Вредни се само дванаесетина песни од првите збирки
Песните „Алтана“, „Жетварите“ и други од тој фонд на „Народни бигори“ и „Огинот“ се значајни за нашата современа поезија, вели академик Милан Ѓурчинов
Виктор Цветаноски
„Венко не може да биде прв основоположник на македонската современа поезија поради тоа што своите две стихозбирки ’Народни бигори‘ и ’Огинот‘ ги објави една година пред Рациновите ’Бели мугри‘. Рацин своите први песни на македонски јазик започнал да ги објавува уште од 1934 година во списанија од кои некои биле забранети затоа што неговите песни биле напишани на македонски. Не е битно што тие не се објавени во посебна збирка и не е важно кој издал стихозбирка прв, а кој втор. Најважен е квалитетот. А, поезијата на Венко Марковски според уметничките вредности заостанува зад поезијата на Кочо Рацин“. Ова накусo е ставот на академик Милан Ѓурчинов, еден од нашите најпознати литературни критичари.
„Во тоа време врз поставувањето на темелите на македонската нова поезија работеа цела плејада автори, а меѓу нив Кочо Рацин беше несомнено најталентиран, потоа Венко Марковски, кој напиша неколку одлични песни, Коле Неделковски, Мите Богоевски и други. Но, Рацин и Венко сигурно се најдобри наши поети од тој период, при што на Рацин му давам изразита предност. Рацин и денеска звучи неверојатно убедливо“, го образложува својот став академик Ѓурчинов.
Македонскиот академик вели дека кај Венко Марковски постојат три фази во развојот на неговата книжевност, за разлика од другите основачи на современата македонска литература, кои сите загинаа во војната. Венко се приклучил кон партизаните и станал амблем на антифашистичката борба за национално и социјално ослободување на Македонија. Бидејќи Рацин веќе не бил жив, тој тогаш останал единствен поет кој ја персонифицирал таа борба и учеството на народот во неа.
„Венко во првата фаза ги објави ’Народни бигори’ и ’Огинот’, кои се мошне значајни за почетоците на македонската современа поезија. За таа поезија имам напишано посебна статија и за поетските вредности на Венко и, притоа, избројав и таксативно ги спомнувам дванаесетина песни кои имаат несомнена и непобитна книжевно-уметничка вредност. На прво место е ’Алтана‘, па ’Жетварите‘ и други. И тој фонд од неговото творештво, според мене, треба апсолутно да биде интегриран во историјата на македонската литература, посебно во поезијата од дваесеттиот век“, вели Ѓурчинов.
Според него, проблемите со Венко настапиле подоцна, кога тој почнал да произведува огромна продукција, квантитет кој фасцинирал. Од 1938 до 1941 година, објавил 10 книги поезија. „Веќе тука се назреа неговите слабости како поет кога започна доследно и буквално да се придржува до поетиката на социјалистичкиот реализам. Тој на таа поетика остана доследен до крај на животот. Сакаше да биде соцреалистички поет, соцреализмот нему му беше образец“, нагласува Ѓурчинов.
За Венко во 1939 година во Софија Тодор Павлов напишал посебна книга во која од него направил светски поет. Го споредувал со Данте, со Хајне, Пушкин и со други познати светски поети. Таквите оцени на Павлов биле нереални и предимензионирани. А, Венко за цело време бил верен следбеник на теоријата на одразот на Тодор Павлов, кој бил еден од втемелувачите на соцреализмот. Според Ѓурчинов, од теориски и од историски аспект нема друго објаснување на она што се случило со Венко. Наместо да ја следи својата изворна инспирација, слично на Рацин, кој почнал да пишува потпирајќи се во голем степен на македонската народна песна, нешто што го има и кај него во првите стихозбирки, тој и' се додворувал на власта. „Врз база на народната песна, Венко создаде одлични песни, но она што Рацин го направи во ’Бели мугри’, стои повисоко од Венко. Ако се споредат уметничките вредности на поезија на Венко и на Рацин, според мене, Рациновите ’Бели мугри’ се апсолутно и непобитно врв на нашата поезија“, вели македонскиот литературен критичар.
