Број 3389  четврток, 23 септември 2010
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска








Site Meter

Мислења

Институционална (не)согласност за Бурмали џамија

Назми Малиќи

Кршењето на човечките права и слободи веќе не е само интерно прашање на државниот суверенитет, туку стана светска, глобална грижа

Кога се вреднува нивото на политичката култура на граѓаните и нивните партиски претставници можат да се наредат повеќе прашања: колку се почитуваат правата и слободите на граѓаните; дали меѓунационалната политика се реализира со прифатливи закони; колку и како е разбрана од страна на политичарите и граѓаните плуралната демократија; колку беше во функција политичката тензија за надминување на некои проблеми од минатото; политичката култура; која е етиката на одговорност во редовите на политичарите и другите кои имаат моќ и влијание за градење на внатрешните односи и слично. Во ова размислување ќе настојувам да се фокусирам на верската толеранција и почитувањето на верските разлики.

Во некои поранешни размислувања ги потенцирав политичките и партиските несогласувања за изградба на Бурмали џамија на плоштадот на Скопје. Мојата поента беше желба за постигнување верска рамнотежа во тоа бетонска и бронзена архитектура на спомениците и статуите. Мислев дека согласноста за градење џамија меѓу луѓето - верници може лесно да се постигне за да не се создаде ситуација на верска демотивација или нетолеранција. Едноставно, не верував дека за ова многу чувствително прашање ќе следува и такво поместување на ситуацијата со оглед дека ова прашање е ставено во сенка на недоразбирањата и конфликтите внатре меѓу оџите и раководните структури во ИВЗ. И сега моето прашање го насочувам кон власта: како може да се градат џамии во центрите на големите градови низ САД и Европа? Колку е реално да се очекува за оваа прашање без шминка и глумење да се изјасни Владата на Република Македонија и Општина Центар. Со разум и политичка одговорност да се изјаснат и да подготват толерантен меѓуверски амбиент за подготвување на потребната документација за изградба на Бурмали џамија. Имајќи го предвид партиското влијание на СДСМ во Општина Центар, очекував активно и поубедливо политичкото однесување во донесувањето на дополнителните урбанистичките одлуки за проектот „Скопје 2014“. Албанските партии, без разлика дали се во власт или во опозиција, секогаш го губеле влијанието.

Затоа и се отвора дилемата - дали некогаш може да се очекува институционално размислување и без тензии да се решаваат проблемите кои би значеле - подигнување на граѓанската и лидерската свест за сериозноста на проблемот. Со такво однесување ��е се постигне политичка зрелост, меѓусебното разбирање и подготвеност за меѓуверска толеранција, при што со дијалог ќе се уредуваат односите меѓу граѓаните како проект за меѓусебно почитување. Можеби и ќе се појасни и улогата на опозицијата, како што истакнуваше Јане Мансбридге во своите теориски истражувања за политичкото организирање. Имено, дека „опозициската демократија создава победници и губитници“. Да бидам уште појасен: дали во блиска иднина може да се очекува премиерот Груевски и лидерот на опозицијата, Црвенковски, да бидат главни политички актери за постигнување согласност за надминување на проблемот околу изградбата на Бурмали џамија. Време е некој да почне да размислува за чувствата и на другиот и да се појави како фактор на градење трајни институционални облици на политичко однесување.

Во ерата на глобализација и евроатлантски интеграции, лидерите - политичките актери, луѓето од културата и од државната власт повеќе не можат да се затскриваат зад рамките на националната држава. Затоа, во повеќе наврати, повеќе ЕУ-дипломати и упатуваат добронамерни пораки на актуелната влада да се коригира, да се насочи кон градење верска и меѓунационална рамнотежа. Понекогаш претставници на ВМРО-ДПМНЕ, во нивни медиумски изјаснувања, меѓу редови, таквите пораки нервозно ги прифаќаат, но може да се забележи и нивна партиската порака дека за промена на курсот на политичкото однесување или преориентација на надворешната политика никој не треба да ни се меша во внатрешните работи. Партиските пораки од таков вид веќе им припаѓаат на минатите времиња. Позиционирањето на политичкиот субјект за толерантност проследена со конкретни чекори значи мобилизирање на политичкиот субјект како и анимирање, мотивирање и инструирање на сите носители на политички ангажирања - функционери, активисти, симпатизери и слично.

