Број 2853  среда, 03 декември 2008
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Хороскоп
Што прават денеска

Претходен број


Site Meter
Култура

„Кармен“ со бледа кореографска визура

Кон балетската претстава „Кармен“, во кореографија и режија на Џан Арслан од Турција

Емилија Џипунова

Во рамките на манифестацијата „Есенски музички свечености“, која ја организира Дирекцијата за култура и уметност од Скопје, на големата сцена при Македонската опера и балет минатата сабота се одржа премиерата на балетското дело „Кармен“, во кореографија на гостинот од Германија, Џан Арслан (по потекло од Турција). Кореограф, кој според биографските податоци своето танцово-кореографско искуство го стекнува преку работењето со многу познати кореографски имиња во светот и настапи на повеќе танцувачки свечености низ Европа. Но, бидејќи во биографијата не е наведено ниту едно негово кореографско дело, се чини дека поставката на „Кармен“ е негов прв кореографски зафат.

Инспириран од големото оперско дело на Жорж Бизе, работено според новелата на Проспен Мериме, Џан Арслан се одлучува оваа љубовна драма да ја преточи во кореографско-танцова визуелизација. Балет, што многу пред него го имаат направено повеќе кореографски имиња меѓу кои и еден од најпознатите француски кореографи, Роланд Пети, чија светска премиера е одржана на 21 февруари во 1949 година во „Принц“ театарот во Лондон, а на 3 јуни истата година во Париската опера. Во 1967 година Родион Константинович Шчедрин прави своја верзија на Бизеовата музика, врз која пак, во 1968 година, познатиот кубански кореограф Алфред Алонсо за потребите на балетскиот ансамбл и големата руска балерина Маја Присецкаја, ја прави кореографијата на „Кармен“, која со голем успех е изведена на сцената на „Бољшој“ театар.

Најавата, преку големата медиумска покриеност, за изведба на ова балетско дело, предизвика голем интерес кај публиката која до последно место го исполни Салонот на МОБ.

Комплексното ткиво на љубовната драма и палета на бои од шпанскиот колорит Џан Арслан ги составува во четириесет минутен чин во три слики, со исцепкана фабула и недоволно развиена иманентна драматургија. Драматургија преку која би требало на пластичен начин да го поврзе дејствието и да им вдахне живот на ликовите, артикулирани преку јазикот на движењето со внатрешна експресија и емоции стопени во матицата на звукот и музиката. Но, ако ја апстрахираме основната слабост на претставата-драматуршката компонента, тогаш секако треба да ги забележиме ефектните и убаво поставени ансамблови танци и нивната музичко-танцова кохерентност, како и неколкуте варијации во неокласичен балетски стил и особено инвентивната секвенца со Гатачката, како двојство и судбинска неизбежност на главниот лик Кармен. Што е, би се рекло, и основната поента во идејната замисла на либретистот и кореографот Арслан. Билјана Пашариковска пак, на премиерата, како и Искра Шукарова на репризата, со максимална еминирана енергија танцово и драматуршки го креираа ликот.

Релативно кусите и не многу кореографски инвентивно исконструирани дуетни танци, кои требаа да бидат вистинска рефлексија на емоционалната и судбинска неизбежност на љубовната драма, не и овозможија на Александра Мијалкова да ги покаже своите, веќе одамна преку големите балетски дела потврдени танцово-технички вредности и хармоничен спој со партнерите Бобан Ковачевски кој, доследен на својата задача во танцова и драматуршка смисла, ја толкуваше улогата на Дон Хозе и Дмитро Чеботар од Украина како Ескамиљо, приблесна со неколкуте извонредно високи, меки и стилски обоени скокови.

Младата и перспективна балерина Ивана Коцевска со широк замав, сигурна техника и пластично емотивно обоени движења ја толкуваше улогата на Кармен во втората изведба на делото.

Цврсто и сигурно на врвот од прстите, Наташа Николова го одигра своето парче како предводничка на Лошите девојки, а со изедначен танц и музичко-танцова кохерентност женскиот и машкиот ансамбл, на чело со Дафина, Стефанија, Сашка, Игор, Стефан, Агим, Драган, Мирослав и шесте војници предводени од Јан Кисилиев како генерал Цумига, ги одиграа ансамбловите новини на плоштадот од Севилја, во таверната на Лилас Пастија и сцената пред арената. Лесната и функционална сценографија обоена со илуминативни млазови беше дело на Зоран Костовски, а соодветно стилизираните по боја и крој костими, се креација на гостинката од Турција Гизем Бетил.


Статијата е прочитана 163 пати.

Испрати коментар

Од: I love ballet
Датум: 03.12.2008 00:55:27
Makedonskata opera i balet navistina nudi mnogu kvalitetni pretstavi, za koi mora da se ime predvid deka se napraveni so ponizok budzet, no so mnogu ljubov, strast i naporna rabota! Nie navistina sme na ramna noga so poznatite baletski kuki. Konkretniot balet bese interesen, strasten i tehnicki odlicno izveden. Odlicna rabota na baletskiot kadar, samo da prodolzat so isto tempo! Edinstvena zabeleska: da se prosiri baletskiot repertoar so nekoi do sega neizvedeni dela vo MKD.
Од: Udont love ballet
Датум: 03.12.2008 01:22:36
MOB propagja. Site premieri im traat po 45 minuti (Sheherezada, Karmen, Plashtot...) a pari dobivaat za pretstava od 2h. Gostite od stranstvo se nepoznati amateri - prijateli na Kire i Tanja. Cel balet postoi za eden covek, t.e. zena. Nekoj ke odgovara za ova eden den.
Од: љубител
Датум: 03.12.2008 02:11:59
Навистина прекрасни две изведби на Кармен, првата силна и емотивна, втората технички речиси совршена. Балетот конечно стана често посетуван, благодарение на големата заложба на уметниците и останатиот кадар, за кои последниве неколку години стана евидентно колку вложуваат во македонската култура. И публиката, онаа поискусната, покритичната, како и онаа која за прв пат се запознава со балетските дела, ќе може да ги нахрани своите културни апетити.
Од: profesionalec
Датум: 03.12.2008 09:12:32
Pretstavata bese sramota za nacionalen balet.baletanite se dobri, Mijalkova isto taka, no nemase sto da pokaze: prazni oodovi kolku sakas na muzika koja e nabiena so strast, naboj...Koreografski mnogu siromasno, scenografski i kostimografski isto taka(ocigledno pravena so malku pari). Mijalkova nemase dostoen partner vo Bobi Kovacevski.Ne sum protiv za forsiranje na mladite koi imaat potencjal, no vo ovoj slucaj mu napravija losa usluga. Steta!

Најди! во Утрински
Барај со НАБУ
Култура
Не сакам да живеам во сенка на минатото
Истакнатиот српски режисер Желимир Жилник гостува во Скопје
Македонски археолози на симпозиум во Кичево
ДПМ распиша конкурс за годишните награди
Концерт на Скопскиот дувачки квинтет