Број 3466  сабота, 25 декември 2010
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска
Фељтон
Стил








Site Meter

Македонски Состоjби

Груевски - единствена власт!

Манчо Митевски

Македонија е земја со две лица едно лице убаво - кое сака да го прикаже власта, а другото лице - неубаво, кое се' појасно го перципираат граѓаните

Актуелната власт со својот систем на владеење и партиско-лични интереси, со трансформацијата на ненормалното во нормално и нормалното во ненормално, направи од Македонија - земја на чудата! Напоредно со тоа, поради истите причини, но и поради големата приврзаност на власта кон шминкерството, фасадерството, декоратерството, целофанските опаковки и блеферството се заокружува уште една нова карактеристика Македонија - земја со две лица! Едно лице, убаво, кое сака да го прикаже власта, а другото лице, неубаво, кое низ пропагандно-медиумската магла се' појасно го перципираат граѓаните и меѓународната заедница.

За да се објасни една ваква теза, потребни се повеќе конкретни илустрации. Би почнал од најопштите за да стигнам до најконкретните. Во Македонија веднаш на нож од власта се дочекува секаква оцена дека постои криза на институциите, односно дека институциите не ги извршуваат успешно своите функции, а дека една од основните причини за таквиот епилог е нивната голема партизираност и некомпетентност. Тезата на одбранбените играчи на власта, на премиерот, претседателот, спикерот, врвот на ВМРО-ДПМНЕ, ДУИ и една групација провладини медиуми и интелектуалци е дека нема криза на институциите оти тие успешно си ја вршат работата. Тоа е едната страна, првото лице. Второто лице, односно оцена е дека ако мерило на успех на институциите е напредокот на земјата и остварувањето на интересите на државата и на граѓаните, тогаш институциите не си ја извршуваат успешно функцијата. Доказ за тоа е економската стагнација, очајната состојба во социјалната сфера (третина од населението е сиромашно и без работа), назадувањето на демократските процеси, застојот на реформите, влошувањето на меѓуетничките односи, нарушувањето на меѓународната позиција, пет, односно две и пол години стоење во место на ЕУ и НАТО-интеграцијата...

Формално, во Македонија најзначаен нормативен акт е Уставот, но фактички, „библија“ во државата е програмата на ВМРО-ДПМНЕ „Преродба во 100 чекори“. Формално, власта декларира вледеење на правото и на правната држава, а фактички владеат партиските норми и партизираната држава. Формално, најзначајни за власта се интересите на државата и на граѓаните, фактички, приоритет имаат интересите на партијата и личните профити на нејзината врхушка. Декларативно, власта се залага за општоприфатените цивилизациски вредносни и морални стандарди, а во практика работи на остварување на некои просечни вредносни и морални норми на партискиот врв. Формално, основен критериум за вработување во државните институции се дипломата и способностите, а фактички, одлучувачка е партиската книшка со лавче. Слично е со добивањето работа на фирмите преку тендери, добивањето пари на невладините организации за проекти, делењето субвенции за земјоделците, кревети во домовите за студентите, солидарни станови...

Доаѓањето на вкупните состојби со институциите до ваков неповолен стапен е резултат на несфаќањето на уставниот систем во Македонија, поточно на негова свесна инструментализација до границите на неуставност. Македонија по осамостојувањето, се определи за парламентарна демократија и капиталистичка економија. База на парламентарната демократија е политичкиот плурализам и поделбата на власта - на законодавна, извршна, чиј дел е претседателот на државата, и судска. Кон овие треба да се додаде и локалната, која кај нас се' уште е во почетниот стадиум и со мал степен на децентрализација.

Во основата на системот на поделба на власта е создавањето тежа и противтежа на трите власти. Парламентот ја избира вла��ата, а може и да и' изгласа недоверба, значи ја контролира. Расправа за законите и за други акти што ги подготвува Владата, ги дополнува, ги усвојува, но може и да ги врати на поправка. Претседателот има свои уставни ингеренции на полето на одбраната и надворешните работи. Тој има контролна релација во однос на Владата и парламентот - ги потпишува законите што ги усвоило Собранието, но може да стави вето и да го врати на поправка на делот за кој ќе оцени дека не е законски или се коси со некои други државни или интереси на граѓаните. Судската власт си има свои самостојни ингеренции во рамките на вкупната власт. Проблемот сега во Македонија е што имаме едно тотално единство на власта на чело со ВМРО-ДПМНЕ, принцип, кој беше основа на уставниот систем во социјализмот и едноумието.

