Број 3146  петок, 27 ноември 2009
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска
Фељтон

Site Meter

Фељтон

Албанците - нивното минато, потеклото и обичаите (7)

Албанците-муслимани еднакви со Турците

Во ниту една земја на Југоисточна Европа исламската религијата не пуштила толку длабоки корени како во Албанија

Виктор Цветаноски

„Албанците во времето на османлиското владеење имале организирано посебен начин на живот. Тие биле поделени на фисови, односно племиња, кои се состоеле од помал или поголем број семејства (домови, куќи) што потекнувале од ист предок по машка линија. Тие семејства, додека биле помалку, живееле во исто село или крај. Со текот на времето и со растењето на бројот на членовите, тие се разместувале на разни страни за и натаму долго да ги чуваат многу силните традиции за својата генелошка сродност со оние што останале во родниот крај. Племето или фисот како колектив имал свои заеднички земји. Тоа биле пасишта, шуми и води. Тие заеднички биле здружно бранети од случајни или намерни напаѓачи. Племето имало еден старешина, водач и претставник, таканаречен бајрактар, кој ги свикувал членовите по потреба. Меѓуплеменските расправи или задолженија ги решавале главарите на заинтересираните племиња често и со помош на незаинтересирана заедница“, пишува македонскиот историчар албанолог д-р Катерина Тодороска, која подолго ги истражува македонско-албанските врски во минатото.

Најголемиот број жители на Албанија се муслимани (околу 70 отсто) и нив ги има низ целата држава. Православните Албанци, главно, живеат на југ, а најмногу католици на север, во околината на Скадар. Во Албанија постојат и голем верници што му припаѓаат на Бекташкиот ред.

Германскиот албанолог Петер Бартл вели дека во ниту една земја на југоисточна Европа, па дури ни во Босна, религијата на османлиските освојувачи не пуштила толку длабоки корени како во Албанија. Во централна Албанија, каде што реката Шкумба претставува граница меѓу два дијалекта (гегиски и тоскиски) и две религии (католичка и православна), изламизацијата била извршена многу брзо и речиси целосно. Само во зафрлените планински предели се задржале малку христијани. Според него, процесот на исламизација немал никаква врска со религи��зните убедувања. Христијаните го прифаќале исламот за да го избегнат посебниот данок, наречен главарина, што морале да го плаќаат сите што не биле муслимани. Тие што ќе го прифателе исламот, автоматски станувале рамноправни граѓани со Турците и им се отворале сите можности за вработување во службите на царството и за унапредување во војската.

„Фактот што голем дел од Албанците примиле исламска вера им овозможил на некои слоеви од албанското население поудобен живот во однос на христијаните, а во прв ред, тоа биле оние првенци што восхитени од честа и богатите награди, неретко го изневерувале својот народ“, нагласува д-р Тодороска.

Слични се сознанијата што ги презентира и Миранда Викарс, политички аналитичар на Меѓународната кризна група, која вели дека секој оној што сакал да заземе висока позиција во власта, морал да биде муслиман. „Муслиманите-Албанци уживале многу привилегии и биле еднакви со Турците. Од друга страна, ограничувањата на христијанското население биле многу. Ним им било забрането да носат пушки, да се облекуваат во јаки бои или да носат облека со зелена боја, којашто била света за муслиманите. Тие требало да слезат од коњот кога крај нив минувал муслиман“, пишува Викарс во книгата за Албанците.

Покрај доброволната, постоела и присилна исламизација. Најчесто тоа се случувало за време на војните што ги водела империјата во 17 и во 18 век, кога некои христијани што не и' биле наклонети на Портата, ги преселувала во подрачја каде што живееле муслимани, а тие подоцна потпаѓале под влијание на новата средина. Имало случаи кога христијаните ќе се дигнеле на востание и кога османлиската војска ќе го задушела и за да ја избегнат одмаздата на царството, го прифаќале исламот.

Според Бартл, исламизацијата во Албанија најпрво имала чисто формален карактер – поединци ќе прифателе муслимански имиња и само понекогаш оделе во џамија, а ги задржувале христијанските погледи, дотолку повеќе што не се практикувало подучување на новата вера. „Така се случувало новопечените муслимани и натаму да ги крстат своите деца, а муслиманите и натаму да ги слават христијанските празници и да посетуваат христијански светилишта. Често се случувало верата да ја промени само главата на семејството, додека жената и децата ја задржувале старата вера. Мешаните бракови на христијани и муслимани во северноалбнаските планински подрачја не биле реткост“, пишува германскиот професор.

