Број 3090  сабота, 19 септември 2009
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска

Site Meter

Дебата

Политиката и моралот

Бранко Тричковски и Кирил Темков

Каква е врската меѓу моралот и политиката и колку е морална политиката кај нас. Дали политичарите имаат образ?

 

ТРИЧКОВСКИ: Сергеј Георгиевич Кара - Мурза ја користи приказната за бубачките "ломехуза" за да ја илустрира тезата за манипулацијата со свеста кај луѓето. Познатиот руски хемичар утврдил дека мравките ја пренесуваат подготвеноста за солидарна помош така што на посебен начин чукаат по оклопот на своите собраќа. Тој систем функционира фантастично се' додека бубачките од сортата "ломехуза" не се сетат да ги јавнат мравките. "Ломехузите" ги прават истите гестови и така ги тераат мравките да работат за нивна сметка. Бубачките исфрлаат и некакви секрети од кои мравките го губат "здравиот разум", односно почнуваат да ги жртвуваат и своите ларви само за да ги нахранат паразитите што ги носат на своите грбови.

Каде живеат македонските "ломехузи"? Кој чука врз нашиот грб? Кој го заебава нашиот одбранбен систем? Дали господинот Ко Це или господинот Ми Ле се бубачки врз нашите грбови што ја цицаат нашата крв додека ние мислиме дека не' масираат? Каква бубачка е господинот премиер. Дали тој човек ја репрезентира сортата на "ломехузите"?

Оставката кај нас не е чин на одговорност, туку дел од општествениот спектакл со чија помош власта ја врши својата репродукција. И општествената занимација со таа тема е своевидно алиби затоа што идејата на јавната расправа не е да се утврди кој и каде згрешил, туку во таа расправа да се префрли одговорноста за сопствената несреќа. Нам ни е сеедно дали Миле Јанакиевски ќе поднесе или нема да поднесе оставка, нам ни е важна дебатата за одговорноста која никогаш нема да се допре до клучното прашање: како, бе, тој Миле дошол на таква функција?

Затоа што ќе утврдиме дека за една вреќа брашно некоја будала во некоја безврска општина гласала за талентот на Никола Груевски. А богами, гласал и за самиот Нико Ла.

Македонија немаше граѓанска структура во која можеа да се преточат општествените одговорности по крахот на комунизмот. Од 1990 година наваму државата е полигон на кој се вежбаат револуционерните потенцијали на лумпенпролетеријатот и на џганот. Повеќепартизмот не е инструмент на слободата, туку калауз со чија помош селските мангупи станаа тајкуни ограбувајќи ја општествената каса.

Едно време бевме робови на моралноста што од денешен аспект можеме да ја одредиме како проблематична, а сега сме робови на слободата од таа моралност. Живееме во свет што е совршено ослободен од тие категории. Најхендикепираните луѓе во процесот на транзицијата испаднаа оние што не беа подготвени да направат компромиси со категориите на моралноста во своите реализации.

Успехот е единствен критериум на животната реализација на луѓето. Реализацијата на тој принцип не мора да се судира со принципите на моралноста, но најчесто се случува така. Сведоци сме на еден коперникански пресврт во овие работи, при што не се поставува прашањето за моралноста на нечиј успех, туку успехот сам по себе се посматра како врвен морален чин. Неуспехот не е само работа што трпи вакви или онакви материјални измерувања, туку е категорија која се изразува низ најстрогите морални стандарди на новото време: неморално е да си неуспешен. Тоа е како да си сакаат, да не гледаш на едното или на двете очи, да имаш мал пенис или цицки под мерката три итн.

Македонија се оддалечува од системот на заедничките вредности што ја дефинираа како државна и национална целина. Не сме во некоја историска фаза во која се гради некаков нов систем на тие релации, туку сме во завршната фаза на распаѓањето на стариот систем. Тешка некоја празнина.

ТЕМКОВ: Политиката денес не е можна без нагласен морал. Првин овој став го поставив во прашална форма. Но, кога размислив, го отфрлив прашалникот, дури сакав да ставам извичник, бидејќи денес е бесмислено да се води политика која нема етичко образложение, морални тенденции и доблесни морални резултати. До скоро философите укажуваа дека борбата за власт, личните цели, итроштината, превртливоста и манипулативноста се карактеристики на политиката и дека ништо не се менува во таа макијавелистичка област. Чудно, природата се побуни и опасностите за здравјето и за животната средина, како и стравот од конфликтите го натераа човекот да почне да мисли дека мора да го смени однесувањето во сите полиња за да може да се живее успешно и сигурно. Не станува збор за освојување придобивки за себе и за надминување на другите, дури за владеење над нив, туку сега е неопходно сите луѓе да се сплотат за да ги реализираат веќе сознаените нужни морални претпоставки за опстанокот и контролираниот развиток. Уште има будали кои мислат дека можат да живеат со искористување на другите, односно си мислат дека по нивната смрт или сменување од власта, може да дојде и потопот. Тоа не е позиција на нормалните луѓе, на оние кои се заинтересирани за човештвото, за своите и за другите деца, за добар помин во идните години и столетија во кои генерации треба да живеат добро и слободно барем колку и ние. А тоа е задача на политиката. Така политиката повторно стана морална.

