Број 3485  четврток, 20 јануари 2011
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска
Онлајн вести








Site Meter
Култура

Страв од Тодор Александров

Реакција по објавувањето на Годишната програма за остварување национален интерес во културата во 2011 година

Блаже Миневски

Се случи и тоа. Во Македонија првпат е забранет драмски текст без да биде прочитан! Имено, Тони Чатлески, директор на Домот на културата „Марко Цепенков“, во чиј состав работи Прилепскиот театар, се уплаши од насловот на мојот текст „Александров“, кој требаше да го режира Владе Цветановски, повлекувајќи го во последен момент од програмата на театарот за 2011 година! Според неофицијалното објаснување од театарот, Чатлески, всушност, бил исплашен за својата „кариера“, сметајќи дека претставата „Александров“ може да го „чини фотелја“, односно да биде разрешен од функцијата директор. Се разбира дека никој не би го разрешил за тоа, но човекот очигледно има свои внатрешни идеолошки мерила кои ги вградува во уметнички критериум како во времето кога за уметнички текст можело да се оди дури и на Голи оток. Инаку, се разбира, истиот човек, кој случајно е директор на институција во чиј состав работи Прилепскиот театар, чиј раководител �� Стојан Дамчески, еден од најуспешните менаџери на македонскиот театар, можеби навистина треба да биде да разрешен, но не затоа што би одобрил да се работи претстава според текстот „Александров“ туку затоа што не одобрил. Имено, со ваквата одлука, Чатлески го загрозува демократскиот капацитет на општеството, враќајќи нй неколку децении наназад кога беше опасно дури и да се размислува за таканаречените табу-теми, а не пак тие да бидат основа за драмски текст. Значи, тој треба да си оди од функцијата не затоа што го одобрил „Александров“ туку затоа што не го одобрил, односно за да не се случи нов „Александров“ во време додека тој ја извршува функцијата, која не само што не ја заслужува туку и ја загрозува. Од друга страна, со тоа што лукративно-политикански интервенирал кај Комисијата за театар во последен момент да се повлече мојот текст, односно проектот на Владе Цветановски за претстава според текстот „Александров“, кој бил одобрен како главен проект на Прилепскиот театар за 2011 година, Чатлески фрла голема дамка не само врз институцијата театар, односно Прилепскиот театар и неговиот раководител Стојан Дамчески, туку го загадува и вкупниот простор за уметничка слобода и изразување, што е основа на секое демократско општество. Поради интервенцијата што ја направил во последен момент, Прилепскиот театар единствен меѓу сите театарски куќи во Македонија годинава нема да има претстава работена според текст на домашен автор, освен ако Чатлески за домашен автор не го смета српскиот академик Драгослав Михајловиќ. А што се однесува до „ризикот“ за неговата директорска „кариера“, сетики безбели не мисли дека неговата „кариера“ е повредна од кариерата на режисерот или авторот на текстот, па тие лесно може да „жртвуваат“ сй во име на славата а тој ништо ниту од „кариерата“, ниту од својата светла биографија на локален молер, со баретка, или без неа, сеедно.

Инаку, што се однесува до текстот, кој Чатлески не го прочитал, станува збор за една уметничка реконструкција на трагичните времиња кога Македонија се распарчува а Македонците сами меѓу себе се најголеми непријатели. Затемнетиот лик на Александров е само метафора за македонското самоуништување, но и човек што ја обновува ВМРО по Балканските војни, држејќи го отворено македонското прашање пред Големите сили и Лигата на народите. Пред да биде ликвидиран од луѓе под контрола на бугарскиот двор, потпишува манифест за обединување на македонското револуционерно движење, барајќи излез за Македонија дури и преку советските комунисти, а тоа го чини и живот. Се разбира дека текстот „Александров“ не е биографија на штипјанецот со тоа презиме, туку „биографија“ на македонскиот кошмар, пред и по распарчувањето на Македонија, па затоа меѓу педесетите лика и личности се и Делчев, Груев, Шатев, Гологанов, Пејчиновиќ, Пулевски, Сарафов, Протогеров, Шахов, Темко Попов, Иван Шумков, Јаворов, Чучков, Ванчо Михајлов, Менча Карничева, Никола Карев, Димитар Македонски, Јован Каменијат, Демостен и Диодор Сицилијанецот, но и Марија, ќерката на Александров, со која лично разговарав а чиј прв збор не бил ни „мамо“ ни „тато“ туку „Македонија“, како и уште многу вистински и измислени ликови, како Црниот и Белиот мршојадец, или Малиот и Големиот глушец, кои со нетрпение го чекаат лешот на Македонија за да почнат со гоштевањето. Значи, текстот е многу подлабок и посуштински од она што го разбрал, или можел да го разбере Чатлески. Како мал прилог за негова почетна едукација овде само ќе кажам дека една од главните реченици на Тодор Александров, која многупати ја спомнува и во своите писма е „се за Македонија“. За жал, главната мисла на Чатлески е „се за фотелјата“. Се разбира дека со режисерот Владе Цветановски, кој има брилијантен концепт за голема претстава, ќе најдеме начин, можност и време „Александров“ да биде реализиран во некој друг театар во Македонија, а на Чатлески искрено му благодариме за рекламата што ја направи забранувајќи го текстот без да го прочита.


