Изградбата на уште 90 километри од делницата што е дел од Коридорот 8 тапка в место десетина години
Маја Томиќ
Дали европските банки ЕБОР и ЕИБ наскоро ќе ја спасат нашата катастрофална патна инфраструктура и ќе придонесат земјава, конечно, да добие сообраќаен лик како повеќето земји од соседството? Има ли шанси наскоро од Македонија да се патува со воз за соседна Бугарија, со која земјава никогаш немала железничка врска, ниту, пак автопат, и покрај фактот што Софија е најблиска престолнина на земја-членка на ЕУ и е оддалечена само околу 200 километри. Според последната најава на ЕБОР и на ЕИБ, овие две значајни финансиски институции имаат намера да инвестираат околу половина милијарди евра во повеќе инфраструктурни проекти во земјава наредните неколку години.
Нерешената инфраструктура, секако, имала и има последици врз политичката, туристичката, а посебно врз трговската соработка и релациите меѓу двете земји.
Според некои пресметки, земјите од регионот годишно губат најмалку една милијарда евра поради се' уште неизградената транспортна мрежа од Коридор 8, што треба да ги поврзе Црното и Јадранското Море, а која оди од Бургас, преку Скопје до Валона во Албанија. Приоритет за македонските власти беше и е довршувањето на железничката пруга кон Бугарија, односно изградба на уште 90 километри пруга.
Бугарските, македонските и албанските власти во изминатите десетина години потпишаа повеќе меѓународни договори за изградба на Коридорот 8, најавуваа странска помош од повеќе фондови и институции. Но, како што стојат работите со досегашната динамика, уште неколку години коридорот сигур��о нема да биде изграден. Се проценува дека неговото комплетирање ќе чини вкупно 2,7 милијарди евра.
Бугарија во последниве години го интензивираше довршувањето на нејзиниот дел од патната и од железничката мрежа од Коридорот 8, а кај нас работите тапкаат в место. Македонија досега успеа да го истрасира земјениот дел кој стасува пред Крива Паланка, да изгради неколку железнички мостови и да пробие неколку тунели. За довршувањето на железничката пруга треба да се потрошат уште најмалку 150 милиони евра. Од бугарската страна, од Ѓуешево до македонската граница останаа уште 2,5 километри без железничка линија, што не се смета за клучна пречка за реализација на проектот Коридор 8.
Од Министерството за транспорт и врски информираат дека се во тек повеќе активности за подобрување на железничката инфраструктура, пред се', на изградбата на железничкиот дел од Коридорот 8. Се очекува ЕБОР да финансира околу 18 милиони евра и за реконструкција на железничката пруга од Коридорот 10. За таа цел, оваа банка веќе обезбедила средства за изработка на физибилити студија. Според Министерството, во тек е изработка и на идеен проект и студија за изградба на железничка пруга од Кичево до Лин - граница со Албанија.
Покрај тоа, со средства од ЦЕИ е предвидена и изработка на физибилити-студија за делницата Куманово – Деве Баир. Се очекува договорот со избраната консултантска куќа да се склучи во втората половина од 2010 година, а ангажманот ќе биде 8 месеци. Во фаза на изработка е и основен проект за траса на делницата од Крива Паланка до Деве Баир.
ЕБОР досега во Македонија има финансирано повеќе од 510 милиони евра во над 40 проекти од инфраструктурата и корпоративните дејности, како и во финансискиот и енергетскиот сектор.
Во земјава со години нема никакви инвестициски активности и за сообраќајници од повисок ранг, како што се автопатишта, вклучувајќи ги и тука и патните артерии, Коридорите 8 и 10. Се' што се работи во земјава досега се само реконструкции или изградба на регионални патишта. Моментално се работи само на седум километри автопат од Табановце до Куманово.
„За изградба на делницата Демир Капија – Смоквица, во должина од 28 километри, е изработен главниот проект и следува обезбедување на финансиските средства, при што делумно ќе се искористат и средства од ИПА-фондовите“, велат од Министерството за транспорт и врски.
Токму за овој недоизграден дел од Коридорот 10, владина делегација деновиве разговараше со претставниците на ЕИБ. Беше посочено дека се потребни од 200 до 250 милиони евра за довршување на овој проект.
Кога ќе почне да се гради некоја делница и од Коридорот 8 на ниво на автопат, се' уште е непознато, затоа што се' уште се во тек многуте постапки за експропријација на земјиштето по должината на оваа траса. (М.Т.)