Програмата на Владата се базира врз програмата на партијата ВМРО-ДПМНЕ. Оттаму, законските и сите други проекти на Владата произлегуваат од концептот и решенијата на „Преродба во 100 чекори“. Владата со таква препорака ги праќа законските и другите акти во Собранието. Во расправата опозицијата дава амандмани, но Владата ��е ги усвојува. На пример, од околу 500 амандмани на буџетот за 2011 од опозицијата, мислам дека ниту еден не беше усвоен. Парламентарното мнозинство, кое ја поддржува Владата и брои над две третини од составот, како теледиригирана машина едногласно ги усвојува предлозите на Владата, без оглед на укажувањата на опозицијата за неуставност, спротивност со интересите на земјата или граѓаните. Претседателот без никакви приговори, не дај боже, да стави вето, ги потпишува законите. Институциите ги спроведуваат. МВР, УЈП и другите селективно гонат, обвинителството обвинува, судовите судат неистомисленици на власта. Градоначалниците од владејачката партија реферираат пред партиските лидери и министрите за својата работа. Така кругот на единството на власта, односно на едноумието се затвора. Единствено, две институции, Уставен суд и Народна банка не се во системот на партијата, туку се во системот на Уставот, па затоа постојано се на отстрел и цел за освојување. Не дека елементи на единство на власта од социјалистички вид немало и во поранешните влади на СДСМ, но и на ВМРО-ДПМНЕ на Љупчо Георгиевски, но вакво како сега ниту имало ниту веќе може да има.

Проблемот на Македонија е што покрај системот на единство и едноумие на власта, проширен и дополнет со партијата - ДУИ, имаме и систем на пирамида на власта, каде што на врвот, во основата и секаде е неприкосновениот лидер на партијата и на Владата, Никола Груевски. За жал, за Македонија и за нејзините граѓани, поставеноста на актуелниот политички систем и неговото функционирање се прочитани од ЕУ, САД и од многу земји и меѓународни асоцијации, и затоа земјата стагнира. Неодамна тоа ни го кажаа двајцата европарламентарци од Словенија Јелко Кацин и Зоран Талер, искрени пријатели на Македонија, а вториот и официјален известувач во Европскиот парламент за нашата земја. Од многуте констатации две беа жестоко прецизни и отворени. Првата, дека Македонија е парламентарна демократија во која одлучува еден човек - премиерот. Втората, дека премиерот не може да го реши проблемот, бидејќи и тој е дел од проблемот. Останува отворено прашањето: дали ќе падне пирамидата на власта или ќе (про)падне Македонија со ваква власт?


