Број 2809  сабота, 11 октомври 2008
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Економија
Хроника
Едиторијал
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Site Meter
Мислења

Мислења

Предизвици без прашина

 Исмет Рамадани

Се ужасувам од терминот „богобојазливост“. Зарем Бог, со љубовта со која не' опсипува заслужил да му возвратиме со плашење?

Кога се размислува за зачувување и унапредување на односите меѓу заедниците, некако индикативно се наметнува општата политичка клима во земјата. Во меѓународната номенклатура овие односи се третираат како меѓуетнички односи и имаат големо значење во градењето на едно демократско цивилизирано општество. Затоа, секој обид да се градат добри и хармонични меѓуетнички односи надвор од севкупните збиднувања во земјата, се само пусти желби на добрите луѓе.

Македонија како држава е посебен пример и за регионот, па и за цела Европа, за тоа што навистина значи мултиетничко општество. Националниот, јазичниот, културниот и верскиот диверзитет со кој располага Македонија е голем плус за нас во нашето претставување на меѓународната сцена, затоа и без сомнение треба да пристапиме позитивно при негувањето на меѓуетничките односи и нивното промовирање и развивање. Помина времето кога доволно беше да се напишат уставни и законски одредби кои ги регулираат правата на заедниците, а тие никогаш во целост да не се спроведуваат во секојдневјето. Денес, кога заедниците се организирани во политички и невладини организации, со нивни претставници во органите и институциите на државата, не може никој да ги замолчи во намерата гласно да ги бараат нивните легитимни права. Секое замижување и одлагање на остварувањето на националните права на заедниците само ја продлабочува кризата во меѓуетничките односи, а тоа директно влијае во нормалниот развој на демократските вредности. Затоа, никогаш не треба да се помириме со оние кои свесно или несвесно создаваат нервозна политичка клима, ловејќи во матно, божем остваруваат некакви патриотски цели, а во суштина го доведуваат во прашање најбитното - постоењето на државата.



Во едно мултиетничко општество, меѓуетничките односи освен што се регулираат со уставни и законски рамки кои, се разбира, треба да се спроведуваат и почитуваат, многу важна улога имаат и политичките субјекти. Особено е важно како и колку нивното водство ги афирмира позитивно културните, верските и јазичните разлики во секојдневјето. Да живееш во држава која има статус на кандидат за членство во ЕУ и исполнети услови за членка на НАТО (пречка е само проблемот за името со Грција) и да не промовираш добри меѓуетнички односи, не значи ништо друго, освен нерационално однесување и промашување на патот кој води кон демократски и цивилизиран свет. Кога велам да промовираме добри меѓуетнички односи, тоа треба да значи хармоничен и толерантен однос кон разликите кои сочинуваат еден мултиетнички мозаик, кој е толку видлив во очите на другите. Во спротивно, секој наш обид за лажно промовирање ќе биде само една фарса, која нема да биде наше внатрешно убаво чувство дека се живее во мултиетничко општество.

Во денешниот свет, со толку силна тенденција на глобализација, со толкава фреквенција на блиска и далечна комуникација меѓу луѓето, некој да се прави „важен” кај своите дека тој ќе им ги скрати легитимните етнички права на другите е чиста глупост. Едно вакво однесување предизвикува ирационална реакција од типот „подготвени сме да гинеме за остварување на нашите етнички права”, што е исто толкава глупост за едно модерно цивилизирано општество. Едноставно, за жалење се тие што не ја разбираат суштината и убавината на тоа да бидеш дел од културниот диверзитет на едно модерно и богато мултиетничко општество.

Ако се искрени нашите стремежи да станеме земја-членка на НАТО и на ЕУ, тогаш треба да ни биде кристално јасно дека таму има правила на однесување кои се во наша корист, посебно на полето на меѓуетничките релации и националниот идентитет. Замислете какво богатство и гордост за една нација е да се биде дел од културниот и јазичниот диверзитет во големото семејство на Европската унија. Не е ли убаво национално чувство и гордост за една земја кога во Европскиот парламент од дваесет и неколку кабини со преведувачи се преведува и говорниот јазик на нашите идни евро-парламентарци, кога тие од говорницата се обраќаат на својот јазик.



Ако некој мисли дека ваквите размислувања се некаква утопија или премногу идеализирана желба, мислам дека не се во право. Длабоко сум убеден дека земја која веќе има статус на земја-кандидат во ЕУ и ги исполнува критериумите за членство во НАТО, има реални шанси да биде дел од една целина која се нарекува модерно демократско цивилизирано општество. Прифаќам и други размислувања за добри меѓуетнички односи и нивното влијание во процесот на евроатлантските интеграции, но не со алтернатива и замена која натрупува премногу конформизам и декларативност. Предизвиците ЕУ и НАТО бараат многу труд, компромиси, прагматичност и позитивен приод во решавање на проблемите. Во нашиот случај, проблемот за името со Грција ни создава дополнителни тешкотии да одговориме на овие предизвици, но враќање назад нема, мора да се најде компромисно решение, со донесување консензуална меѓуетничка, меѓупартиска и државничка одлука. Ако тргнеме од една мисла на Конрад Аденауер, која вели „сложеното мора да се упрости за да се реши“, тогаш и проблемот со Грција е едно комплексно прашање кое мора да се упрости со цел да се најде одговор на него. Можеби во дадената ситуација одлуката за промена на името ќе биде малку болна за нас, но не треба да заборавиме дека таа е и единствената можност да го избегнеме наредното ВЕТО на соседот Грција, на нашиот пат кон евроатлантските интеграции.

