Број 3255  понеделник, 12 април 2010
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Site Meter
Економија

Банките ги пишуваат скриените трошоци со најмали букви

Граѓаните се жалат дека многу често се изненадени од некои непланирани издатоци кога земаат кредит од банка

Миркица Поповиќ

Граѓаните се прилично изненадени кога ќе земат кредит од банка, а претходно детално не ги прочешлале договорите при нивното потпишување. Оттука се појавуваат проблеми со „скриени“ банкарски трошоци за кредити и кредитни картички, високи камати, неочекуван долг од стари неупотребувани сметки. Накусо, тоа се поплаките и проблемите што ги имаат граѓаните со финансиските услуги на банките и штедилниците во државава.

„Повеќе од 1.000 денари месечно од и онака ниските плати ни одат на плаќање провизии за банкарски услуги“, се жалат граѓаните. Друга честа поплака е ненадејно јавување за камата на стари сметки, кои имале минимални суми и кои доколку бил потсетен граѓанинот, би можело да се затворат или, пак, да се исплатат со време. Не се малку ни жалбите поврзани со реиздавање кредитни картички. „Пред три месеци ми ги украдоа кредитните картички. Додека од две банки ми реиздадоа картички за еден до три дена, во една наша банка веќе три месеци ми велат дека е во тек процедурата за реиздавање на картичката“, вели една сограѓанка.

Татјана Тасевска, советодавач во Организацијата за потрошувачи во Скопје, посочува дека иако бројот на поплаки за банкарските услуги не е голем, сепак, постои. Според Тасева, проблемите што доаѓаат поради големите камати, провизии, прикриените трошоци за кредитните картички, ненајавените хипотекарни, административни и нотарски трошоци, се должат, пред се', на неинформираноста на граѓаните. Граѓаните е нужно да обрнат внимание на сите детали во договорот пред да го потпишат, но голема обврска имаат и банките, кои треба да обезбедат целосни информации преку рекламите и преку службениците. „Најважните информации се секогаш со најмалите букви во договорите. Банките се правно заштитени со договорите, каде што, всушност, стои колку и што дополнително ќе ви биде наплатено, само што тоа не се чита. Товарот паѓа на граѓаните, кои понекогаш поради склучување на договорот на шалтер, во редица луѓе, немаат друг избор, освен на брзина да го потпишат договорот без детално да го прочитаат“, вели Тасева. Неопходно е да се донесе регулатива, со која сите компании за јавни услуги ќе мора и во рекламите и во формалните договори читливо и со големи букви да ги наведат сите детали, за граѓанинот да нема изненадни трошоци.

„Потребно е добро и брзо информирање на клиентите, но не само кога станува збор за нивни заостанати долгови“, нагласува Тасева, укажувајќи дека банките се најажурни кога станува збор за „бркање“ на граѓаните кога доцнат со исплата. Истото, според поплаките на граѓаните, кои стигаат во ОПМ, не е случај и кога имаат прилив на средства од странство. Иако банките имаат обврска во рок на 24 часа да ги информираат граѓаните за тоа, тие испраќаат писмени известувања. Меѓутоа, доколку граѓанинот е известен побрзо, банките би можело да заштедат едно телефонско јавување за заостанат долг. Односно, јавувањето за прилив на пари може да доведе до побрзо отплаќање на ратата.

Друга голема болка е земањето кредити. „Како може банките да велат дека за кусо време, за половина час, одобруваат кредит кога тоа е минималното време да се уплати една рата?“, револтирано ни велат граѓаните, нервозни дека губат време, бидејќи честопати од 4-5 шалтери во банките работат само еден или два. „Граѓаните се соочуваат и со банки, кои, иако рекламираат лесно давање кредити, реално, бараат огромен број документи, потребни се жиранти, административните процедури траат долго. Поради тоа, но и поради беспарицата во која се наоѓаат, граѓаните прифаќаат секакви услови“, вели Тасева.

„Најголемиот проблем во целата приказна е тоа што не постои регулаторно тело што ќе им излезе во пресрет на потрошувачите при проблемите со финансиските услуги. Иако, според законот, таа улога треба да ја врши Народна банка на Македонија, тие имаат одлучено да не се мешаат во потрошувачките проблеми“, вели Тасева, потенцирајќи дека поради ова, единствената опција што им останува на граѓаните за решавање спор со банка, е преку судски пат. „Некогаш се работи за ниски камати или дополнителни трошоци, но доколку граѓанинот не бил претходно известен за тоа и е револтиран од постапката на банката, нема каде да оди, освен на суд. Меѓутоа, многу ретко граѓаните ќе се решат да тужат за таков случај и немајќи друг избор, ќе и' платат на банката. Поради ова, неопходно е да се најде механизам за решавање на споровите меѓу банките и потрошувачите. Во Србија, на пример, централната банка има поставено омбудсман, кој посредува во споровите меѓу клиентите и банките“, објаснува Тасева. Иако ОПМ нема надлежност за посредување при вакви спорови, тие отсега започнуваат поинтензивно да се занимаваат со оваа проблематика преку анализи и советување на граѓаните.

Во Стопанска банка се согласуваат дека компаниите се должни да ги испочитуваат и доследно и целосно да ги информираат своите клиенти.