Академик Ѓурчинов смета дека падот на Венко почнал уште во времето кога бил во партизаните, кога пишувал пригодна поезија, која служела за некои вонкнижевни потреби. „Во партизаните има напишано песни кои се надвор од секаков поетски контекст. За жал, тој е еден од оние балкански поети и писатели кои се уверени дека мора да одат заедно со власта, мора да ја имаат поддршката на оние што управуваат со земјата, со политиката. Ако ја немаат нивната поддршка, се чувствуваат немоќни, се чувствуваат изгубени. Тоа е една голема заблуда. Нему не му требало да се додворува никому. Венко во партизанските песни му се додворува на Тито, му пее оди на Светозар Вукмановиќ-Темпо, да не зборувам за Сталин. Според мене, недозволива е поезија која е во услуга на нешто што е чиста политика и тоа не може да даде резултати. Тој својот неоспорен талент сам си го упропасти. Тука доста придонесе и неговата природа, која беше многу суетна. Венко не дозволуваше никаква забелешка за тоа што ќе го напишеше“, објаснува академик Ѓурчинов.
Тој го поткрепува тоа со примерот кога неговиот соученик Свето Прокопиев, еден од најдобрите ученици во гимназијата во 1945 година, бил исклучен поради тоа што јавно рекол оти не се согласува дека Венко Марковски е генијален поет. Тоа било ерес зашто Венко тогаш бил идол. За него не смеело да се каже дека не е врв во поезијата. „Јас него првпат го запознав во салата на кино ’Култура‘ кога држеше предавање. Пред да почне рече: ’Јас, Венко Марковски, сум голем даб и целата македонска литература и култура се во моја сенка’. Ние знаевме што е литература уште тогаш и сфативме дека станува збор за нешто што излегува од рамките на она што може и треба да биде еден современ поет“, се сеќава македонскиот академик и додава дека Венко не еднаш изјавувал дека слободниот стих во светската поезија го создале Владимир Мајаковски, Гео Милев и тој.
Венко не се помирувал да биде втора виолина, ни на литературен ни на политички план. Останувајќи верен на доктрината на соцреализмот и неговата муза почнала да попушта, а појавата на новите поети и писатели Ацо Шопов, Славко Јаневски, Блаже Конески и други на него влијаела алармантно. „Тој не можеше да држи чекор со нив, макар што и нивната поезија во тоа време беше доста скромна, споредена со денешни мерила, но, сепак, таа беше многу повеќе отворена кон светот и поврзана со други погледи, со многу пошироки хоризонти и поголема естетска перспектива“, истакнува Ѓурчинов.
Нашиот познат литературен критичар вели дека со поетот се познавал добро зашто Венко бил подалечен роднина на неговата сопруга. Дури го именувала со „зете“ и често му велел: „Зете, внимавај што пишуваш“. „Со него главно имавме добри односи, а деновите пред тој да замине во Бугарија, го сретнав во прилично тешка состојба, едното око му беше затворено, имаше проблеми со очите. Кога го прашав каде тргнал, ми одговори дека оди на преврска во болница. При разделбата, ми рече нешто што многу ме изненади. ’Слушај, зете, разбрав дека правиш антологија на бугарската поезија за ’Нолит’. Ти мене ќе ме застапиш во неа како бугарски поет. Јас сум бугарски поет’. Не ја зедов за сериозно оваа негова изјава. Не го застапив зашто сметав дека тој тогаш беше апсолутно македонски поет“, вели Ѓурчинов.
