Број 3533  четврток, 17 март 2011
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Хороскоп
Што прават денеска
Онлајн вест��

Насловна








Site Meter

„Човекот што ги сакаше калинките“ е „Роман на годината“ на „Утрински весник“

Годинава наградата се доделува по дванаесетти пат, а одлуката ја донесе жирито во состав: Томислав Османли, академик Луан Старова, д-р Соња Стојменска-Елзесер, м-р Жарко Кујунџиски и Манчо Митевски

Невена Поповска

Романот „Човекот што ги сакаше калинките“ на писателот Душко Родев, во издание на книгоиздателството „Македонска реч“ од Скопје, со мнозинство гласови од петчлено��о жири е избран за лауреат на наградата „Роман на годината“ на „Утрински весник“

Престижната книжевна награда на „Утрински весник“ годинава се доделува по дванаесетти пат, а одлуката ја донесе жирито со состав: Томислав Османли (претседател, минатогодишен добитник на Наградата), академик Луан Старова, д-р Соња Стојменска-Елзесер, м-р Жарко Кујунџиски и Манчо Митевски (претставник на „Утрински весник“).

Жирито во своето експозе информираше „дека годинашната понуда се одликува со разнородност на темите и стилските одлики на предложените романи и различност на генерациските припадности на авторите, но и со доминација на реалистичките повести и пристапи“. Неговите членови се согласија дека годинашната романескна продукција, генерално, не успеа да понуди книжевно особено возбудливи видувања, но се согласи дека во рамките на годинашниот стандарден квалитет, во голем дел од творбите се чувствува, како мошне солидниот занатски пристап, така и бележитиот вкупен книжевен опит на авторите.

Одлуката за доделување на престижното литературно признание беше донесена низ двомесечно, внимателно промислување и конструктивно дијалогизирање над книжевните својства на предложените прозни книги, по неколкукратни тајни гласања. Листата на кандидатите за наградата се редуцираше до претпоследниот избор во кој влегоа романите: „Готен“ на Роберт Алаѓозовски (во издание на „Готен“), „Вечно сегашно време“ на Владимир Јанковски („Темплум“), „Наспроти ветрот“ од Владимир Попов (издание на „Култура“), „Се гола вода мој Ѓорѓија“ од Гоце Ристовски (самостојно издание) и „Човекот што ги сакаше калинките“ од Душко Родев (во издание на „Македонска реч“), а во финалниот избор влегоа романите со историски теми: „Готен“ од Роберт Алаѓозовски и „Човекот што ги сакаше калинките“ од Душко Родев.

Осврнувајќи се на наградениот роман комисијата во својата одлука подвлече дека: „Годинашниот лауреат ’Човекот што ги сакаше калинките‘ од Душко Родев е сугестивен историски роман од времето на илинденскиот период, посветен на тревожната автентична приказна на војводата Крсто Асенов, раководител на кукушката чета и неговата љубов и брак со Ана Малешевска, учителка, и самата борец во четата. Врската меѓу тие два лика, изложена на скриени неодобрувања, завист и интриги од соборците, ќе стане повод за револуционерната осуда и за стрелањето на главниот јунак од припадниците на сопственото движење. Романот на Родев, се вели во образложението, го нијансира житието и ликот на војводата Асенов, доловувајќи ја преку тој психолошки портрет и драмата на илинденското (би се рекло и не само тоа) ослободително движење. Етичките дилеми искажани врз фонот на илинденската епопеја, добиваат созвучја кои лесно можат да бидат препознаени и во нашиот современ свет. Романот на Родев ги продолжува најдобрите традиции на македонската историографска проза и ги реактуализира пред денешниот читател историските настани, ликови и топоними на кои им се заканува забот на заборавот. Тој ја поттикнува свеста за потребата од постојано навраќање кон историските премрежиња, и тоа од агол од кој може да се согледа и нивната хумана димензија. Со ненаметлив, наместа бележнички и прилично економичен стил, авторот ги преточува длабоките психолошки и емотивни ерупции во стегнато четиво кое и дозволува на приказната, инаку составена од самиот живот, да ја пренесе својата несомнена енергија и врз читателот. Во романот ’Човекот што ги сакаше калинките‘, продолжуваат членовите на комисијата, провејуваат повеќе теми и запрашаности: од онаа за револуционерната честитост, преку темите за индивидуалните величија, но и подлост; навестувањата на драмата на човечката љубов и револуционерниот морал; прашањата за човечката честитост и идеализмот од едната, и за тивкиот опортунизам пред револуционерниот суд на сведоците на таа драма, од другата страна, се до запрашаноста за возможноста на чистата љубов во услови на револуционерните превирања, што конечно н поставува и пред авторовата, дискретно сугерирана дилема – го ништи ли Револуцијата највисокиот човечки квалитет, љубовта?... Конечно: каква ли ќе е слободата што не умее да застане зад една чиста човечка врска? Во таа смисла, романот со поетичниот наслов „Човекот што ги сакаше калинките“ на релативно едноставен начин покажува како јакобинската ревносност и љубовта раснат во трагично непомирливи категории. При тоа љубовта и човекувањето, во емоционалниот епилог на романот, ги покрива суровиот забо��ав на историјата. Во својот роман Душко Родев подига лиричен книжевен паметник не само на една историска фигура, туку и на трагизмот на слободата во време на историско превирање.

