата зазема Словенија, која со приближна големина и број на население како Македонија, има 220 километри автопат на милион жители. Соседите Грција и Србија се позиционирани на 12., односно 13. место со изградени меѓу 80 и 70 километри автопат на милион жители, а на крајот на табелата е Полска, која има само 40-ина километри автопат на еден милион жители.

Дека цената на чинење на изградба на еден километар автопат не е главниот фактор поради кој кај нас речиси не се градат автопатишта, најдобар пример, повторно е Хрватска. Во оваа држава изградбата на еден километар автопат на добар, лесен терен чини 6 милиони евра, додека ако се работи за тежок терен, каде што има потреба од изградба на мостови, или тунели, цената се качува и до 12 милиони евра. Во Австрија, пак, ист таков километар автопат чини околу 22 милиона евра, а на полесен терен би можел да се изгради за половина цена поевтино.

Споредено со Европа, изградбата на автопат во Македонија е речиси без пари, бидејќи еден километар на лесен терен може да се изгради дури и за помалку од еден милион евра, а на терен со мостови, достигнува до едвај три милиони евра. Оттаму, сосем логично звучи објаснувањето на нашите градежни фирми дека интересот сами да градат патишта од највисока категорија е занемарлив поради неисплатливост на објектот.

Како што велат градежниците, никој не сака да гради автопат онаму каде густината на сообраќај е толку мала што ќе требаат години и години додека се исплати инвестицијата. Значи, единствено државата е таа која треба да вложува во изградба на патишта од највисока категорија, па дури и онаму каде што фреквенцијата од возила не е многу голема.


Статијата е прочитана 1403 пати.

Испрати коментар

Од: kiro USA
Датум: 13.12.2008 03:31:43
Kade se parite sto vi gi dadoa Natovcite koga bese vojnata vo Kosovo? Gi lapnavte!! Ne drugo nego duri ovaa leto vo tekna da gi popravate mostovite.
Од: Соња
Датум: 13.12.2008 10:48:45
Си има Владата други градежни приоритети: цркви, лавчиња, некои други језиви скулптури, музеј на жртвите од комунизмот и разно разни други занимливости...
Од: Трпе
Датум: 13.12.2008 12:17:53
Зошто да се градат афтопати,кога владата е преокупирана со ајродроми.Со авион по безбедно и подалеку се бега.
Од: Trocki
Датум: 13.12.2008 12:58:53
Vladata ne ibnvestira vo avtopatite tuku gi dava pod koncesija zasto saka da gi privatizira. Ce se cudime koga izleguvanje na avtopat ce ne cini preku 10 evra za 30 km. A kade s eparite sto gi davame sega na patarinite??? Tie treba da odat za izgradba na avtopatot, a ne na lokalni patista. Ama kako ovaa vlada ne zatvora (vrtime grb na EU), potrebni ni se samo lokalni patista. Na Makedonecot od Konopnica izlez vo "bel svet" mu e da otide vo Gradsko i vice verca! Koj da odi vo Francija, Belgija, Spanija, Germanija... I zosto? Za da vidi deka nie ne sme centarot na svetot??? Neeee, dvizete se po lokalni patista koi SITE vodat pred piedestalot na imperatorot!
Од: Goce
Датум: 13.12.2008 14:51:43
Kako edna peda zemja ko Makedonija da nema eden golem krug avtopat cela zemja da e povrzi? Ednas da se ivestira pa po toa samo e izdrzhuvanje? Treba po hitno da se gradaat bezbedni, sovremeni avtopati toa e investicija za idninata. Isto treba da ima avtopat pokraj plazite v Ohrid. Cel haos vo leto e, koloni po koloni koli se cudam dali ima voopsto nekoi sto raboti so patista/avotpaati vo Makedonija?
Од: dani
Датум: 13.12.2008 17:23:55
dali nekade procitavte deka i vo istocna makedonija treba da se napravi nekoj paten pravec ili tamu ne zivee makedonsko naselenie.ako trgnete od veles prema makedonska kamenica ili berovo ne samo sto nema avtopat tuku patot e tolku los i opasen sto ne moze da si zamislat onie koi ziveat vo zapadna makedonija....mozebi treba da cekame bugarite da se ponudat da ni gi napravat patistata kako sto bese slucajot koga se ponudija da im izdadat bg pasosi na nasite braniteli zatoa sto drzavata ne prezema nisto ..pozdrav i pomislete deka i ovoj kraj e del od zalna makedonija
Од: Zan Gligorov
Датум: 13.12.2008 18:34:13
Kakv glupi komentari. Vo Zapad traje izgradba na Avtopati do 10 Godini so projektiranje. Toa nemoze da bide vo Makedonija podrugo. Kritika da !!! ali ne samo da kritikuvate samo da se kritikuva
Од: verag
Датум: 13.12.2008 18:52:10
slavevski pred nekoj den re;e deka ova vlada investira vo pati[ta bidej'i razviena infrastruktura e va\na za privlekuvawe stranski investitori. no ova se odnesuva[e samo za nvoto zadol\uvawe od 50 milioni evra,a stotina milioni 'e potro[i za name[taj,koli,reklami itn.
Од: goran
Датум: 13.12.2008 23:23:35
Istocna Makedonija e zapustena i zaboravena od drzavata.samo gospod ne cuva od ovie makadami da ne izgineme.Pod hitno da gradite avtopatista a posle davajte pod koncesii i so sakate pravete.Vo Hrvatska izgradija avtopatista i znaat deka toa nosi pari,za slovenija da ne govorime,a ovie 'nasive" se mislat oti tie koga pocnat da mislat togas nekoj nevin ke nastrada,se e izmisleno samo fakjajte se za lopatite i rabota......
Од: makedon usa
Датум: 13.12.2008 23:41:29
pa sto ce ti se avtopatista da se trosele ili investirale pari vo infrastruktura c'mon vo djebovite politicarski tamu da se investira , steta mnogu mie zal za makedonskata mladina koja nema ama bas nikakva prospectiva so ovie takanareceni politicari koi uporno ja vlecat makedonija nazad vo 20 vek gospod da vi pomozit i da ve cuvat samo vo toa vi ostana da se nadevate
Од: jug
Датум: 14.12.2008 09:28:55
Ma ovaa VMROVSKA vlada e za nikade, tie gradat muzei, vostani figuri, i drugi gluposti. Ja zaboravija istocna Makedonija, patot radovis Strumica e katastrofva, no ne gi boli niv uvoto, bidejki Zaev e vo Strumica.pozdrav
Од: zabegan
Датум: 14.12.2008 09:45:55
ete imase najavi od vladata ke se grizele za bezbednost na sobrakajot vo makedonia,se slucuvale mnogu sobracajni nezgodi,sega znam ke donesat zakon da se kaznat vozacite ako vozat,avtomobili ke mora za pobezbeden sobrakaj da se vozi so zaprezni koli.
Од: eu
Датум: 14.12.2008 12:02:37
ne frlajte pari za avtopatista vo mak na avtopat nema koli a patista petka golemi prostrani,dajte pari za bolnici,novi masini vo bolnici,i za stari,invalidi,investirajte vo projekti za vrabotuvanje......
Од: До Жан
Датум: 14.12.2008 14:49:43
Првата твоја реченица го одсликува твојот коментар.

Најди! во Утрински
Барај со НАБУ
На прво место
САД нема да ја менуваат политиката спрема Македонија
СДСМ застана во одбрана на Бучковски
Анкети многу, кандидати нема