Два милиона евра за рампи на една патарина
За модернизација на пет наплатни станици државата ќе земе заем од 10 милиони евра
Билјана Ангеловска
Два милиона евра ќе чини една наплатна станица со нов современ електронски систем на наплата. Според пресметките на надлежните, дигитализацијата на петте наплатни станици, кои се по должината на Коридорот 10, ќе чини околу 10 милиони евра. За толкава сума државата ќе се задолжи, по што ќе ги осовремени патарините и ќе ги стопанисува. Одлуката на државата да задржи дел од патарините и да не се откажува од златната кокошка која и' носи сосем солиден приход на годишно ниво, не изненадува, особено ако се знае дека само за еден месец, и тоа август, кога фреквенцијата од возила е најголема, петте патарини инкасираат над еден милион евра.
Засега под државна капа ќе останат наплатните рампи Романовце, Сопот, Отовица, Градско и Петровец, кои „покриваат“ околу 95 километри од овој коридор во Македонија. За нив веќе се водат преговори со меѓународни финансиски институции за набавка на нов електронски интегриран систем за наплата на патарината. Со предвидените 10 милиони евра, како што велат во Агенцијата за државни патишта, ќе се извршело проширување и адаптација на постоечките наплатни станици, ќе се набавел интегриран систем за наплата на патарина и ќе се купеле електронски уреди за плаќање на патарината.
Државата се обиде да го испита пулсот кај фирмите колку се тие заинтересирани за евентуално да ги земат под концесија патарините што се наоѓаат по должина на Коридорот 10. За таа цел во септември 2009 година беше распишан и јавен повик, на кој се јавиле 27 домашни и странски фирми. Големиот број заинтересирани компании никого не зачуди, со оглед на тоа дека освен првобитната инвестиција во нова современа електронска опрема, се' после нејзиното инсталирање би му останувало на концесионерот како чист ќар, бидејќи не се предвидуваше тој да има обврска околу одржување на делницата, туку само да ги собира парите од патарините.
Сепак, како што велат во Агенцијата за државни патишта, по направените истражувања, анализи и консултации со повеќе меѓународни експерти за системи за наплата на патарина, било одлучено државата да не се откаже од наплатните станици по Коридорот 10, туку да воведе нов интегриран систем за наплата кој што нема да користи човечки фактор.
„Наплатата ќе биде управувана од Агенцијата за државни патишта преку централен систем на кој ќе бидат поврзани сите наплатни станици“, појаснуваат во Агенцијата за државни патишта.
Ниту од Агенцијата ниту, пак, од Министерството за транспорт кажуваат колку точно ќе чини опремувањето на петте наплатни станици, односно дали сите 10 милиони евра колку што се планира да се задолжи државата ќе бидат искористени за оваа намена. Колку точно вреди електронската опрема, дали за модернизирање на една наплатна станица ќе бидат потрошени два милиона евра и од каде ќе се набавува опремата, никој не кажува.
Засега единствено е јасно дека државата ќе ги задржи овие пет патарини, а ќе се откаже од наплатните станици кои се дел од Коридорот 8 и ќе ги даде под концесија, во пакет со патните правци на кои се наоѓаат. Ваквата одлука, како што вели министерот за транспорт и врски Миле Јанакиески, е со цел тие да бидат искористени како мамка за идните концесионери да се нафатат да ги реконструираат делниците од автопатот и притоа да им се пружи можност да ги собираат и средствата од патарините.
„Коридорот 8 е дел од проектот за концесија за изградба, реконструкција, одржување, наплата на патарина и користење на дел од државните патишта, при што е предвидено системите за наплата на патарината на патната мрежа во Македонија да бидат компатибилни, односно, интероперабилни“, велат во Агенцијата за патишта, потенцирајќи дека лани од сите 10 наплатни станици биле собрани над милијарда денари, односно, речиси 19 милиони евра. |