Број 3250  вторник, 06 април 2010
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Хороскоп
Што прават денеска
Стил

Site Meter
Економија

Несигурноста главна одлика на работните места на 21 век

Речиси секој четврти граѓанин на ЕУ работи на одредено време, со скратено работно време или хонорарно

Постојано работно место, сигурен договор за вработување и одредено работно време постепено стануваат остатоци од минатото. Се чини дека оттука изгледа потешко. Тоа широко би го отворило царството на можности, но, исто така, и цела Пандорина кутија на неизвесности, навестува чешкиот неделник „Респект“.

Во изминатите 20 години, работниот свет во Европа и во САД мина низ големи промени. Социолозите го опишуваат тој феномен како „развој на нетипични аранжмани за вработување“ или „алтернативни работни аранжмани“ во американски стил. Тие аранжмани се нетипични, бидејќи едвај имаат нешто заедничко со вработувањето во форма која им е позната на повеќето Американци и Западноевропејци од 1980-тите години. Таа ера на „редовни работни места“ - постојано платено вработување со солидна пензија за која се преговара - сега е завршена. Од 1985 година, бројот на работниците со постојан договор за полно работно време низ Западна Европа со сигурност опаѓа . Според студијата на Центарот за социолошки истражувања Берлин (ВЗБ), се чини, речиси секој четврти граѓанин на ЕУ работи на одредено време, со скратено работно време или на хонорарна основа.

Во Западна Европа, поголем дел од новите работни места отворени во последните десет години се „нетипични“. Овој тренд е највидлив во Холандија, каде што бројот на „атипични работници“ достигна речиси 43 отсто во 2008 година. Податоците за Германија забележаа скок од 20 отсто во 1990 година до 37 отсто во 2007 година. Во Шведска, Шпанија, Данска, Португалија, Велика Британија и Австрија, нетипичните работници опфаќаат четвртина, дури и третина, од работната сила. Сепак, не преовладуваат многу во новите земји-членки на ЕУ. Меѓутоа, нивниот дел од работната сила во Словенија и во Чешката Република, 16 и 13 проценти соодветно, покажува дека е само прашање на време кога далекусежните промени во работниот свет ќе ги погодат и посткомунистичките земји.

Сите нешта укажуваат дека во иднина се' повеќе луѓе ќе заработуваат помалку пари, но за возврат ќе имаат повеќе слободно време на располагање. Тој работен свет што се раѓа - нешто што ќе стане наскоро премногу очигледно - претставува реална закана за оние што не можат да го најдат своето место во него, но, исто така, изразува надеж дека луѓето ќе бидат послободни.

Тогаш како ќе изгледа работата по 20 или 30 години? Тоа прашање не е ограничено на нашите чекови и нашиот начин на живеење, но допира до дефиницијата за „работа“, која не го дели општеството на „победници“ и „губитници“. Постои одговор кој би можел да ги смири целите што се исклучуваат заемно: потребата на работодавците да бидат во можност да отпуштаат непотребни работници и потребата на вработените за сигурност на стабилни приходи. Тоа се нарекува „флексикјурити“. Тој систем најдобро функционира во Данска. Таму со закон е осигурано дека можат да се отпуштат вработени, но не треба да се плашат од последователно паѓање во дупка без дно: државата им гарантира дарежливи социјални бенефиции - доколку, сепак, редовно посетуваат професионални програми за преобука. Тој модел што го промовира активно Европската комисија, исто така, се покажа успешен во Холандија.

Потоа, тука е идејата за „граѓански приход“ во Германија, односно радикална иницијатива што ја разгорува дебатата. Идејата е дека платената работа не треба и понатаму да биде главна потпора на социјалното признавање и, како последица на тоа, невработените не треба и понатаму да бидат стигматизирани во бродоломите на капитализмот. Гарантираниот приход на секој граѓанин би ги заменил сите негови постојни социјални бенефиции. Секој граѓанин кој е „инволвиран“ во општеството би можел да ја извлече таа „плата“, без оглед дали го наоѓа своето место на пазарот на труд. Но, како би требало да изгледа таа „работа на граѓанинот“ во конкретни рамки? И како би била финансирана таква програма? Економистите се поделени околу овие прашања.


#
Статијата е прочитана 500 пати.

Испрати коментар

Од: dgfgd
Датум: 06.04.2010 09:31:03
Odamna na ,,zapad,, nema sigurnosty na rabotnoto mesto na administracijata. Toa znaci deka tie sklucuvaat dogovor (so drzavata) na 7 godini namestoo kako kaj nas na neopredeleno (pa nishaj vrata - zemaj plata). Na opredeleno vreme administracijata treba da ja dokaze svojata strucnost, pocituvanje kon strankite i so toa i razvoj. Taka ako administracijata navistina e strucna togash i pokraj eventualna smena na vlasta imaat moznost da prodolzat uste 7 godini i so novata garnitura. Analogno na toa e i vo privatnoto. Nema gazda koj moze da garantiraa vo novite uslovi deka negovata firma ke raboti 40 godini. Zatoa ne treba da ima sigurnost za rabotnoto mesto za administracijata a rabotnoto vreme treba da im bide od 9 do 17 casot za da ne mozat da bidat konkurencija i vo privatniot sektor zashto so rabotnoto vreme do 3 ili 4 mozat so sigurni (plata od drzavata) da rabotat vo svoj biznis, namesto da plakaat drugi vraboteni (na privatni rabotnici).

Најди! во Утрински
Економија
„Ножиците“ добра лекција, сега сите си ја плаќаат струјата
Русија предничи во битката за гасоводи
Државата денеска ќе се задолжи со нови 43,9 милиони евра
„Детонит“ ќе вложи 200.000 евра во производство на експлозиви
Во Чешка невработеноста ќе достигне 12 проценти?
Српската влада ја продава авиокомпанијата ЈАТ