Број 2857  вторник, 09 декември 2008
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Претходен број


Site Meter
Мислења

Контрапункт

Патеките на славата

Никола Гелевски

Стабилната демократија е несигурна на овие простори зашто сите држави нагласено и страсно ги негуваат и ги обновуваат своите „основачки митови“

Виктор Иванчиќ, според мене најдобриот новинар и колумнист на бившите југословенски простори (основач и уредник на култниот и згаснат „Ферал трибјун“), неодамна пишуваше за перверзијата на српско-хрватските односи: „Хрватската и српската политика во мирнодопските периоди, колку и да се привидно нијансирани во однос на европските цивилизациски придобивки, во завршницата главно се сведуваат на допишување на една иста национална трагедија, на континуирано вовлекување на преживеаните во светот на мртвите. Труповите се непресушен материјал за експлоатација, а на овие простори, фала богу, наидуваме на плодна почва и богати наоѓалишта. Секоја жртва има конкретна употребна вредност. На жртвите тука им е осигуран онаков тип почитување какво што им се искажува на боевите глави и барутните полнења. И, впрочем, секој обид човечки да се разговара за жртвите, со националистите е сосема бесмислен, бидејќи национализмот се храни со глорификација на страдалништвото. Единственото што националистот навистина го интересира е дали жртвите се ’наши‘ или ’нивни‘, за да може ’нашите‘ да ги зголеми, а ’нивните‘ да ги намали“.

Иванчиќ користи еден згоден израз: прирачна војна. Војна која стои на ѕидот како лопата за чистење снег (или како реквизит на ѕидот од стиропор во претстава на - Чехов, се разбира). Војна која ја вадиш од закачалката секогаш кога поданиците ќе ти се заинатат, од глад, студ, страв или бес. Војна како универзална електростатична крпа за чистење. А најзгодното во таа прирачна војна слична на драмска пушка е што мошне е корисна и за двете вклучени страни, и од аспект на „приходите“ и од аспект на „расходите“.



Иванчиќ зборува за начинот на којшто функционираат владите на Србија и на Хрватска, но мислам дека согледувањето прилично се однесува и на Грција и на Македонија; сите тие влади се организирани како парацивилни формации: тела кои ја извршуваат цивилната власт со постојано поттикнување и користење емоции кои се типични за воена состојба. Штом претставниците на тие влади ќе ги навлечат граѓанските облеки, веднаш ги проникнува занесот на лошо кастрирани војсководци. Тие прирачната војна ја носат во актовките и ја вадат секогаш кога ќе се соочат со проблеми од мирнодопска природа.



Зошто подолгорочно стабилната демократија е несигурна на овие простори? Еден од одговорите може да биде и овој: зашто сите тие држави нагласено и страсно ги негуваат и ги обновуваат своите „основачки митови“. Можеби тоа го прават зашто се несигурни во сопствените хомогенизирачки потенцијали, а можеби за полесно да владеат со поданиците кои постојано се изложени на силни порции идентитетски страсти. Во Хрватска, на пример, обновениот основачки мит е оној на „Татковинската војна - илјадагодишниот сон“. Косово, пак, е вечното срце на Србија, чудно изместено од матичниот организам, како оние механички срца што ги носат во торба најтешко заболените пациенти од срце. Грците себеси се гледаат како единствени и неприкосновени наследници на целото огромно античко наследство од пред неколку илјади години. Нивните повеќеилјадагодишни први соседи, Македонците, во поново време го преземаат истиот механизам: најстар народ на планетата, вистински древни Ариевци во однос на кои околните словенски народи се коњушари кои со цевчиња под вода патувале од зад Карпатите наваму. Бугарите не се само основачи на словенската култура и писменост, туку се и „над-Македонци“, ултраобединувачка балканска раса (нешто што беа Германците). Албанците си го тераат сонот од 19 век за територијално проширување и обединување... Начинот, значи, на којшто овие балкански држави и етнички заедници се доживуваат себеси е сосема неевропски, барем според новите европски агенди. На Балканот политичкото разбирање на заедницата се' уште е архаично и нарцисоидно загледано само во себе.



А сите ние кои се обидуваме да се „вкорениме“ во некаков граѓански отпор спрема таквата држава и таквото разбирање на заедништвото многу често се судираме со неумоливиот факт: држава овде одвај да постои! А потоа следува уште поголемиот шок: во таа полустварна држава речиси не постојат граѓани! Речиси не постои цивилна свест! Власта го скршила секој отпор оти граѓанското чистење на просториве се случувало пред или паралелно со етничкото чистење. За сосема да се разбашкари во комотноста на владеењето, власта патем ја подуништила и државата, да не пречи и да не стрчи. Така единственото што го имаме на (с)цена е моќта на власта, која и да е.