Истовремено, тој додава дека во тоа време било раширено криптохристијанството. Имало Албанци што кај власта се декларирале како муслимани, а всушност, си останувале христијани и натаму си оделе на христијански миси, се венчавале во црква, постеле и ги почитувале христијанските празници. Има дури и такви случаи кога половина членови од еден ист клан да го прифатат исламот, а половина и натаму да останат христијани. Тоа не им пречело ниту на едните, ниту на другите. Односите меѓу нив си останувале како и порано, се сметале за свои и меѓу себе се бранеле.

Бекташкиот ред во Албанија бил прифатен повеќе од која и да е друга провинција на Османлиската Империја. Најмногу бекташи имало во јужна Албанија, а еден мал број во околина на областа Круја, некогаш најславното упориште на Скендербег. Албански бекташи имало и надвор од Албанија, а во главното теќе „Хаџи Бекташ“ повеќето дервиши имале албанско потекло. Бекташите застапувале народна религија, во која некаде биле задржани остатоци на христијански и претхристијански начин на размислување. Бартал нагласува дека повеќето дервиши што го проповедале бекташтвото, негувале нагласен култ кон светците кои најчесто ги славеле христијаните, но и кон паганските божества, само сето тоа го правеле во муслимански одори. Дервишите, всушност, во своите теќиња практично им помагале на патниците-намерници, ги сместувале и ги хранеле.

Во Турција бекташите биле забранети во 1925 година, но во Албанија бекташкиот ред и натаму постоел, а нивното седиште било во Тирана. Во времето на Енвер Хоџа, пред да бидат забранети религиите, бекташите постоеле како самостојна религиска заедница, чиј прв човек станал и поглавар на светската бекташка заедница која се проценува дека тогаш броела околу 7 милиони верници.

Бекташите во 19 век биле важно упориште на националната преродба на Албанците. Во бекташките теќиња во јужна Албанија се собирале албански патриоти и расправале за ослободување на Албанците од османлиската власт. Бекташ бил и големиот албански преродбеник Наим Фрашери, кој пред сопственат�� вера секогаш ја ставал албанската нација. „Бекташите се браќа и една душа не само меѓу себе, туку и кон другите луѓе. Тие негуваат љубов и кон другите муслимани и христијаните како кон својата душа и се однесуваат добро и убаво кон сите луѓе. Сепак, најмногу од се' ја сакаат својата татковина и пријателите на татковината, затоа што тоа е најголемо добро за сите“, ќе напише Фрашери во своите „Бекташки белешки“.

Д-р Тодорска подвлекува дека за задоцнетото национално будење на Албанците, освен општите причини што биле карактеристични за сите балкански народи, треба да се имаат предвид и неколку други. Таа притоа ги посочува сознанијата на Христо Олчев, кој ја истражувал албанската преродба. Според него, првата меѓу тие причини била религиозната распарченост на Албанците на три различни конфесии, чии духовни началници имале целосен интерес да ја задушат секоја искра на национална свест. Втората причина треба да се бара во фактот што Албанците-муслимани имале такви привилегии кои ги правеле целосни и фактички господари на населените од нив земји, па не чувствувале потреба од национална индивидуалност. На задоцнетото национално будење на Албанците влијаело и немањето на една албанска азбука со која би ги освежиле нивните историски традиции и би ги ставиле темелите на националната култура.


