Број 3028  понеделник, 06 јули 2009
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Претходен број


Site Meter
Мислења

Мислења

Колку е тенка границата меѓу право и неправо?

Ана Павловска - Данева

Правото на верско образование е право, но тоа никако не е и не смее да биде обврска, зашто тогаш станува неправо и се крши Уставот

Големиот број укинувачки одлуки на Уставниот суд на Република Македонија, резултираше со уште поголема владина потрага по правни експерти, чија работа е да ги подучат функционерите како да ги надмудрат уставните судии. Меѓутоа, во постапките на Владата не гледам намера доследно да се почитуваат Уставот, законите и одлуките на Уставниот суд и да се смени правецот на политиката која не е во согласност со Уставот, туку сите напори се насочени кон изнаоѓање „дупка“ или правен вакуум преку кој ќе се провлече владиното решение. Функционерите како да бараат советници за изигрување, а не за остварување на правото, а тоа на крај, води кон одговорност. Така, и покрај сите хонорарно ангажирани правни советници, експерти по право, редовни правни служби кои работат за него и слично, министерот за правда (поранешен антикорупционер), по се' изгледа, ја промаши работата. Но, кога се работи за лични апетити, ниту еден експерт, ниту советник не може да помогне. Во разговор со неколку пријатели си поставивме едно хипотетичко прашање, околу кое сметам треба да се замисли целата македонска јавност: ако за околу 2.000 евра (толку најмногу може да изнесуваат четири противправно добиени пензии) еден министер е подготвен да го прекрши законот, а со тоа да се изложи и на политичка, уште повеќе на кривична одговорност, како и на срам пред пошироката јавност, тогаш што се' тој е подготвен да стори, да речеме, за дваесет илјади или, пак, за двесте илјади евра?

Стручњаците ко�� го советувале градоначалникот на нашиот главен град да ангажира фирма, чии вработени, на улиците, на скопјани ќе им делат даночни решенија, треба веднаш да престанат со вршење советодавна дејност. Поради ограниченоста на просторот, ќе спомнам само две работи што овие советници требало да ги знаат, а пожелно е со нив да се запознае и самиот градоначалник: прво, во нашето право има нешто што се нарекува уредна достава, а тоа сигурно не е уличната делба на даночни решенија; второ, во државава има закон со кој е обезбедена заштита на личните податоци на граѓаните, кој флагрантно се прекршува со групното и јавно делење решенија, во кои се содржани матични броеви, имиња и адреси на даночните обврзници!



Последната тема на која сакам денес да се осврнам е цврстата решеност на Владата по секоја цена да воведе верска поука во државните училишта и покрај изричната забрана искажана како во Уставот, така и во неколку одлуки на Уставниот суд. И за оваа цел биле ангажирани правни експерти, кои навистина го дале својот максимум во изнаоѓањето решение за проблемот што го има Министерството за образование и наука. Често се вели - во правото два и два не биле секогаш четири - па оттука, преку различни толкувања на правната норма, може да се дојде до секакви одговори, дури и до оној кој на законодавецот не му бил ниту во малиот мозок, но некому токму тој одговор му се допаѓа! Во медиумите беше пласиран следниот извадок од стручното мислење доставено до Министерството за образование и наука: „Правото на верско образование на учениците во Република Македонија не е право кое им припаѓа на верските објекти, туку е лично и неприкосновено право на секој човек што државата има должност да му го овозможи и да ги обезбеди сите услови за неговото реализирање“. Во врска со ова, најдобронамерно би сакала да изнесам сосема поинакво размислување: Во согласност со амандманот 7 од Уставот, како и во согласност со Законот за правната положба на црква, верска заедница и религиозна група (членови 21 и 22), токму црквата, верските заедници и религиозните групи имаат право да основаат верски училишта и да вршат верска поука. Не само што верското образование на граѓаните е право што им припаѓа на верските објекти, туку единствено ним им припаѓа ова право, а не на државните институции.