Познатиот македонски литературен критичар посебно нагласува дека Венко во однос на неговата национална припадност имал тешки внатрешни колебања и дека тоа датирало уште од времето кога била објавена првата негова книга „Народни бигори“. Тој ни ја покажуваа збирката во која се објавени Венковите најдобри десетина песни и ни го чита предговорот во кој проф. Младенов тврди дека Венко бил поет од бугарскиот крај, дека бил македонски Бугарин, а јазикот на кој пишува бил бугарски дијалект и дека Венко е поет кој ја задолжува бугарската поезија. А, Венко сигурно знаел што напишал бугарскиот професор во предговорот на неговата книга и со тоа очигледно се согласил.
„Да се плука врз сопствениот народ, да се негира неговото постоење, неговиот јазик, неговиот идентитет, јас го сметам за крајно недостојно. На нашиот правопис тој е прв потписник. Никој не го натерал да се потпише прв. Тој документ постои. Постојат дводомни писатели во цел свет , кои имаат две татковини, кои пишуваат на различни јазици, но апсолутно несфатливо ми е да ги негираш сопствениот јазик и сопствениот корен, да го навредуваш и да фрлаш анатеми врз сопствениот народ поради некакви незадоволства. Нема друг таков пример“, заклучува академик Ѓурчинов, нагласувајќи дека Венко сам се уништил и извршил поетско самоубиство.
Od edna strana Markovski e opishan, kako kako golem makedonec, no bedejkji ne mu bile oddadeni ochekuvanoto od nego priznanie i privilegii stanal predavnik i izbegal vo Bugarija, а od druga strana akademikot Gurchinov naveduva deka vo predgovorot na negovata prva kniga "Narodni bigori" stoelo deka toj bil makedonski bugarin i ochigledno toa ne mu smetalo.
Од: Skopsko
Датум: 11.03.2009 00:49:05
A sto ako covekot navistina bil bugarin/
Од: Janko Tomov,Avstralija
Датум: 11.03.2009 07:40:17
Se shto Venko Markovski, a i drugite pogolemi licnosti, koi se borele i davale dragoceni rezultati za makedonskata nacionalnost, drzavnost, makedonski jazik, kultura, Vera i sl., kako shto bile Todor Aleksandrov, Vanco Mihajlov, Metodi Andonov-Cento, Krste Crvenkovski i drugi, najpravilno e da se priznaat nivnite dobri dela, a da se negiraat nivnite loshi dela.
Najvazno e site tie Makedonci, da ne dozvolime da bidat manipulirani od bugarite, grcite i srbite za nivni nacionalni kauzi, narocno vo Republika Makedonija, pravejki gi Bugari, Srbi ili Grci po rod, kako shto denes toa go pravat so “RATKO” (Vanco Mihajlov) bugarskite shovinisti.
G-ginot Gurcinov, od MANU, najrealno go prikazuva literaturnoto tvoreshtvo na Venko Markovski i negovata opredelbata, za ili kako Bugarin, otkazuvajki se od makedonskata nacionalnost.Blagodarenie na g-din Cvetanovski i Utrinski Vesnik, so ovoj felton, se doaga do vistinata na nashata neodamneshna istorija.
Од: Pero Kocin-Sydney
Датум: 11.03.2009 08:52:08
Golema blagodarnost do "Utrinski" za ovoj Felton koj ni dava shiroki soznanija za Venko Markovski kako chovek, revolucioner, poet i na krajot predavnik na rodot makedonski. Go potkrepuvam mislenjeto na G-din Janko Tomov vo potpolnost kako da se postapi so deloto na Venko Markovski i da ne mu se otstapi vo celost na nashite vechni negatori.