Но, ни тоа не треба да обесхрабрува! Основниот темел на граѓанската свест треба да биде критичкиот однос спрема себеси и сопственото опкружување! Дури и кога е многу лошо, сепак, не е сеедно дали ќе тргнеме од нула или од апсолутна нула, т.е. од минус 273 степени.



Раниот филм на Кјубрик, „Патеки на славата“ (1956) завршува со една незаборавна сцена: откако од страна на одвратно кариеристичките француски генерали ќе бидат погубени како жртвени јарци тројца војници неправедно обвинети за кукавичлак, остатокот од полкот се пијани во една војничка кантина привремено претворена во некакво кабаре. На сцената извлекуваат една исплашена девојка, заробена Германка, сурово и' се потсмеваат („не го ни знаеш јазикот на цивилизацијата!“) и ја тераат да пее. Но, кога младата Германка почнува да пее, толпата војници занемува и доживува своевидна катарза во која се стопува се': и глупоста и алчноста на нивните водачи и апсурдноста на војната и бесмисленоста на демонизацијата на Другиот... Се разбира, таа катарза е проклето привремена; веќе утре рововите ќе бидат наполнети до врв со нови свежи трупови. Но, ете, имаше барем еден момент на просветление...

(Авторот е издавач)

 


Статијата е прочитана 1424 пати.

Испрати коментар

Од: Мицески
Датум: 09.12.2008 00:13:39
Може ли авторот да ни покаже слика на едно од "оние механички срца што ги носат во торба најтешко заболените пациенти од срце"? Или се работи за стилска фигура?
Од: Predrag Terzioski
Датум: 09.12.2008 01:29:58
A Aco Dpresija ni kazue deka drugi vojuvale i za pomali raboti. E moj alternativci do kaj doteravte.
Од: vera
Датум: 09.12.2008 07:40:35
Колку боли што е се така како што е кажано. Мо ра да се најде начин на народот да му се осветли, дека тонеме и дека единствено што е во игра се само парите.
Од: ginger
Датум: 09.12.2008 08:51:35
go pozdravuvam Miceski,bravo za komentarot!!
Од: kiro
Датум: 09.12.2008 10:12:20
Primetuva li urednistvoto na vesnikot deka ovoj uporno ni raskazuva knigi, filmovi, srpski i hrvatski vesnici i sl.? Denes i ne krie deka e taka. Cel text e raskazuvanje na tugj text so ime i prezime
Од: majka
Датум: 09.12.2008 10:17:46
Kako ne mu e sram na avtorot-Makedoncite da gi poisteovetuva so site onie OKUPATORI, AGRESORI, pa Boga mi i FASISTI od sosedstvoto!? KOgo nie okupiravme, isteravme od doma, negiravme??? NAD koj narod nie izigruvame Arievci! Kogo bezocno ispoutepavme so se cedad, komu imotot mu go ukradovme? Komu imeto mu go smenivme???Sravota i sramota!!! Od takvi "intelektualci" i bozemni 'kosmopoliti" Makedonija strada isto tolku kolku, ako ne i poveke, otkolku od polupismeni, samobendisani "skoroevic'i " vo vlasta!
Од: tv-set on blue
Датум: 09.12.2008 10:19:33
Коља, у задње време удара филмски :)
Од: Cvejic Velimir
Датум: 09.12.2008 18:19:44
Dodeka negoviot narod se obiduva da opstane, da mu se izgovara imeto,negovoto visokoobrazovanoto i viskokoumnoto Chedo go ubeduva deka treba da se odnesuva kako Francuzite, biedjci "me gledate i me citate mene, jas sum vece odamna visoko gore i odtamu ve gledam - od moeto svrtaliste sto go narekov 'Tocka'. E, moj Gelevski, pred sekoja tocka ima mnogu i mnogu nesta sto se dozivuva, sto se opisuva, sto se razkazuva. Bezsomnenie deka Vie imate talent na eden Djordji Pulevski, samo sto nikogas nema da mozete da go dosegnete negovoto delo. Bidejci Isus ne bi bil toa da ne pristana da bide ziv raspnat zarad vistinata sto za covekot ja kazuvase.
Од: mene
Датум: 09.12.2008 18:27:19
odlicen tekst! i frojd zboruvase deka evropa strada od kolektivna neuroza i samo vojnata moze da bide katarza, i taka i se sluci

Најди! во Утрински
Барај со НАБУ
Мислења