Толкувањето на една иста законска одредба може да биде повеќезначно, тоа понекогаш е посебен предизвик за секој теоретичар по право, често пати за правилна примена на една норма е потребно длабоко мудрување, но во овој случај работата е кристално чиста, овој пат, два и два едноставно се четири! Правото на верско образование е право, но тоа никако не е и не смее да биде обврска, зашто тогаш станува неправо и се прекршува Уставот. Во Одлуката на Уставниот суд се вели: „Правото да се припаѓа на одредена вера подразбира и право да не се припаѓа на ниедна религија и да не се исповедува нејзиното учење“.

Понатаму, министерот за образование и наука добил насока да го примени член 25 од Законот за основното образование, според кој, „министерот ја утврдува концепцијата за основно воспитание и образование, врз основа на која се донесуваат наставниот план и наставните програми за основно образование“. Препораката што ја добил во стручното мислење е, повикувајќи се на овој член од Законот, „да донесе и наставна програма за религиозно образование како изборен предмет“. Не знам дали на министерот му е укажано дека, сепак, концепцијата и наставниот план, како и наставните програми, мора да бидат во согласност со Уставот и законите. Имаат дејство ерга омнес, тоа правниците одлично знаат што значи.



Ставот дека во концепцијата и во наставните програми може да се стави сето она што ќе го нарача Владата, заобиколувајќи го Законот за основното образование (за да се избегне оцената на Уставниот суд), при постоење на изрична Одлука на Уставниот суд, како и при постоење на уставни одредби кои неколку пати се толкувани од Уставниот суд, поинаку од тврдокорната желба на Владата, претставува газење по тенок мраз, пред се', за самиот министер, како единствено одговорен за донесувањето на таквата концепција и наставни програми. Имено, постоењето правен основ за преземање одредени дејства или носење одредени акти е единствената заштита и ослободување од евентуалната лична одговорност (не зборувам за политичка) на оној кој ги презема дејствата. Во конкретниов случај, доколку министерот донесе концепција и наставни програми, кои се засноваат само на владината пр��грама (наместо на закон), тој себеси се изложува на опасност да употреби дискреционо овластување, кое се наоѓа на граница на законитоста, а со тоа и да ја преземе целата одговорност во свои раце.

Со други зборови, штом Уставниот суд утврдил дека верското образование треба да биде предмет на одлука и делокруг на верските заедници и религиозни групи во рамките на нивната слобода на основање верски училишта, а државата во тој поглед треба да остане неутрална, тоа треба секој да го почитува, пред се', ресорниот министер. Должност на секој советник е да му го каже на налогодавачот и она што тој можеби не сака да го слушне. На пример, дека во Кривичниот закон постои дело „Неизвршување на судска одлука“ и гласи: „Службено или одговорно лице кое ќе одбие да изврши одлука на Уставниот суд на Република Македонија, што е должно да ја изврши, ќе се казни со затвор од една до пет години“ (член 377 став 3). Се прашувам, вреди ли човек до степен на понесување кривична одговорност да се жртвува за политички цели, дури и за лични идеали?

(Авторката е доцент на Правен факултет)


Статијата е прочитана 1080 пати.

