„Молчењето значи одобрување“ е одличен маркетиншки потег, слоган кој предизвикува внимание во јавноста и лесно се помни, но неговата примена во практиката е апсолутно невозможна
Минатата недела се одржа промоција на една новина во Законот за општа управна постапка наречена „молчењето значи одобрување“. Се сеќавате, овој слоган беше пуштен низ печатените медиуми последниве десетина дена, а сега можеби ќе следува и рекламен видеоспот за граѓаните кои не читаат весници, а гледаат ТВ, за да се убедат во реформските зафати на нашите управувачи. И моментот е одлично избран. Летната еуфорија на нашиот законодавец, прочистен од секаков опозициски елемент, доведе до носење десетици закони на час (за што претседателот на Собранието ни се извини), што беше спротивно на бомбастично најавената „регулаторна гилотина", па едноставно, дојде време да се направи нешто што граѓаните ќе ги убеди во заложбите на Владата за намалување на бирократските правила, самоволието на администрацијата, нејзината дискреција и сл. За таа цел, од фиоките на Министерството за правда, поточно Државниот управен инспекторат беше изваден готовиот закон за измени и дополнувања на Законот за општата управна постапка, кој во минатиот состав на Собранието не можеше да се донесе поради немање двотретинско мнозинство.
„Молчењето значи одобрување“ е одличен маркетиншки потег, слоган кој предизвикува внимание во јавноста и лесно се помни, но неговата примена во практиката е апсолутно невозможна. Основната лекција во правото е дека неприменливиот закон е најлош закон. А, овие измени на еден од најстарите и најдобрите законици во земјава се токму тоа - неприменливи. Конечно, нивниот создавач и идеен творец, самиот изјави дека новата одредба за позитивното значење на молчењето на администрацијата ништо не значи. За да се имплементира таа, ќе треба сите закони (материјални прописи) по кои работат сите, буквално сите државни органи на управата, организации со јавни овластувања, установи и сл., да бидат изменети. Колкав е точниот број на сите тие закони (да не ги спомнуваме подзаконските акти), тешко дека предлагачот на оваа новина ќе може да ни даде одговор. Но, со оглед на темпото на работа на нашето Собрание, нема да бидеме изненадени ако само на една парламентарна седница бидат усвоени измени на сите овие закони чиј број ќе биде голем.
Министерот за правда, кој во својство на предлагач ја презентираше новината „молчењето значи одобрување“" во Клубот на пратениците, изјави дека јавната администрација сега ќе била мобилизирана и ќе морала да одлучува во точно определен рок. Тука, лончињата се малку измешани, зашто да се работеше за одлучување во прецизни рокови (кои ги имаше и стариот закон), немаше да има молчење! Разликата е само во следново: во стариот закон беше утврдено она што е фактичка состојба - не ти издале дозвола, значи ја немаш! Сега, измените на законот треба да не' убедат дека лошите и несовесни административци и кога не ни издаваат дозвола, ние ќе треба да си замислуваме дека ја имаме. А, како практично ќе се користиме со замислената дозвола? Е, на тоа никој нема одговор. И подобро е да не се дава одговор на ова прашање, зашто погрешните одговори ќе доведат до уште поголем хаос. Така, во петокот во еден од вечерните дневници слушнавме и видовме како министерот не' убедува дека сега, согласно со правилото „молчењето значи одобрување“, ако граѓанинот поднесе барање за градба со уредна документација и во рок од 8 дена не му е издадена дозвола, тогаш треба да се смета дека ја има дозволата. На сите граѓани кои по ваквата изјава се подготвени да почнат да градат и без дозвола, им препорачувам да не го прават тоа, и наедно ги потсетувам на постоењето орган во државава кој се нарекува Градежна инспекција. Министерот, како да подзаборавил дека постои и Закон за градење, кој ги спречува граѓаните да градат без добиени дозволи, иако новината во Законот за општа управна постапка вели дека молчењето е одобрување. Беше спомнато дека молчењето значи одобрување и во областа на здравственото осигурување. За жал, не чувме како. Досега, ако граѓаните се обратеа до Фондот за здравствено осигурување со барање за поврат на средства и не им беше одговорено, значеше дека се одбиени. За тоа имаа право да се жалат во Министерство за здравство, па да го тужат Фондот. Можеби министерот за правда мисли дека со неговата измена во Законот за општа управна постапка, сега молчењето на Фондот ќе значи дека барањата на граѓаните се прифатени, но повторно заборавил дека има и Закон за здравствено осигурување во кој е утврдено нешто друго. А, кој ќе му ги исплати парите на граѓанинот без решение на Фондот за здравствено осигурување? Одговор нема.
