Брoj 2800  среда, 01 октомври 2008
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Претходен број


Site Meter

Кич-митологии

Монодијалози

 Венко Андоновски

Што е полошо од едноумието? Две едноумија!

„Се расправа дека некој од древните цареви, кога начул за чудото на огледалото, нарачал да му донесат оддалеку една таква направија. Царот имал израсток на десната страна од челото, како рокче. Наспроти тоа, никој од неговите служители и поданици никогаш не му рекол дека има израсток. Царот знаел за израстокот не само од сеансите на нарцистички побудените огледувања во водата, туку и од личен опит: секогаш кога сакал да го стави прстот на челото, за да изгледа замислено (владетелите тоа особено го сакаат), се соочувал со рокчето. Во вестите кои ги добивал за чудесниот изум на огледалото, а кои доаѓале од гласници и намерници низ неговото царство, имало и една интересна шпекулација, која пресудила да го нарача бесценетото чудо и да го плати со товари злато: се велело дека огледалото има лековита моќ и дека ги поправа маните на огледувачот.

Кога огледалото конечно стигнало и било поставено пред царот, тој, и покрај најавите за лековитост, во него ја видел својата слика со израстокот на челото, овој пат дури и преместен на левата страна. Збунето се допрел со раката и забележал дека и таа, од десна, станала лева. Ја поврзал веднаш оваа измама со нечисти сили и решил да го преполови огледалото, надевајќи се дека онаа половина со рокчето ќе ја скрши и фрли, а ќе ја задржи само ’убавата‘ половина. Кога го скршил чудото, сфатил дека си има работа со ѓаволот лично: и во двете половини го гледал повторно целото свое лице, односно – рокчето. Злото се удвоило, наместо да се преполови. Царот умрел од сознанието дека секој што ќе се обиде да го преполови ѓаволот, од еден ќе направи – два ѓавола, наместо половина ѓавол“.



Ова е, драги мои, еден неискористен фрагмент од мојата дамнешна книга раскази „Фрески и гротески“, кој никогаш не се разви во расказ, но еве, дочека да се најде во колумна која се прашува: дали навистина со „кршењето“ на едноумието добивме „полиумие“ или, напротив, добивме повеќе едноумија? Ова прашање го поставувам повеќе како реторичко, затоа што сум сигурен дека со нашата повеќепартиска сцена работите стојат како и со парчињата од огледалото на несреќниот цар: од еднопартиски систем создадовме повеќе партии, но во нив остана, како нивна јатка - суштината на еднопартизмот: монолошкиот идеолошки дискурс, тоталитарната и тотализирачка свест дека НИКОЈ ДРУГ НЕМА НАОКОЛУ И ДЕКА НИКОЈ ДРУГ НЕ МОЖЕ ДА БИДЕ И НЕ Е ВО ПРАВО.

Доказ за монолошката дискурзивна практика на нашата политичка сцена, односно – доказ дека од едно едноумие полоши се две или повеќе едноумија е веќе фрустрирачката, хронична, речиси дведецениска неможност да се воспостави регуларен дијалог на политичката сцена, не само меѓу нашите партии, туку, еве, сега и во меѓународните „дијалози“ со Грците. Само дијалогичноста е знак на вистинска демократија. Наместо тоа, ние имаме само формално сопоставени монолошки дискурси, кои не можат да прераснат во дијалог, се' додека не се испреплетат. А за да се испреплетат монолозите и да прераснат во дијалог, конечно треба да почне да се СЛУША другиот. Треба да се научи вештината на слушањето, но и да се расчисти: дали ни е поважна вистината од тоа КОЈ во дијалогот ќе остави впечаток на победник?



На едно место во својата „Интелектуална историја на Европа“, Марвин Пери говори за темелното значење на дијалогот по однос на знаењето, а таа придобивка му ја припишува на генијалниот Сократ, темелот на сета натамошна европска филозофија: „Она што тој го обезбеди беше метод на испитување кој се викал дијалектика, или логичка дискусија. Онака како што Сократ го користел, дијалогот, односно дијалектичката размена меѓу поединците, бил неопходен извор на сознанија и ги принудувал луѓето да излезат од апатијата и од своето самозадоволство, та критички да ги преиспитаат своите мисли, да им се спротивстават на нелогичните, недоследните, догматските и непрецизни тврдења и да ги изразат своите идеи со јасно дефинирани изрази“.

Акцентот овде е, се разбира, на она: „критички да ги преиспитаат своите мисли“. Кој од денешниве „дијалогисти“ некогаш го ставил прстот на чело за да ги преиспита своите мисли? Акцентот е, исто така, и врз она излегување „од своето самозадоволство“. Кој од денешниве „дијалогисти“ признал дека другиот има право за нешто, што подразбира – излегол од своето самозадоволство и од болната, нарцистичка потреба да се биде секогаш во право (всушност, да се остави впечаток дека вистината е на негова страна), макар и со говорење полувистини или флоскули?