Испрати коментар

Од: boban.b
Датум: 06.07.2009 00:37:33
vie da ne ste korektor na VLADAVA - potparol na sdsm.blaze si im , potparoli imaat za izvoz .mozat slobodno da si teraat vikend ,ima koj da gi prati nastanite i da im gi brani stavovite .vprocem i kniga mu napisavte na n ivniot"LIDER"bravo bravo bravo. " ne cenzuriraj"
Од: sime
Датум: 06.07.2009 06:58:01
Ustavniot sud edina svetla tocka vo ova drzava.
Од: Vesna
Датум: 06.07.2009 08:45:31
Odlicna analiza profesorke. Sekoja postapka na ministerot za povtorno voveduvanje na veratavo ucilistata e nezakonita i za toa se odgovara na sud.
Од: Болен М. Дојчин®
Датум: 06.07.2009 09:10:17
Во законот за верски заедници е сосема точно одредена (не и забранета) можноста за организирање верска настава. Определено е и местото и начинот каде таа да се одржува. Некако по „главно“ правило (што го учат од првата година на Правен факултет) дека законите се носат за да се прекршуваат, се однесуваат и советниците и Бладата. Тие што Изрично треба да ги Почитуваат Законите и да водат грижа за нивна Доследна Примена се Најголемите Прекршители на Законите. Ова не носи до Заклучокот кој би требало одамна да им е јасен на правниците - Дека Македонија е Длабоко Навлезена во Целосна Анархија, која е поддржана од власта (тука секако влегува и збирштината наречена собрание, а и судството).
Од: Donald Duck
Датум: 06.07.2009 09:23:31
Se povekje zalichuvame na nekakva talibanska drzava ili dzamahirija otkolku na zemja koja se stremi kon civilizirani opstestva kako sto e EU. Me raduva faktot sto brojot na gragjanite koi go svakjaat toa e od den na den se pogolem i pogolem.....sto se gleda i od panichnite pressovi na Bichikliski.....
Од: дими61
Датум: 06.07.2009 09:34:10
Професорке анализата ви е на место. Но не очекувајте власта и подржувачите на истата да ја сватат, посебно Маневски . Едноставно луѓето немат капацитет. Го гледате Бобан и неговиот коментар. Толку му фаќа главата и тука нема помош.
Од: _Симона_
Датум: 06.07.2009 13:34:22
SDSM bea cveke za mirisanje,nemaa nikakov propust,se bese genijalno...ni ja unistija drzavata i ti davas analizi ..priberi si se vo dubloto SDSM
Од: janev
Датум: 06.07.2009 14:19:29
Profesorke, ste se fatile za veronaukata kako pijan za stap. Sega jas laicki ke vi kazam sto e nepravo. Nepravo e da se napravi kriminalna privatizacija, da se opljacka narodot, da se sluci TAT, da imame ministri vo trenerki, da se sitne drzavno zemjiste po bagatelna cena za trgovski, da se ukine eksterno ocenuvane od neznam kakvi pricini. Ova e profesorke nepravo za koe vie morate da zboruvate
Од: Поп
Датум: 06.07.2009 15:00:14
Текстот е одличен. професорката аргиментира ad rem,што е вистинска реткост. Но, ја крши логичната доследност во форма на ignoratio elenchi(непознавање на спорната точка). Спорна точка е;дали Уставниот суд оценил дека членот 26 од Законот е сво спротивност со Европската конвенција за човекови права. На овој начин докажав како се заклучува од причината кон последицата(што е единствено исправно),а сега ќе докажам дека правилно сум ја утврдил спорната точка,заклучувајќи од последицата кон причината.(што е само акциден тално правилно,доколку постои само таа последица и ниту една друга).Имено,доколку одлуката на Уставниот суд е во спротивност со Европската конвенција за човекови права,по жалба на жртвите на прекршување на човековите права,Европскиот суд за човекови права ќе ја казни Република Македонија заради прекршување на човековите права,што ќе значи дека одлуката на Уставниот суд е погрешна.
Од: Do Simona
Датум: 06.07.2009 16:14:09
Zosto Simona i nejzinite partiski prijateli od DPMNE ne probaat da dadat pravni argumenti protiv analizata na profesorkata? Ne znaete nisto strucno da iznesete, samo plukate vie od vlasta!
Од: verag
Датум: 06.07.2009 18:35:51
Штета што државата не е правна држава па не може да ги казни тие што не го почитуваат Уставот со затворска казна. Сепак веронауката еднаш беше прогласена за неуставна во училиштата,па сега по вторпат,а по се изгледа ќе има и трето продолжение. Донесуваат нови закони со кои ја протнуваат веронауката во образованието,а Уставот е истиот.Су8дството ни е ептен зависно,само уште да го сменат Уставниот суд,па сите одлуки на Владата ќе бидат уставни. Амин!
Од: bale
Датум: 06.07.2009 19:52:53
Кога ВМРО-вците ќе ги ВМРОИЗИРААТ сите пори на општеството, тогаш сме печени за Подсахарска Африка, Европа ќе остане само пуста желба... Наздравје Македонијо, сама си ги гласаше...

Најди! во Утрински
Мислења
Демократија, Македонија и слобода