#
Статијата е прочитана 2005 пати.

Испрати коментар

Од: Boban
Датум: 27.11.2009 04:35:08
Eve pak ke napisam do avtorot, zosto uporno se izbegnuvaat faktite i argumentite za masovnite nasilstva na Arnautite i Kachacite Gegi vrz Makedonskoto naselenie i nivno masovno koloniziranje na Makedonija.Tuka se raboti za brojni fakti i argumenti od razni strani dopisuvaci vesnici . defteri , konzuli koi sto bile svedoci na tie grozomorni masakri vrz Makedonskoto naselenie.I fer e golem del od Makedoncite da go podnaucat i toj del od istorijata kako mnogu vazen i fundamentalen del od Makedonskata istorija. Pa zar odgovorno e da se izbegnat tie delovi od istorijata , pa zar pak vrz grbot i stradanjata na Makedonskiot Narod ke servirate nekoi romantichni prikazni za Kachacite i Arnautite Gegi, pa Balistite ( fashisti ) itn.Stradanjata na Makedonskiot Narod od tie Gegski zverstva se ovekoveceni vo istorijata , nego me cudi zosto se prikrijuvaat tie fakti koi sto se vazni i za samite Gegi da si ja spoznajat realnosta za nivniot ucinok vo Makedonskata istorija .
Од: Nikola-Germanija
Датум: 27.11.2009 09:12:25
Kako Vlav imam golemo postuvanje prema Albancite,bidejki tie kako i nie Vlasite sme avtohtoni narodi na Balkanskite prostori.Obratno moze da se kaze deka i Vlasite se pocituavni sogragjani vo Albanija,bidejki preku razni licnosti kako Vlavot Naim Fraseri doprinesoa za dobroto na Albanskoto opstestvo isto kako sto go pravea vo site,pred se,Balkanskite Drzavi kade se naseleni.Albancite gi cenam kako domakini so zdrav mozok i dobri rabotnici.Mojte roditeli bea voduseveni od Albanskoto gostoprimstvo vo juzna Albanija,kade Vlasite i Grcite se mnozinsko naselenie.Kade i koga kontaktirav so Albanci ne cuvstvuvav strav;naprotiv,se pokazaa kako pravicni lugje i priateli.Poradi toa,na Albanija od se srce i posakuvam srekja i uspeh vo natamosnoto integriranje vo evroatlantskite strukturi,bidejki vo sporedba so mnozinskoto doseleno slavjansko naselenie,Albancite znaat sto sakat i imat izrabotena nacionalna strategija kako da stigat do icrtanata cel-a ne drzat cela Drzava vo zaloznistvo kako vo MK!
Од: Македонија
Датум: 27.11.2009 09:18:03
На сите Муслимански верници им го честитам Курбан Бајрам.....хуманоста да победи,а ова е најхуманиот празник меѓу муслиманите.Уште еднаш за Многу години....Македонија почнува да личи на една Америка,а тоа е нехумано...така да хуманоста само е одржуваат повеке муслиманите,отколку христијаните,па нека се огледаат на муслиманите и нека бидат хумани ако сакаат да ни биде благословена Македонија.Последните 2О години Македонија се покажа како земја на луѓе раскарани,раздвоени..бидете благородни и нашите верници да се огледаат на муслиманите уште еднаш.За многу години Курбан Бајрам - сакајте се не се двојте,Господ е еден и Голем!
Од: realist
Датум: 27.11.2009 10:53:08
Do Boban: Toa se pravi za da go zacuvame sozivotot, koj ocigledno nieden Albanec ne go interesira... Koga veke naivnite ke razberat deka beskrajnite otstapki vodat vo propast?
Од: Skenderbeg
Датум: 27.11.2009 13:47:32
Мали недоразбирања, и дефекации не одредени читатели, ќе предизвикаат силна хаварија во сликата претставена за Албанците.Она што некои "историчари" тенденциозно го постулирале во нивните книги, дека еве АЛБАНЦИТЕ и МАКЕДОНЦИТЕ не се сакале во минатото е една голема раскољничка кованица на таквите робови на минатите школи и системи. Многу повеќе работи ги спојуваат Македонците и Албанците, отколку што ги разделуваат (качаците и разбојниците). Ѓерасим Ќиријази, бил киднапиран од македонски Комити, па никому ништо! Сите ли Македонци се криви и треба да се егзекутираат? Иначе поздрав до припадникот на Влашката Националност. Може ли тој некако да каже кога, каде и кој кажал дека Наим Фрашери е Влав? Немојте со вакви кованици, на секој ќош.
Од: veles
Датум: 27.11.2009 14:32:29
Znaci da ne ja navredime albanskata populacija vo Mkedonija nie morame da gi krieme i lazeme so faktite taka.?? pa do koga ovaka aman veke se najubavo,dosta i prestavete ja vistinskata slika toa sto se slucilo togas nema vrska so denesninata .Kaj se tie bandi vo novinarskiot zapis i gegite i zlostorstvata izvrseni vrz togasnoto naselenie a ?? nema nisto a da bea Bugarite ili Grcite e dosega ke imase nagolemo da se pisuva za zlostorstva i genocidi?Kutrite nie go ranime kuceto da ne lae a do avtorot da ja prenesuva objektivanata vistina i da gi prikaze vistinskite fakti a ne samo od tipot cekaj da ne im gi povredime cuvstvata.

Најди! во Утрински
Насловна
Дали Папандреу ја читал „преродбата“
И Јанкулоска на ред за лична карта
Зденко
Должат, а блокираат
Воен баталјон се подготвува за Авганистан
МВР се надмина себеси
Со пари и нов пасош - Европа на дланка
Што ќе ни јават од Преспа
Обама доаѓа во Копенхаген
Втора жртва на новиот грип
Деловен центар од 1 км ќе се гради зад „Рамстор“
„Вијагра“ и балван
Сметките за „Љуботен“ ги расчистуваат сопругите