Од: Baba Jana
Датум: 11.03.2009 09:11:00
Apsolutno se soglasuvam so ocenkata i vrednuvanjeto na ak.Gjurchinov vo vrska so tvoreshtvoto na Venko Markovski. Malku od negovata poezija ima vistinska umetnichka vrednost. Kocho Racin e daleku nad nego kako poet. Sporedbite so Dante, Pushkin i dr. se deplasirani. Inaku, za negovata narcisoidnost dovolno zboruva negovata izjava ( shto so sopstveni ushi sum ja slushnala) deka leksichkiot fond vo negovata poezija e pobogat od onoj kaj Shekspir. "Voluit Bulgarum esse - fiat!" ( Sakal da bide Bugarin - neka bide) . Makedonija rodi mnogu podobri poeti od nego. Ne sakal da bide nash- neka mu bide!
Од: Skopjanec
Датум: 11.03.2009 09:11:12
Mene se uste ne mie jasno. Od edna strana se gordeeme so Makedoncite vo Grcija, Bugarija i Albanija, a ako nekoj si Makedonec ako se proglasi za Bugarin e togas e toj predavnik. Ostajte gi lugeto koj kako sto se custvuva taka da se deklarira. Sega se vodi polemika da za Venko Markovski dali e Makedonec ili Bugarin. Bitno e covekot dal golem pridones za Makedonskata poezija. Na toa treba da se gleda.
Од: Стијан
Датум: 11.03.2009 10:24:25
Сиромав и беден Јанко Тодоров. Поима немаш од ншто. Не знаеш кој е Тодор Александров (македонски изрод кој себеси се есапеше Бугарин)? Ванчо Михајлов е типичен македнски изрод и сериски убиец. Неговите раце се крвави до гуша. Тој го уби Димо Хаџи Димов 1924 во Софија. Изродот кој никојпат недојде во македонија откако избега (единствено во 1944), умре на 94 години во Рим на 5 IX 1990 како Бугарин. Дојде неговата секретарка Боева сестрата на Боев. А за “Ратко“ псевдонимот на убицата која е збирштина на една група бугараши (изроди) платени од Бугарија, тепачи и затвореници и поима немаш.
Од: Владо
Датум: 11.03.2009 11:22:52
На авторот на овој фељтон секако му е познато дека Милан Ѓурчинов е потврден србоман, кој македонскиот јазик цел живот го говори со нагласен српски акцент, а во времето на осамостојувањето на Македонија застана на чело на т.н. Партија на Југословените. Тенденцијата на овој „авторитет“ да го омаловажи Венко Марковски просто излегува од контекст, тој наместо да се задржи на творештвото на Марковски не бира средства и начин како да го исплука и избербати нашиот поет. Срамно и жално!
Од: dzikovski
Датум: 11.03.2009 11:55:23
Знам дека нашиве во Австралија многу повеќе знаат политика и историја од ние што живееме во Македонија. Ама најискрено го молам господинот да не го става во ист ред Ченто со оние гадови. Барем тоа го заслужил ако не успеавме да направиме нешто повеќе за него.
Флејтонов е одличен а за Венко нема потреба од полемика. Тука е целосно опишана неговата дејност.
Од: Projko
Датум: 11.03.2009 12:15:46
Повеќе од очигледно е дека Венко не бил политичар, а третирал полтитички теми сајакчи и го доброто на Македонија и Македонците. Да бил политичар ќе се притаел, а не да бега во бугарија и уште да се гласи за бугарин. Сакајќи да им наштети на оние што му ги срушија сите соништа од младоста, и наштети на Македонија, која толку многу ја љубеше. А кога еден добар поет бил и добар политичар? Поетот по природа е премногу емотивен и искрен за да биде политичар. Венко тоа го уништи.... Требаше да си остане во песните и јазикот, а политиката да ја гледа низ прозорец...