Зошто повторно? Затоа што многу пати досега во историјата, иако имало и војни, и злосторства, и ропства, и манипулации, сепак, имало и периоди на добри владетели и умно заедничко однесување. Не можеме тука да ги набројуваме тие форми, но и во антиката, која ни е најблиска според сфаќањето на суштината на човекот, етиката и политиката биле конципирани и оценувани со исто етичко мерило, а во Стариот Завет, или во учењето на Исус Христос, или на Заратустра, или на Лао Це, или во Коранот и во учењето на Мухамед, водењето на заедницата е објаснувано како етичка цел и проследено со низа морални задачи. Затоа треба подобро да се учи историјата, па сликата за човечките односи и за заедницата да не биде градена само врз укажувањето на страшните злосторства, тврдејќи дека се нужност, туку со развивање на благонаклонетата хуманистичка визија на разбирањето, заедничката опстојба и соработката.

Впрочем, новите вредности поврзани со политиката се многу етички во својата суштина. Тоа се мир, ненасилство, демократија, толеранција, солидарност, соработка, заштита, колективна безбедност, заемна грижа за страдањата, болестите и неизвесностите итн. Основното е како се развиваат човековите права, како нова смисла на човечката егзистенција (со усвојувањето на Универзалната декларација за човековите права во 1948 година започна новата ера, во која етиката и политиката нагласено одат заедно). Има уште многу автократи, диктатори, узурпатори, убијци на чело на нациите, се случуваат безброј злосторства и криминални дејства, се чини дека се најважни токму таквите силни кои немаат ум, ни желба, ни волја да се противстават на лошото политичко дејствување. Корупцијата цути, има растурени држави, во насилничките системи личноста и правдината се ништо, има држави во кои нема слобода ни еднаквост иако се говори за нив, има многу негативни активности кои од политиката прават сомнителна и гадна дејност. Тоа не е илузија, тоа и кај нас се развива во голем степен. Но, тоа е отстапување од нормалниот и значаен тек во современоста. Во таквите земји страдаат луѓето и злобно може да дофрлиме - нека им биде така ако не можат и не знаат да се изборат за ред и демократија. Меѓутоа, ќе страдаат и нивните д��ца, а ќе пропаѓаат, исто така, и децата на владетелите во таквите нации, бидејќи животот никого не го остава неказнето да навредува и уништува други и да му се заканува на светот. Нема зло кое не носи страшни последици.

Моралот е нужна димензија на политиката денес. Според моралот се ценат водачите (кои привремено добиле шанса да прават нешто за својата заедница, што е дефиниција на демократијата), неморалот ги води во пропаст и нивните земји, и таквите недоквакани водачи и нивните најблиски. Идеалот на Иди Амин да може слободно да убива и да јаде кого сака не е актуелен. Политичарите бегаат од него, зашто нивната нација треба да има придобивки од добрите дела. Подобар пример е Мајка Тереза - без оглед што Тито не ја сакаше како противкандидат за Нобеловата награда, а го љубеше Иди Амин. Затоа денес од политичарот се очекува да постапува добро, разумно, со знаење, со разбирање со сите граѓани и соработници од странство, со правење добро (тој е во служба на државата и на луѓето). Моралот, истакнување на својата личност како најдобра за таа дејност во тој миг во нацијата е мерата на вредноста на политичарот. Сето друго се само привремени измами.