Trosat pari za reklami, za glupost a nemaat pari za da izgradat nesto od koe ke ima korist drzavata.
Kolku pari se vleani vo nivnite dzepovi od crni zdelki i od ona leva raka desni dzep. Sve e svrteno samo na aramilak i cekame kako takvi da ni vodat drzava. Nemame sposobni luge koi navistaina ke rabotat za dobroto na drzavata i na graganite, site samo gi gledaat svoite licni interesi. Sve e za vo Sutka.
Од: Sime
Датум: 22.05.2010 09:09:31
Namesto osporuvanoto Skopje 2114 Gruevski poarno ke bese da ja spoi Makedonija so pruga so
Albanija,Bugarija, Italija, Rusija, Turcija. So Azija i Evropa.Samo i toj si ja tera
rabotata kako vo stari vreminja. Slamperaj. Ne samo
Bugarija kako smetaat bugarofobite, ami i Makedonija gubi mnogu.
Од: Vavilon
Датум: 22.05.2010 09:43:05
Otkako "se oslobodivme " od " temninite " na komunizmot za ovie 20 godini ne napravivme ni eden kilometar zel. pruga , ni pak km. sovremen avtopat. Pravime spomenici, pustame lokalni kozji patcina kako da se avtostradi,.pustame sportski sali, selski cesmi i sl. drugi" kapitalni objekti. Zeleznicata nie e kako vo suaharska Afrika , a vozovite kako onie od Indijana Djons. No vazno se :" preroduvame" i eve postanavme anicki Makedonci, ,obozavame barok i rokoko a ce si imame i tiumfalni kapoii. More ako treba ce napravime i Vavilonska kula, samo ako Gospod ne ne popreci.Pa znaete eka i Vavilon bil nas a hamurabie i nabukodonosor imele makedonsko poteklo. Ako ne veruvate prasajte go Pasko ili pak Donski..
Од: Viktor
Датум: 22.05.2010 10:36:58
Оваа железница требеше да биде ударна вест во последните 20 години, а не името, името, та името. Поради немање на железници, патишта, аеродроми ја губиме вербата во државата, а со тоа и идентитетот, затоа што никој не сака да биде дел од сиромашна држава.
Од: od toni
Датум: 22.05.2010 15:21:23
Ne se sekirajte BC pak ke frla lopati po neznam koj pat. Si znae toj kako se pravi toa po nekolku pati i pak od pocetok.
Од: Kultiviran Balkanec
Датум: 23.05.2010 00:33:36
Bugarite go izgradija svojot del od prugata, no srbokomunistite vo Makedonija kje se obiduvaat da go odlozhuvaat gradenjeto, kolku shto mozhat podolgo. Celta e kako vo SFRJ, taka i denes, BG i MK da nemaat direktna zheleznichka vrska i megjusebno da se drzhat shto podaleku.
Од: Od Amerika
Датум: 23.05.2010 02:48:19
Dokolku se zavrsi prugata, togas so koj argument ke izlezat politicarite na predizborni lagi. Iako toj pravec prema Bugarija e najkus, sepak da bea veke vlozenite pari vo nea vlozeni vo pravec kon Stip - Strumica - Petric dosega ke imavme zeleznicka vrska so istok i ke ni ostanea mnogu pari. No, kako ke se ofajdese Tito i negovite od Palanka koi za zemja od SH klasa dobija ogromni pari, ako ne na ovoj nacin. Ovaa pruga e politicka i tesko ke se dovrsi.
Од: kumanovo
Датум: 23.05.2010 10:39:45
tatkomi vika za vr 2.svetska vojna bugarite sobrale trudova druzina so maldinci od kumanovo i za 2-3meseci napravile pruga 20km???i mestanite vikale da potraele vojnata uste nekoj mesec prugata ce bila zavrsena???a nie maka nacime,500mil evra za spomenici,crkvi..................
Од: Mujo Hasic
Датум: 23.05.2010 10:51:56
Neznam zasto ni se prugi koga si imame takvi koj si stavaat prepreki na istite i nikoj ne gi ganja,Vo Gostivar si stavaa a sega ima da imat rabota i vo Kumanovo.Kade li i so kogo ziveeme
Од: Мир Газанфар Али Кан
Датум: 24.05.2010 00:08:25
Па, зошто ви е пруга кон Бугариjа? Не е ли подобро крши Пакистан?