Повторувам, секогаш прифаќам и друг пристап кон овие мои размислувања, но никогаш нема да се согласам со тие кои протежираат постапки за нарушување на меѓуетничките односи со отворање рани, создавање конфликти со трагичен епилог за обичните недолжни луѓе. Затоа, искрено барам истомисленици и критичка мисла, предизвиците кон кои се стремиме, а тоа се ЕУ и НАТО, да бидат појасни и почисти од разни архивски документи кои обично се покриени со малку прашина и често се случува тие да бидат и погрешно читани.

(Авторот е поранешен пратеник)


Статијата е прочитана 1079 пати.

Испрати коментар

Од: commanddevil
Датум: 11.10.2008 00:48:06
e moj gospodine! citajki go ova tvoevo mislenje ,si dobiv vpecatok deka poradi del gragjani nie makedoncite treba da se otkazeme od se nase -makedonsko. samo toj -vasiot del da ima sto posaka. me prasa li ti mene kako sogragjanin dali mene mi treba nato? ne! dali mi treba eu? ne! pa sto ondak zboris i vo nase ime. za koja primer demokratija i evropski vrednosti zboris? za droga, za kriminal i nemoral vo pravniot sistem na taa evropa ? ne fala! mozebi ne sakas da razberes no--taa evropa tone-isto ko i vasata mentorka amerika. mozebi ne ti se dopagkja ova no-rusija e taa koja ke go diktitra svetot kako vojno taka i ekonomski vo ovoj vek. na americkata mokj i dojde kraj i toa se gleda.samo poltroni ne mozat da go sogledaat toa vo makedonija. zarem ne vi bese jasno koga za dva dena ja zgazi gruzija-zemja koja bila obucuvana po nato standardi...hahahaha se vide kako treba da bide edna armija-kompaktna i razorna koga treba da deluva a ne onaa banda narecena nato
Од: Marjan
Датум: 11.10.2008 09:41:17
За меѓу етнички односи може да збориме кога газдата на Ринија кој затру 350 етнички Албанци нема да ја кине пломбата,ќе плати данок и дозвола и ќе сноси правни последици и кога ќе се плаќа струја и данок во Кондово Арачиново и Липково.Или под меѓу етнички односи подразбирате права за Албанците? И за малку ќе ме убедевте дека сте пацифист по идеологија :)))
Од: ВЛАТКО МАКЕДОНСКИ
Датум: 11.10.2008 11:45:51
Г.Рамадани сето ова што го збориш е убаво,само треба да го кажеш и на своите соселани Арачиновци дека кога некој полицаец ќе те запре зашто возиш побрзо од дозволеното а потоа ќе ти пише казна за тоа,тоа нема никаква врска со национална основа .Знам многу вакви случаи кога твои соселани Албанци за направен сообраќаен прекршок ,за кој се санкционирани посегнуваат по оружје блокирање улици и други радикални мерки.Сакам да знам дали и ова за тебе е демократска мерка ,борба за права и тн.Секоја чест за исклучоците кои се ретки ама ги има.
Од: Albanec
Датум: 11.10.2008 12:31:39
Do dvata komentara tuka imam nesto da dodavam! Vie gospoda imate sosema pravo! Vas ne treba covek mnogu da vi zbori, so vas samo druga (kratok) nacin moze da ve opameti i da ve napravi lugje za da znaete da mislite! Poradi toa, Albanskite politicari veke se na pat da pocnat da ja svrtat politickata dejnost kon vas! Vam gospoda nekolku pati vi e dadeno do znaenje od strana na megjunarodniot faktor deka so vakvata politika koja ja vodat Makedoncite ja doveduvat vo prasanje drzavata, vie tvrdoglavo sakate "so treva da ziveete"! Povelete samo, no bez nas Albancite, preku glava ni e do vasite fantazii. Preku glava so vas koj ziveete uste na vremeto na kemeno doba!
Од: redoven citatel
Датум: 11.10.2008 15:54:38
mala replika na prviot komentar: vie pocituvan gospodine, pripagate na tie sitni 10% koi se protiv zaclenuvanje na Makedonija vo NATO i EU, t.e. ste malcinstvo vo razmisluvanje za tie procesi! Ostanatite 90% od gragjanite znaat i svesni se za znacenjeto koe go ima clenstvoto na Makedonija vo ovie strukturi, zal mi e sto vie ne mozete da go spoznaete toa. Sto se odnesuva do vasite utopiski sovetsko-komunisticki zelbi Rusija da bide vodecka sila vo svetot - super sila, zal mi e da vi kazam deka ke mora za toa da pocekate - potocno kazano, vasite pravnuci e prasanje dali ke go doziveat toa. Politika na izolacija, na bezumie, na "gordo cukanje po gradi", so eliminiranje na se sto e tugo i priznavanje samo na ona sto e "nase" (ruski mentalitet) ne vodat kon progres, kon toa sto vie go vikate VLADEENJE SO VEKOT. Ako navistina se gordeete so toa sto Rusija ja "zgazi" Gruzija, pak ke vi kazam, zalosno! Za kraj, pomirete se so faktot deka bez albancite i sozivot so niv, nemame idnina!!!

Најди! во Утрински
Барај со НАБУ
Мислења
Каде е Хисен?