#
Статијата е прочитана 1228 пати.

Испрати коментар

Од: kaktus
Датум: 19.09.2009 01:33:55
Добро составено четиво и за читање и за коментирање. Се дури има такви што пишуваат вака и такви кои го разбираат напишаното интелектот нема да пропадне. Во делот на Тричковски треба да се појасни дека политичкото делување треба да е резултанта на сфаќањето на најдобриот дел од народот-некомпромитираните интелектуалци, а не производ на псевдоинтелектуалци, авантуристи и пробисвети. Еден народ вреди онолку колку што е способен таквите да ги препознае и донеси на власт, заради самиот себе и за свој долгорочен интерес. Инаку, релацијата меѓу моралот и политиката е како Крали Марко и Интернет. Според главата 13 од Светото писмо предвидено е дека третиот антихрист ќе се појави токму во политиката. Ова е според толкувањето на многу познавачи на Библијата.Исто така, во овој контекст, добро е да се потсетиме на предупредувањето на нашиот литературен бард Блаже Конески поетски искажано на ненадминат начин во неговата песна “За лажните пророци“
Од: kole
Датум: 19.09.2009 06:54:58
Одлична колумна, особено првиот дел, за жал тажната Македонска приказна продолжува..............
Од: Bern-CH
Датум: 19.09.2009 08:24:33
Najvisok moral imat protestantite, pa katolicite i na krajot pravoslavnite. Pravoslavnite se skloni kon totalitarni rezimi, pa i zatoa komunizmot najde najdobra pocva kaj pravoslavnite zemji.
Од: ФЕЛИКС
Датум: 19.09.2009 08:35:02
Koлкава разлика на гледањата на колумнистот од ГЛОБУС и професорот по етика,и каков пропуст на утрински да ги престави обајцата во своето професионално делување.Колумнистот одработува туѓа агенда и врши напад на власта,можеби со право но изостанува освртот кон МАО Б:Ц визави Никола ЛАО.Толку од нависно новинарство.Професорот дава брилијантна скица на етиката на нашите политичари и нивното однесување на политичката сцена,во отсаство на етичност.Затоа уште еднаш неспоредлива презентација на ставови од политикантски до научно опсервирани.
Од: Makedon
Датум: 19.09.2009 08:58:02
Mojata malenkost gi pozdravuva kolumnistite,im posakuva poveke prostor vo idnina,a za temikaj nas nema problem,bar vo toa sme "bogati".Zabeleška do delot na Tričkovski,"lomehuzite" gi pametam i od vremeto na SDSM,Bu-le,Ba-ne,Vla-de....Temkov,bi go zamolil malku da go "naostri"peroto,ne protiv nekogo,vo startot.Vo sekoj slučaj im blagodaram za čuvstvoto deka vo Makedonija seušte ima intelektualci.
Од: Поп
Датум: 19.09.2009 09:16:23
„...ѕвезденото небо над мене и моралниот закон во мене(Кант, „Критика на практичниот ум)“Само заради овие две работи вреди да се живее вели Кант во својата етика. Тричкоски ја промашил темата, а Темков;очекувано добро. Најголемиот ум и творецот на најдобрата етика на сите времиња Аристотл, не прави разлика помеѓу етика и политика.„Никомахова етика“ завршува со најава на „Политика“.Според Аристотел;етиката е наука како секој поединец да постигне блаженство(словенечкиот и српскиот превод го користат поимот среќа, а хрватскиот блаженство), а политиката е наука како поединецот(политичарот) за народот во својата држава да постигне блаженство.Од ова е сосема јасно дека на Црвениот и на Груески најмногу од се им треба етика.Ниту првиот, ниту вториот знае етика, што значи ние немаме политичари.Сепак, вториов, барем засега,докажува дека ги поседува природните доблести(племенитост,храброст).Од разумските доблести вториов ја поседува доблеста дарежливост.
Од: eleni
Датум: 19.09.2009 13:36:10
Kolku daleku otide Evropa moralno i tehnoloski koga pocna nivite da gi poleva so mleko.
Од: sefket ramadani
Датум: 19.09.2009 16:10:18
askolsun da ti e be Kaktus. Za ovie Plazmoidi taka treba da se ispovedame site nie koi sme nesto. Ama koga treba da se bara moralnost vo Politikojnite nasi, eh toa zaboravigo. Ama taka e... koj dojde ukrade, ama treta opcija nema brate. Da voskresnat samo GEMIXIITE oti ne se ragaat veke drugi. Ke gi predadat tasterite, BUGAROFILI, SRBOFILI, GRKOFILI. Zar od niv treba da se bara moral?! Sto e toa?! Za niv toa ne postoi.More prodolzisi ti taka, belkim ke sfatat Plazmoidite nekogas. A narodot, kakva glava ima, takfa kapa ke si nosi de. Po merka. E pa neka ni e na zdravje na site Causesku. Sami si go barafme zaedno so Ali Zahmeti.

Најди! во Утрински
Насловна
Македонија официјално во рецесија
Папата поканет да ја посети Македонија
Уплав од бесплатните учебници
Стефанов
Зденко
Пелистерски очи од солзите на вљубените сестри
Нема напредок кон ЕУ без решение за името
Има ли лек за аптекарите
Програмата на СДСМ го вклучи алармот во ВМРО-ДПМНЕ
Мистерија со човечки коски во „Јасен“
Потемкиново село во Северна Кореја
Финансиска катастрофа во МНР (2)
Евтините кредити, всушност, ќе бидат скапи