Тоа го прави на доволно уверлив начин за да стане лауреат на наградата за ’Роман на годината‘ на ’Утрински весник‘.“

На средбата со новинарите наградениот автор заблагодарувајќи се на укажаната чест и нарекувајќи ја наградата на „Утрински весник“, „Европска книжевна награда“ се осврна на награденото дело, при што подвлече: „ ’Човекот што ги сакаше калинките‘ е роман за љубовта и храброста, за зависта и омразата, за величината и подлоста. Пишуван врз база на историски податоци, ’Човекот што ги сакаше калинките‘ обилува со малку познати детали од борбите во Кукушко и Арџанскиот Ѓол, но и за индивидуалната судбина на војводите чиишто имиња одамна се дел од илинденските легенди. Тоа е роман за идеализмот, но и за напуштеноста и осаменоста, истовремено и за достоинството пред лицето на смртта“.


#
Статијата е прочитана 853 пати.

Испрати коментар

Од: мислење
Датум: 17.03.2011 12:33:40
Оваа година жирито имаше шанса да ја "освежи" награда, бидејќи се појавија нови и интересни имиња кои со своите современи и урбани приказни претставуваат 'нов здив' во домашната продукција. За жал, тоа не се случи, бидејќи тематски, па и стилски, се уште сме "пусто турско". Впрочем, каква награда на минатогодишниот конкурс, па и на тие пред тоа, таква и оваа година. Сосема очекувано. Дајте и шанса на новата генерација!!!
Од: Mirjana
Датум: 17.03.2011 14:29:01
Romanot na Rodev e izvonreden. Isto mislam i za riomanite na Alagozovski i Jankovski. Site tri romani vleguvaat vo kategorija na dela koi mozat vo najubava svetlina da ja pretstavat makedonskata literatura pred svetskata publika.
Од: Бошко
Датум: 17.03.2011 22:47:15
Честитки за Родев. Неуморен творечки деец. Предан журналист и писател, чие животописие остава доблесни траги во националното културно милје.

Најди! во Утрински
Насловна
Тиквешански
Политиката не треба да биде печалба
Враќањето на Гадафи
Тачи се смирил со Тачи
Нулите на Гешковска ѕидаат кули од грешки!
ВМРО-ДПМНЕ си избра нов гувернер
Премногу жени дури и за мене
Нафта е нафта, ама профит е профит
Македонските проблеми станаа поени за Грција
Дајте идеи!
Дали колагенот има вистински ефект на кожата?
„Црниот лебед“ е совршен, но не и добар филм
Затворот неминовен за проблематичната актерка
Лидерска средба кај претседателот Иванов
Ситно брои до избори
Динамо Киев и Попов меѓу осумте најдобри
Бесплатна бања барале и богати пензионери
Ахмети - ДУИ останува во владата
Карикатура
Продолжуваат напорите за ладење на третиот реактор
Стил
Онлајн вести

"""