Маката на граѓаните со најновиве реформски зафати на Министерството за правда е уште поголема, ако се има предвид фактот дека сега секој граѓанин што бара оставрување на некое свое право од државната администрација, ќе мора будно да ги брои деновите што изминале откако го поднел своето барање. Така, ако администрацијата не ви одговорила во рок од 15 дена, ќе може да побарате од министерот, тој да констатира дека сте во право, но само во рок од 3 дена. Ако во тие три дена не интервенирате дека не сте го добиле бараното решение (дозвола, лиценца, стипендија и сл.), ништо од вашето право, ви пропаѓа! Никакво патување, болест и сл. во овие три дена не смее да им се случи на граѓаните, тие треба да бидат здрави, присутни и подготвени за пишување писма до административните шефови. Би потсетила дека, согласно со старото правило „молчењето е одбивање“ немаше рок за поднесување жалби и тужби на суд против администрацијата која молчи. На граѓаните им беше дозволено тоа да го сторат во секое време.
Законските измени што ги промовираше Министерството за правда, а што не беа спомнати пред камерите, предвидуваат дека на странката која заслужува да се здобие со некое право (на пр. инвалидска пензија, градежна дозвола, рефундација на парични средства, лиценца за лобист и сл.), но решение не и' било издадено поради молчење на администрацијата, ако во рок од три дена се обратила до надлежниот министер или директор, последниов ќе мора во рок од пет дена да и' издаде решение во кое ќе и' соопшти дека таа навистина ги исполнила сите услови за реализација на нејзиното барање. Сложено е, но добро, ќе го запомниме. Значи, странката прво чека 15 дена за да добие решение; ако не го добие во тие петнаесет дена, шеснаесеттиот, седумнаесттиот и осумнаесеттиот ден има право да побара такво решение од министерот или од директорот на органот. Овој пак, почнувајќи од деветнаесеттиот, па се' до дваесет и третиот ден е должен да донесе решение во кое ќе и' каже на странката дека била во право. Таквите решенија се викаат декларативни акти, со нив странката не се стекнува со право, ништо не добива, ништо не се менува во правната состојба, само се декларира дека исполнува услови за да го има правото. Фино. И сега следува прашањето: што да прави странката со ова решение? Одговорот ви го препуштам вам, бидејќи во Законот го нема.
Ете како една законска измена најавувана како темел н�� „регулаторната гилотина“ се претвори во „регулаторно ѓубриво“ што потхранува стотици измени на законски и подзаконси акти кои нема да дадат никаков придонес ниту за подобрување на ефикасноста на администрацијата, а уште помалку за подобра заштита на правата на граѓаните. Ефектот од оваа законска измена може да се бара само во политичкиот маркетинг и тоа на краток рок.
Извонредно добар и разбирлив напис за секого.Но што од тоа.Па и министерот е правник.Зарем тој тоа не го разбира или не знае дека ке биде така.Ама истиот сее конфузија,пардон „реформа„.По се изгледа дека тој го применува непишаното но општо познато правило.Колку правници,толку право.Каде е стручната експертска јавност да го попречи тоа.Вие барем се обидовте.Ке имате ли подршка???
Од: Pravnik
Датум: 06.10.2008 07:40:10
Bravo, bravo, bravo! Odlicen tekst, pred se za nas pravnicitie koi rabotime vo drzavna administracija, a potoa i za site gragani. Vo moeto ministerstvo navistina imame problem so primenata na ova novo pravilo od Zakonot za opsta upravna postapka, zasto nasite materijalni propisi ne go predviduvaat toa. Sega sum uste poubeden deka jas i moite kolegi dobro sme tolkuvale deka molcenjeto e odobruvanje -ne vazi za poveketo ministerstva. Vi blagodaram profesorke. Samo dobro e ova da go razberat i nasite stranki koga podnesuvaat baranja, a i onie od Ministerstvo za pravda sto nikogas ne prasuvaat nikoj od kolegite koga gi pisuvaat reformite.
Од: Профајлерот
Датум: 06.10.2008 08:13:39
Со добра медиумска кампања ќе се покријат сите празнини во ваквиот закон и, што ме радува, и во сите други закони. Добрата медиумска кампања ње ги убеди сите, особено благонадежните, дека ОСТВАРУВАЊЕТО е и над ветеното. Јас би рекол дека ниту ветувачите не очекуваа дека волку многу ќе ОСТВАРАТ. Тие знаеја кому ветуваат. Но, дека ТИЕ, на кои им ветуваа, се толку абдали, не можеа да веруваат.