#
Статијата е прочитана 763 пати.

Испрати коментар

Од: Коло
Датум: 20.01.2011 12:26:11
Не сум поборник на ликот и делото на Александров но сум против секаков вид на забрани од идеолошки или други причини.Чатлески е табула раза и ни под разно не би смеел да биде раководител на било каква институција заради многу причини.Тој е само огледало на она што 6 години се случува во Прилеп а тоа е едно големо НИШТО. Ама која е алтернативата на вмровците?Иле Муцето,Ѕвонко секретарот,Дасата,Станко и редица слични на нив локални кадри на СДСМ.Уште поголемо НИШТО.Стани Мурто да седни Курто.
Од: BgMak
Датум: 20.01.2011 12:30:06
"Пред да биде ликвидиран од луѓе под контрола на бугарскиот двор" >>>физичките убијци се познати и уништени по наредба на Ванчо Михајлов. Тие се од групата на македонската левица
Од: Добре
Датум: 20.01.2011 12:35:00
Ние Македонците се плашиме и од мртви луѓе! Зарем е толку ниска нашата национална самодоверба. Зарем не создадовме доволно за нашата потврда кон светот дека сме Македонци.
Од: Mak.
Датум: 20.01.2011 18:16:08
BMRO po Balkanskite vojni bese obnovena od bugarskata vlada i jasno e so koja cel, a Aleksandrov bese nivnata masha da gi sproveduva nivnite naredbi.Koga vide deka ke ja izgubi prevlasta vo BMRO Aleksandrov ja potpisa Majskata deklaracija koja ne im odgovarase na bugarite tie go otepaa so lugje od stranata na V.Mihailov koj potoa ja prevzede funkcijata da ja vodi organizacijata so dobro poznatata negova pro-bugarska politika.
Од: manoill
Датум: 20.01.2011 18:32:25
Миневски е еден од најдобрите македонски писатели.Верувам во неговиот драмски текст, верувам дека опишал дел од македонското самоуништување. И зошто забрани? Кое време и што време е!? Срамота!
Од: pero magacinero
Датум: 21.01.2011 06:39:52
mnogu e jasno kako bel den,aleksandrov e izrod od makedonskiot narod,koj go negiral maked narod i nacija a uste e cudno sto mite prilepcani se fatile za nego kako pijan za bandera,neznam koja e nivnata cel,zosto bese podignato vostanieto na 11ti oktomvri,sto doziveavme negatorite i ubijcite da se slavat i todor da se mesa so svetoto ime goce delcev,gruevski ne dozvoluvaj vakvi gnasni raboti i ti ke otides vo istorijata kako tvojot predhodnik luBco
Од: polatski
Датум: 21.01.2011 10:16:49
ee Catle koga dojde red da kroi i prekrojuva sramota Aleksandrov treba da se igra, ajde da ja napravime jas ke go platam honorarot za cetiri akteri Spasov

Најди! во Утрински
Култура
Среќен роденден, маестро Доминго!
„Пингвин“ ќе го објави романот „Сестрата на Зигмунд Фројд“ од Гоце Смилевски
За проституција со розови очила
Мозаици на Газанфер Бајрам во Истанбул
Концерт на Нинослав Димов со Филхармонијата
Промоција на „Две перници“ од Оливера Ќорвезироска