„Стопанска банка, која работи со над 70 отсто од клиентите - корисници на банкарски услуги во Македонија, има и целосно ја препознава одговорноста комплетно да ги информира клиентите за сите поединости поврзани со производот што го користат или планираат да го користат.

Бидејќи, кој било производ, посебно кредитен производ, има многу детали, поединости и спецификации и банката ги сублимира нив во карактеристики на производ достапни на веб-страницата, на 24 часа инфоцентарот и на кој било шалтер во банката. Рекламните материјали и кампањи имаат цел предизвикување интерес кај клиентите, а не директна продажба, особено дотолку што клиентот мора да потпише договор пред да почне да користи кој било кредитен производ. За да можат рекламните материјали и кампањи да ја остварат својата цел, во нив се наведени основните карактеристики на производот, промотивната понуда и доколку се комуницираат каматни стапки, Стопанска банка на потранспарентен начин го посочува обемот на трошоци што клиентите ќе ги имаат при користењето на кредитните производи“, објаснуваат во Стопанска банка.

Од банката, сепак, додаваат дека одговорноста на клиентот е, како и при секоја набавка, да знае да ги процени очекувањата кои ги има од набавката на производот или услугата за да се избегнат ситуации на разочарување и фрустрации.


#
Статијата е прочитана 1411 пати.

Испрати коментар

Од: jovan
Датум: 12.04.2010 00:28:37
Na lugeto od sto im se brza da zemat kredit, nitu citaat sto potpisuvaat, nitu pa gi interesira. Vo toj moment gi interesira samo da go zemat kreditot/parite i kako da go potrosat. E koga ke dojde vreme za vrakanje, tek togas im teknuva se drugo, osven da gi vratat parite. Dobro poznata prikaska. Ovde nikoj izgleda ne saka da vraka krediti, sakaat samo da zemaat, a za vrakanje, neznam sto mislat, izgleda se nadevaat Tito da im gi vraka. Znaci ako ti treba kredit ,prvo dobro procitaj sto ti ponudile, pa potoa ako ti odgovara, zemi i vrakaj, ako ne ti odgovara, zbogum-prijatno. Taka e sekade vo svet i e ednostavno, samo ovde prvo se grabaat bez isaf krediti(duri i za slavenje maturska se podigaat krediti) a potoa ke se zalime ni bile krivi sitnite bukvi od dogovorite. Smeski. Ovojpat gi opravduvam bankite, pa vie sega pcujte me kolku sakate.
Од: Ekler Miki
Датум: 12.04.2010 08:14:30
I menadzerite vo nasive banki se od ist tip kako i tie od onaa krajno gnasna monopolska kompanija TMobile. Tie od TMobile, pazete, voveduvaat usluga demek Zboruvaj za 1denar minuta kon site korisnici na TMobile, a ne kazuvaat deka vospostvuvanjeto na povikot e 5 denari, i so mikrofont od 4ka dolu pisuva deka SEKOI TRI DENA MORAS DA NADOPOLNIS 100DENARI AKO SAKAS DA TI VAZI TARIFATA!!!Toa znaci, mesecno treba da si platis 1000denari i da se zboruvas samo so TMobile po tarifi sto se isti kako nenamalenite! Koj uste pagja na vakvki gnasni trikovi na ovie krvolocnhi banki i monopolski mobilni provajderi ic ne mi e jasno. Samo dodeka ima ovci i siromastija, i tie ke strizat so korodirani nozici. Problem e sto ovaa Agencija za za[tita na potrosuvacite i taa Agencija za zastita od Monopolski zdruzuvanja apla vrska nemaat sto im e rabotata. Zarem e tolku tesko da dodnesat eden zakon kaj sto ke kazat-PRIJATELI VO SEKOJA EDNA REKLAMA SO EXTRA GOLEMI BOLDIRANI BUKVI KE GI ISTAKNETE SITE USLOVI
Од: marjan
Датум: 12.04.2010 14:38:14
Komentarot e odlicen. Kako ne navlekoa so dozvolenoto precekoruvanje i sega sekoja godina po eden posto ko da zemas sekoja godina kredit. Te na domasna adresa 20 denari, te za vodenje na transakciona 10 denari te za elektronsko bankarstvbo po 20 denari i sto uste ne. Reketari. A ova za Tmobile da ne zboruvame. Ne znam koj e nadlezen da povede red. Oni finansiraat vladin, nevladin, verski i drugi sektori vo drzavata so nasi pari . Ke mi bide merak da vidam deka se kazneti so golema suma pari za toa so sitnite bukvi (ili poradi vrabotuvanja na nasi deca nema toa da se sluci). T mobile a sega i ostanatite mobilni operatori se najgolemite reketari vo drzavata

Најди! во Утрински
Економија
Стопанските детективи не се како на филм
Грција да избира меѓу банкротство и излез од еврозоната
„Хипо алпе“ засега не си оди од Македонија
Бугарија засега се откажува од еврото
Каматата за кредитите од ЕИБ - шест проценти
Првиот турски хотел со седум ѕвезди - во Истанбул
Земјоделски производи меѓу Македонија и Албанија без царина