Од: ЗССО-Скопје
Датум: 06.10.2008 08:18:32
И по ова ќе има само молчење. молчење и само молчењње. Не мислам на јавната администарцијам таа е е одамна замолчена, стуткана и од сите орфрлена, туку на јавноста, правнта струка , па и правната елита. Молчењето значи и метофд на закопување. Штама, никој ништо не кажува и се разбира и кажаното умира.
Од: emilija
Датум: 06.10.2008 09:26:04
Odlicen tekst navistina navistina dovro razmislen i prezentiran so primeri. Megutoa sepak mislam deka izmenata vo zakonot za opsta upravna postapka bi mozela da se pocituva. Zosto? Primer: Dokolku nekoj saka da izvadi dozvola za grdaba,za istata podnesuva baranje na koe dokolku za opredelen rok ne mu e odogovoreno ke se smeta deka dozvolata e dobiena ,vo praktika toa bi znacelo toj nema dozvola no ima dokaz deka go podnel baranjeto i istoto e zavereno so toa se doakzuva deka vo uredniot rok ne e odgovoreno i dokolku pravilno bi rabotele organite bi nemalo nikakov problem ova izmena da bide relevantna.
Од: Nike
Датум: 06.10.2008 10:09:18
Kritikata sekogas koga e argumentirana ja smetam za pozitivna, no koga e oboena so citaj ekspertsko znacenje samo zatoa sto avtorot e vo naukata i kritikata zasluzuva, kritika.Taka, ne gledam nistio novo bvo zalozbata da se pomrdne birokratijata od birokratizmot i da se sooci so svojata odgovornost i principot na servisna orientacija. Molcenejeto e institut koj se primenuva po iskslucok, toa treba da se razbere kako i sto e napisano, insinuacii ne se dozvoleni, a neka poveli zakondavecot, zaedno so resornite ministrestva i neka gi usosglasi meterijalanite zakoni, toa e rabota koja se nadevam ke se zavrsi, a graganaite se tie koi imaat interes za toa. Naukata neka se stavi , na nivno raspolaganje.
Од: devicanecot
Датум: 06.10.2008 10:47:33
Почитувана Професорке,
Ако не Ви е познато, во сите правила на игра, има молчење на администрацијата.
Ова правило, одобрување, баш за тоа постои, да не молчи администрацијата, односно таа да работи.И во досегашниот Закон за општа управна постапка тоа постоеше. Ако е така како што велиш, добар Маркетингшки трик, зошто тоа не и го препорача на својата партија???? Ама изгледа не е баш така. Тоа е меч со две оштрици, ама во полза на граѓаните, кои се обидуваат некое свое право да остварат. Ете јас имам предмет во Катастар, повеќе од две години стои, а ништо не кажуваат ни писмено ни усмено дека ете, уште тоа и тоа треба да се донесе или слично....
Од: vesna
Датум: 06.10.2008 10:50:45
Tekstot e odlicen, mnogu e realen, strucen i voopsto ne e politicki oboen. Bas obratno profesorkata saka da pomogne nesto da se podobri vo drzavata i takvite soveti dobro e da se slusaat. Prodolzete taka i nemojte da molci naukata.
Од: mislitel
Датум: 06.10.2008 11:18:58
Vo dosegasniot ZOUP nemase deka molcenjeto e odobruvanje, tuku obratno. Barem lugeto znaea deka se odbieni pa si odea na sud. A sega, aj da ve vidam sto ke dobiete od molcenjeto.
Од: Иван Јорданов
Датум: 06.10.2008 15:45:57
Осврт на коментарот на „Nike“: Сакам да ја прашам, па била и скромна, посетата на овој извонреден текст, прво дали ја разбра поентата на овој коментар, и второ, ако одговорот е да (а нема да ги обвинам оние кои ќе се откажат), дали на некој начин тој критикува или скраја било, дообјаснува, или фрла светло на нешто друго, освен на партиските бои проткаени во свеста на овој „благонадежен интелект.“ Страшно...
Од: milco
Датум: 06.10.2008 16:06:05
super tekst
za 17 godini doneseni 17500 zakoni e normalno da ima greski.
i od koga sevo ova ke zavrsi siguren sum deka ke pobaraat da se smenat drugi 17000 zakoni
Од: nenad
Датум: 06.10.2008 19:23:51
Pomalku kafinja da pie administracijata, pauzite da gi zema naizmenicno so kolegite i taka ke funkcionira poefikasno. Dodeka so nisanje vrata, se zema plata, nikoj nisto nema da znae, site ke molcat.