Број 3615  понеделник, 27 јуни 2011
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Екон��мија
Хроника
Едиторијал
Мислења
Писма
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Хороскоп
Што прават денеска
Онлајн вести

Насловна








Site Meter

МЕРИДИЈАНИ

Говорот под контрола

Роберт Скиделски

Истражувачкото новинарство станува дискредитирано кога е поткупено да „ги демаскира“ приватните животи на познатите

Неодамна на книжевна манифестација во Велика Британија се најдов себеси на панел-дискусија за слобода на говорот. За либералите слободата на говорот е клучен показател на слободата. Демократиите се залагаат за слобода на говорот; диктатурите го задушуваат.

Кога ние на Запад гледаме кон надвор, ова станува наш став. Ние ги осудуваме владите што ги замолчуваат, затвораат, па дури и ги убиваат писателите и новинарите. Организацијата „Репортери без граници“ води евиденција: само оваа година 24 новинари се убиени, а 148 затворени. Дел од ветувањата што ги гледаме во „Арапската пролет“ е ослободување на медиумите од стисокот на диктаторот.

Сепак, слободата на говорот на Запад е под притисок. Традиционално британскиот закон наметнува две главни ограничувања на „правото на слободен говор“. Првото забранува употреба на зборови или изрази кои најверојатно би го нарушиле јавниот ред; вториот е Закон против клевети. Тие се доб��и основи и за - сочувување на мирот, и заштита на репутацијата на индивидуалци од лаги. Повеќето слободни општества ги прифаќаат ваквите ограничувања како разумни.

Но, законот неодамна стана уште порестриктивен. „Подбуцнување на религиозна и расна основа“, и „подбуцнување на омраза врз основа на сексуална ориентација“ сега се новите незаконски дејства во повеќе европски земји, независни од каква било закана по јавниот ред. Законот се префрли од забрана на јазик кој најверојатно ќе предизвика насилство до забрана на јазик кој има намера да донесе навреда.

Јасен пример за ова е Законот против негирањето на холокаустот. Да се негира или минимизира холокаустот е кривично дело во 15 европски земји и Израел. Може да се дискутира дека холокаустот беше злосторство толку единствено гнасно што го квалификува како специјален случај. Меѓутоа, специјалните случаи имаат навика да се мултиплицираат.

Франција направи да биде незаконско негирањето на какво било „меѓународно признато злосторство против човештвото“. Бидејќи во муслиманските земји е незаконско да се нарече масакрот врз Ерменците од 1915-1917 година како „геноцид“, во некои западни земји е незаконско да се каже дека не е. Некои источноевропски земји особено го забрануваат негирањето на „комунистичкиот“ геноцид.

Класичен пример е начинот на кој „семејство“ го замени „брак“ во јавниот говор, со импликација дека сите „начини на живот“ се подеднакво вредни, и покрај фактот дека повеќето луѓе инсистираат на тоа да стапат во брак. Стана табу да се опише хомосексуалноста како „перверзија“, иако ова беше токму зборот што се користеше во 60-тите години од радикалниот филозоф Херберт Маркус (кој ја фалеше хомосексуалноста како израз на имање различно мислење). Во денешна атмосфера што Маркус би ја нарекол „репресивна толеранција“, таквиот јазик би се сметал за „жигосување“.

Социолошкиот императив што стои зад ширењето „политичка коректност“ е факт дека ние повеќе не живееме во патријархални хиерархиски монокултурни општества кои манифестираат општ, ако не и ирационален, договор за основни вредности. Патетичните напори да се всади здраворазумното размислување за „британското“ или „холандското“ во мултикултурни општества, без разлика колку и да е добронамерно, сведочи за пореметување во заедничкиот идентитет.

Одбраната на слободата на говорот е отежната од злоупотребите на популарните медиуми. Потребни ни се слободни медиуми за да се демаскира злоупотребата на моќта. Но, истражувачкото новинарство станува дискредитирано кога е поткупено да „ги демаскира“ приватните животи на познатите кога во тоа не е вклучен никаков јавен интерес. Интересните гласини мутираа во напад врз приватноста за што весниците тврдат дека секој обид да се задржат надвор од спалните на луѓето е напад врз слободата на говорот.

Знаете дека доктрината е во неволја кога дури ниту оние што тврдат дека ја бранат разбираат што тоа значи.

(Авторот е член на британскиот Дом на лордови, професор во пензија по политичка економија на Универзитетот Варвик и пишува за „Проект синдикејт“. „Утрински весник“ е дел од мрежата на „Проект синдикејт“)


#
Статијата е прочитана 816 пати.

Испрати коментар

Од: Jован АН
Датум: 27.06.2011 08:16:40
Слобода на говорот - да,но со аргументи и без лични навреди и штетни последици по државата.Одличен текст.Лекција по новинарство.

Најди! во Утрински
Насловна
Славата, митот и крвта на ВМРО (24)
„Скопје 2014“ и светските берзи ни донесоа висок раст на БДП
Владата стокмена, ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ - 2
Денес астероид минува покрај Земјата
На Охрид му се насмевнува успешна сезона
Фински туристи спасени во Преспа
Елена Ангеловска – „Мис тинејџерка на Македонија“
Судски записници
Иванов ќе му го врачи мандатот на Груевски
Блиндиран автомобил за заштита од фановите
Да ја дискреираме реалната слика
Издаден налог за апсење на Гадафи
Џемс Бонд во тавче
Смрт на триумфализмот
Интерес на сите е името да се реши
Преродбата го прероди СДСМ
„Мајки“ награден на фестивал во Нови Сад
Шести триумф на Србија во Светска лига
Инфарктот ги демне Македонците
Во Франција откриена смртоносната бактерија Ешерихија коли
Карикатура
Стол
Дваесет години независна македонска дипломатија
Онлајн вести

"""