Затоа, да си признаеме гласно: ние не знаеме да разговараме. Ние сме монолошки тип на култура, без разлика колку гласови говорат во ист миг. Кога ли ќе ни се случи, на пример, следново, како во еден славен Платонов дијалог: - Велиме, на пример, дека не секој знае да се грижи за коњи, туку коњарот. Така ли е? - Така е. - Во таа смисла, нели коњарството е грижа за коњи? – Да. – Нели и за кучињата не знае секој да се грижи, туку најмногу ловџијата? – Така е. Ловџискиот занает нели е грижа за кучиња? – Да. –А говедарството за говеда? – Секако.

Во овој фрагмент, оној кој вели „да“ и „секако“ воопшто не е пасивен, ниту „губи“, бидејќи ја потврдува вистината. Но, изгледа дека денешниве „дијалогисти“ воопшто и не ги интересира потрагата по вистината: тие ја имаат пред да почнат да разговараат. Чуму тогаш воопшто разговор?

Некој ќе рече: тоа е така, затоа што политичкиот дискурс по природа не го интересира вистината, туку создавањето илузија за вистинитост. Друг ќе рече: политиката е практична борба за гласачи и таму не е важно што е вистина, туку „она за што луѓето мислат дека е вистина“ (тоа под наводниците е една од најпопуларните дефиниции на поимот „јавно мислење“). Но, ако е така, нека престанат сите тие кои тврдат дека водат дијалог, да се користат со поимите „вистина“ и „стварност“ како да се нивни личен имот. Ние, обичните смртници, зависиме од нивните разговори и знаеме дека и покрај реторичките вештини - стварноста е се' што имаме. Секакво друго бегање во некаква друга стварност, макар и политички украсена се вика – психоза. А за неа не ни се потребни политичари, туку психијатри.

(Авторот е професор на Филолошки факултет)


Статијата е прочитана 1185 пати.

Испрати коментар

Од: poet
Датум: 01.10.2008 08:43:14
Venko ostana dosleden politichki novelist. Ako vejke imame dijalog, postavuvam predlog da Venko ja napushte literaturata i pohne da se zanimava so politikata kako profesija.
Од: majka hrabrost
Датум: 01.10.2008 10:16:01
Ova e dneven vesnik Venko. Ako imas hrabrost da napises nesto za politikata napisi, a ako nemas togas pisuvaj raskazi i objavi gi vo kniga. Taka pravele site. Nemoj ovde da "okolishesh" od strav od vlasta? Kako sto pisuvase javno vo odbrana na Buckovski i protiv Crvenkovski, aj sega napisi za Grujevski nesto!!! Nemas "topki" za toa neli? Zatoa sega pisuvaj si detski narodni prikazni za carot.
Од: Читател
Датум: 01.10.2008 11:09:17
Воодушевен сум од колумната.Не вреди ништо за овие *наши*цареви нарцисоидни и рогати.
Од: Oливер-Битола
Датум: 01.10.2008 11:23:15
" Мајка Храброст " си го прочитал текстот (се надевам целиот) и на крајот пак си тропнал зелена и зборуваш глупости. Од кај ти толку "големи топки" и упорност да читаш нешто што во старт си свесен дека нема да го разбериш !?Aлал вера продолжи да читаш,надежта последна умира.
Од: илејн
Датум: 01.10.2008 13:30:43
Како дел од испитната литература по филозофија на право читам за Леонтин од Сицилија(483-375год.п.н.е)кој вели дека целта на беседништвото е низ наговарање да овозможи изглед на вистинитост, а не самата вистина. Мислите дека нашите политичари пред да излезат на дебати читаат филозофски поуки? Зошто сепак тој додава-речитоста да се користи во одбрана од непријатели и злочинци, а не во чисто напаѓачки цели. Или можеби непријателот е секој од нас?!Пустата неможност да се побегне од секој човек на човека волк.
Од: Delco
Датум: 01.10.2008 14:31:50
"Freski i Groteski" podeleni na dva dela ke bide dobra samo kako ogrev. Nazdravje!

Најди! во Утрински
Барај со НАБУ
Насловна
Светска банка останува во Македонија
Груевски и Црвенковски, наместо став за името, пак се скараа
Постојано расте бројот на затруени од слатките на „Ринија“
Претходен број
Што ја замолчи ДУИ?
Зденко
Муслиманите го слават Рамазан-бајрам
Не е се' во графиконите
Трите енергетски компании бараат 29 отсто поскапа струја
Амбасадорот на САД Филип Рикер ги предаде акредитивите
Купување време или збогум ЕУ
Отфрлен планот на Буш
ЕУ ќе им забрани на газдите да ги уредуваат вестите
Verbatim