Од: gragjanin
Датум: 11.03.2009 13:23:32
Suetata e mnogu golema rabota.Znae da te napravi heroj, ama i da te frli vo kalta. I jas imam slushano za negovata golema sueta koja bila podbucnuvana: demek, ovie tuka ne ti gi priznavaat dovolno zaslugite, a onie tamu ke te velichaat. Taka da, ochigledno e deka nacionalnata pripadnost, vo ovoj sluchaj ne e tolku vazhna, samiot toj, poradi golemata sueta dozvolil da bide manipuliran i zatoa ne meshajte nacionalni chuvstva. Edna karakterna crta pridonesuva,vo vakvi vreminja, da se iskoristi za drugi celi. Neka pochiva vo mir
Од: Bogomil
Датум: 11.03.2009 13:54:21
Evidentno e deka deplasirana bi bila sekoja polemika, duri i nepotrebna za toa ssto bil po nacionalnost Venko, koga toj samiot vo brojni izjavi, intervjua, pa i vo svojata svoeraccno napissana biografija se deklariral kako Bugarin. Toa e negovo liccno pravo. Za analiza se onie ssto go pokttiknaa prassanjeto Venko kako Makedonec da im se vratel na Makedoncite. Vo niv e trulezzot nacionalen. Tie izgleda imaat problem so svojot nacionalen identitet. So takvite treba definitivno da se rasccisti. Tie se pirejot ssto ja zagaduva makedonskata nacionalna sredina. Venko si go otpeal svoeto. A ssto se odnesuva do negovite potomci, vratite na Makedonija ssirum im se otvoreni. Neka povelat, tie, kako i sekoj dobronamernik, se dobredojdeni.Posebno decata na Mile Markovski, sinot na Venko. Tie se vproccem i tuka rodeni.
Од: goran
Датум: 11.03.2009 13:59:41
Ne razbiram zosto nasite akademici, Gane Todorovski i sega Gurcinov,imaat seriozni poteskotii da go zacuvaat svojot naucen integritet.
Pravat natprevar koj e za, a koj protiv Venko, namesto najvozdrzano i kriticki da go ocenat negovoto mesto vo nasata istorija. Kritickiot osvrt od knizevno estetska priroda, sto e prilozen vo natpisot, e sosema na mesto, no pazarskite sporedbi za toa deka Racin bil podobar i poprv od Venko e vistinski znak na pistrasnost. Covecki e da imate afinitet za odredeni avtori, no zarem, kako literaren kriticar se bavite so toa dali Konevski e podobar od Janevski ili pak Sopov e podobar od Todorovski.Se smetate za golem poznavac na Dostoevski, pa tokmu zatoa ocekuvav poseriozen psiholanaliticki pristap vo vaseto izlagenje, na tema koja sto ocigledno pobuduva golem interes kaj nas.
Za zal, koga stanuva zbor za licna presmetka go stavate i Dostoevski na strana.Ete,zosto, kaj nas, tradicionalno “ZETOVCITE” gi bie los glas.Ne se predavnici, ama se sitni dusi.
Од: Makedonec od USA
Датум: 11.03.2009 17:30:52
Go chitam feljtonov za toj Venko i od edna strana go odbobruvam bidejki otvoreno intrevjuirate i objavuvate iskazi od eminenti sovremenici i istorichari,akademici i komentari.Od seto shto mozam da zaklucham e deka chovekot bil "Torbesh"(neka mi prostat Torbeshite)bidejki ja prodal nacionalnosta zatoa shto ne mu dale vila na Vodno,ne dobil politichka funkcija.
G-dinot Gjurchinov ima dadeno najstruchna i najsoodvetna analiza za lichnosta i deloto na Venko,ama totalno me razochara dedo Kiro vo vcherashniot napis,kazuvajki deka Venko bil osnovopoloznik na Makedonskiot pravopis,organizator nakruzoci vo bibliotekata,a najgolema glupost mu e shto kazuva deka nego(Kirota) za kazna go ispratile vo Belgrad,ako bi bil kaznet ne bi vrshel tolku znachajni sojuzni funkcii i na kraj,za da ne bide omalovazen,stana chlen na sovetot na Federacijata od kade,kako od naftalin go izvadi Goshev.Po negovo i Ljubchoe vo pravo shto zema Bugarski pasosh,a go lazeshe narodot 15 godini.