#
Статијата е прочитана 2305 пати.

Испрати коментар

Од: ne e bitno
Датум: 25.12.2010 12:20:38
Nekago neka luduva, neka si gi pokaze "rogovite" uste malku. Posle ke go sozaluvame site. Samo zalno e sto ovoj period i donese na Makedonija unazaduvanje, a toa e loso za maldite generacii na koi ocigledno vo taa zemja nikoj ne misli!
Од: Крт
Датум: 25.12.2010 13:56:56
Се надевам дека на некои наредни избори во догледно време, некоја нова влада во својата програма ќе го вметне и 101-от чекор од преродбата кој ќе гласи ,, ДОДЕЛУВАЊЕ ЗЛАТНИ ЛИСИЦИ,, и првиот кандидат ќе биде боксерот.И сето тоа од мал милион причини!
Од: zoran
Датум: 25.12.2010 14:15:17
krt bravo za komentarot i jas sum za toa.
Од: bitola troa skolovan
Датум: 25.12.2010 14:57:37
Ako od ovaj agol gi gledame rabotite so koj se soglasuvam vo nekoj period treba da doneseme i vo kaznenoto pravo zakon so koj ke mozeme da gi sankcionirame i pratenicite koi so svoeto glasanje donele zakoni vo korist na odredena politicka garnitura koja potoa ke se dokaze kako steten proekt po narodot i drzavata.Inaku za svoite sitni interesi pratenicite ke glasaat se i sesto kako bi ostanale vo svoite fotelji.Ne moze tie da gi ispolnuvaat zelbite na kriminogenite strukturi a potoa samo nekoj da bide kriv a nie kako pratenici duri i penzii ke barame.Zamisletese ke dojde i toa vreme.
Од: Zevzekman
Датум: 25.12.2010 15:29:35
tuka si greshka.... vlasta vo Makedonija ima mnogu ograniceni dejstvija... za najmala sitnica treba sud... ne samo finansovite prekrshiteli (danocni zatajuvanja i slicno) tuku i duzina izmami, pocnuvajki od neplakanje po faktura, neplakanje na nadomest na rabotnik, izmama na kupuvaci na stanovi, pa duri dojde situacuja i za bilo sto defektno da kupish vo prodavnica so sudni maki i inspekcii so molenje da zemesh drugo, parite nikako nazad.. aj toa, ami i kriminalcite so krivicni delikti so pomosh na ovoj nefunkcionalen pravosuden sistem se izvlekuvaat, zatoa se namnozija iljadnici advokati... pa ushte i krvnite delikti stanaa za na mackata na opashka da gi zalepish.... a dometot na vlasta e samo kazna preku nekoja inspekcija , luk i voda... vo isto vreme se napaga Vlasta (vlada i parlament) za propusti vo pravosudstvoto i vo isto vreme zoshto komentirala presudi...najnovo e tutunarite vikaat na vlasta zoshto so zakonot ne e predvidena minimalna otkupna cena..a koj go donel zakonot ?
Од: Dr. med. Krste pop-Stefanija
Датум: 25.12.2010 16:46:17
D-ne MITEVSKI KOGA EDNAŠ ZA SEKOGAŠ K'E SFATITE DEKA makedonija e nezavisna država KRSTEPOP-STEFANIJA
Од: CANE
Датум: 25.12.2010 17:05:43
Не постои 100% објективно суштество и вистината не е абсолутна, таа е скогаш некаде на средината. Меѓутоа човек треба да земе страна и не може да остане неутрален. Јас сум секогаш на страна на аутсидерот, на послабиот, дури да вистината не е комплетно на негова страна. Јас сум против моќта, против вперени калашњикови, против маски и специјалци, против хеликоптери и оклопни возила! Факт е дека и во најдемократаските земји полицијата, војската, правосудните органи, извршните органи и тн, се помалку или повеќе зависни од власта. Затоа, јас не чувствувам никаква симпатија према било која влада, а оваа овде ми е искрено одвратна. Долго памтам и долго живеам на Запад и слободно можам да изјавам дека ако владата на Груевски би хипотетички била со вистинско цивилизацијско и демократско опкружување не би траела ни 24 минути.
Од: Емилија
Датум: 25.12.2010 19:22:44
Во Македонија луѓето како да се хипнотизирани од тој Груевски. Како да не гледат што прави туку само го слушаат што тој кажува: што се' они сработиле. Се надевам дека народот ќе се разбуди.
Од: забеган.
Датум: 25.12.2010 20:47:42
КРТ подршка и од мене.Но несе слагам со еден читател што коментира ќе ги сожалуваме.Нема жал кога тие немат жал што го донесоа НАРОДОВ до питачки стап.Но да знат СТАПОТ има две страни.
Од: sime
Датум: 26.12.2010 11:09:16
Tocni se site konstatacii vo napisot,narodot ponesen od patriotizam i poz.nacionalizam im dade neogranicena vlast,sto e opasna rabota.
Од: Mitre od dolnodupeni
Датум: 27.12.2010 09:12:56
Неограничената власт неограничено корумпира, тоа нам ни се случува...Е сега ќе си ги грицкаме ноктите ...што не снајде со оваа вевародна власт...Македонија е стигната до точката или - или...или ќе ја нема...нарочно поради смислената поделба на народот.

Најди! во Утрински
Насловна
Тиквешански
Aматери не можат да вадат oргани
Стил
„Мис на Балкан 2010“
Падот на медиумскиот таjкун
Насловна
Колку УДБ-а беше нашата судба (14)
Голем бизнис со божикни елки
Вечниот ерген ќе се жени
Сезонски попусти на лажиче
Најубави божикно-новогодишни саеми
Сите за амбасадори
Џебна Интернет-конзола
Зошто се јадат живи луѓе
Ако си послушен, ќе бидеш идол
Правејќи го еврото цело
Студентски минијатури изложени во Сули-ан
Домот за деца без родители „11 Октомври“
 

What will 2011 bring for the Western Balkans?
Last news update on WAZ.EUobserver
Croatia moves closer to concluding EU accession talks