Според тоа, основен услов за толеранција е постоењето разлики во идеите, во интересите, во вредностите, како и можноста тие да се искажат независно од тоа која и каква е разликата. Маркузе, кога зборува за толеранција, смета дека во општество на нееднаквости не е можна толеранција како цел сама за себе. Толеранцијата е цел сама за себе „само тогаш кога е универзална, кога ја применуваат оние кои владеат“.

Од дипломатските активности за регионалната и меѓусоседската соработка, почитувајќи го и севкупното интегрирање внатре во државата, со претходните иницијативи што произлегуваат од евроатлантските структури, од владините структури и академските кругови, треба да се фаворизираат идеите за нормална комуникација, отворени граници и со современи форми на регионална соработка во еден нов геополитички модел. Да повторам - во градењето толерантното однесување треба да се сочува довербата на луѓето кои се декларираат како верници и кои сакаат нивното однесување да го следат со морални верски норми. Позитивните процеси се градат, се доградуваат и се култивираат со влијателни личности. Замислете - кој би поверувал дека илјадници муслимански верници на отворено на плоштадот, со специјална дозвола од власта, и во Котција во центар на Атина се собраа да се клањаат на утринската молитва по завршувањето на постите за Рамазан-бајрам. Ова е добар пример дека и во Грција се сетиле дека со некогашниот класичен суверенитет и со поигрување со верските чувства на другите - ќе останат на минатото. Веќе им е совршено јасно дека власта не може да прави што сака со граѓаните. Непочитувањето на разликите, на верските и националните особености, кршењето на човековите права и слободи, веќе не е само интерно прашање на државниот суверенитет, туку стана светска, глобална грижа.

(Авторот е универзитетски професор)


#
Статијата е прочитана 772 пати.

Испрати коментар

Од: svdime
Датум: 23.09.2010 13:22:24
ne se raboti za dzamija( vo skopjevo gi ima i previse)tuku se raboti za mestopolozbata na istata za da moze se dokazuva do kade e"nase".Ako nekoj si igra so cuvstvsta na gragjanite toa se muslimanite koi si igraat so cuvstvsta na hristijanite.Spomenatata dzamija e gradena od Turcite,togasni okupatori,i ne gi interesiralo sto mislat razlicnite od niv isto kako Albancive-segasni okupatori.
Од: Ljubotan -Trade Name!
Датум: 24.09.2010 00:48:44
Pocitvani PH. Dali Srbite vo Skopje i okolinata imaat pravo ,da potrazat barem edna Crkva vo Skopje. da bide crkva na Srpskiot Narod vo Skopje i okoplinata? Veruvqam dragi PH,vie sigurno ja poznavate istorijatas na Skopje!
Од: mkd
Датум: 24.09.2010 08:12:31
Zosto im se 200 dzamii samo za 10 godini???? Osvojuvanje na teritorija. Sega koga im se rece dosta glumat Demokrati. E sogradjani PROCITANI STE i veke ne ocekuvajte razbiranje.
Од: Aerodrom
Датум: 24.09.2010 09:50:27
So sekoja pocit kon verskite slobodi, na crkva ne i e mesto na plostadot a kamo li na djamija. Ne mi se veruva deka se uste se zboruva za ova posle tolku otpor megu Skopjani. Zboruvam za vistinskite Skopjani so generacii nanazad kako mene, a ne za provincijalcite sto ni se naselija.

Најди! во Утрински
Насловна
Тиквешански
Погрешна агенда
Иванов бара средба со Папандреу
Стечајците протестираа пред Синдикатот!
Лута на бившиот продуцент
Студен туш за жешката есен околу името
Кредити за граѓаните може, за фирмите тешко
Водоводџии ни за лек, фризери на претек
Кацарска на судење, а предметот го нема никаде
Домашните војни на Обама
Тава „кинг-конг“ мој омилен специјалитет
Украдоа булевар!
Манчевски трет пат во трка за номинација за „Оскар“
Карикатура
Пченицата во амбарите, се чека повисока цена
Стил



"""



Kosovo president resigns after constitutional court ruling
Romanian government and police at loggerheads
Sandzak is not Kosovo, EU diplomats insist