Број 3626  сабота, 09 јули 2011
прва страница Архива контакт редакција маркетинг претплата
Втора страница
На прво место
Политика
Македонија
Економија
Хроника
Едиторијал
Анализа
Мислења
Свет
Култура
Спорт
Скопје
Забава
Некролог
Хороскоп
Што прават денеска
Стил

Насловна








Site Meter

Репортажа

Манастирот во Рајчица го граделе Македонци

Најголем ктитор на метохот на манастирот во селото Рајчица бил архимандритот Арсениј, од Галичник, кој бил игумен на Бигорскиот манастир од 1807 до 1839 година. Тој добил помош и од локалните големци, од дебарските велможни и од верното месно население

Киро Кипроски

Репортажата посветена за манастирот „Св. вмч. Георгиј Победоносец“, насловена „Малиот рај на манастирот во Рајчица“, побуди голем интерес меѓу читателите, но и забелешка и барање да посветиме внимание за историјатот на овој црковен монумент.

Местоположбата на манастирот „Св.Георгиј Победоносец“ се наоѓа на прекрасно место, оддалечено околу три километри од Дебар, под патот што води од Маврови Анови за Дебар. Во времето кога се градел манастирот на просторот на Дебарското Езеро се наоѓал големиот земјоделски имот на манастирот - лозја и ораници на кои се саделе градинарски, житни и индустриски култури. Од манастирот, како и денеска, така и во минатото, се отвора прекрасна глетка на ова укажува и името на селото Рај(чица), што би рекле, рај за душата.

Според податоците што се зачувани, како што не' информираше архимандритот Партениј, игумен на Бигорскиот манастир, кој воедно е и старешина на овој манастир, бидејќи е метох на Бигорскиот манастир, бигорскиот игумен Иларион (игуменувал од 1743 до 1781година) ги купил нивите и лозјата во с. Рајчица, каде што денеска е Дебарското Езеро. Најголем ктитор на метохот на манастирот „Свети вмч. Георгиј Победоносец“, бил архимандритот Арсениј од Галичник, кој бил игумен на Бигорскиот манастир( 1807 до 1839 година). Се разбира, добивал и помош од локалните благочествени големци (ќаи – сопственици на големи стада овци), од дебарските велможни и од верното месно население.

До влезната врата на манастирската црква се наоѓа плоча на која на старословенски пишува: „ Црквата е изградена во 1835 година заедно со манастирските конаци, а зографисана е во перидот од 1840 до 1852 година. Куполите и горниот дел на ѕидовите ги зографисале зографите Михаил и монах Данаил, со тоа што долниот дел го досликал нивниот ученик Дичо Зограф од село Тресонче“.

Творецот на иконостасот е непознат. Меѓутоа, иконостасот не се истакнува и не е препознатлив по дрворезот, како што е во Бигорскиот манастир. Црквата поседува многу повеќе зографски квалитети отколку копаничарски достигнувања. Орнаментите и иконите на него, се дело на истите знаменити зографи, коишто ги зографисале иконостасните икони во Бигорскиот храм, а тоа се таткото Михаил и синот Данаил од епирското село Самарина. Данаил со световното име Димитриј бил јеромонах во Бигорскиот манастир. Целивалните икони, пак, на св. Георгиј и на св. Јован ги насликал македонскиот зограф, ученикот на Михаил и Данаил, Дичо Зограф од мијачкото село Тресонче.

Фрескописот во храмот на св. Георгиј е дело и на епирските мајстори и на Дичо Зограф. Средишниот дел на црквата, кај големата купола, го фрескописале Михаил и Данаил, а олтарот и припратата – Дичо Зограф. Фрескописот во Рајчица се вбројува меѓу најубавите дела на Дичо Зиограф. Во припратата на црквата, на слепата купола бил насликани св Јован Крстител со 4 сцени од неговото житие. На северниот дел е св. Георгија кој е прикажан преку неколку моменти од неговото мачеништво, а на западниот дел, над ктиторскиот натпис, вчудовидувачки и трогателно е прикажано Успението на Пресвета Богородица. Меѓу другото, се среќаваат и претстави на свети словенски владетели од поблиските краишта, како на пример: св.мч. кнез Лазар, св.мч. Јован Владимир и др. Како што ни објасни архимандритот Партениј, во тоа време обичај било во црквите да се изобразуваат владетели кои достигнале светост, за да послужат како образец за сите управители со множествата, за тоа какви треба да бидат тие кои владеат со народите. А, се сликале и за да го потсетуваат народот, во време кога се наоѓал под турско владение, дека и тој некогаш си имал свои, православни управители, кои со страв Божји раководеле со поверената им должност. Имено, според учењето на светата православна црква се верува дека власта има божествено потекло, дека таа е производ на волјата Божја. При тоа, архимандритот Партениј истакнува дека за разлика од паганските теократски општества, во Византија предмет на обожување не била личноста на владетелот, туку неговата власт. Има и владетели кои што со своите високодобродетелни и благочестиви животи го прославиле името Божјо на земјата. Токму затоа, заедно со светите маченици, аскетите, отците на Црквата, гледаме и посебна категорија на свети цареви и кнезови. Како на пример, отец Партениј ги навел светите цареви Констатин и Елена, кои што го признаваат христијанството за рамноправна религија во тогашната паганска Римска Империја.

По евангелизацијата на словенските народи и прифаќањето на византиската теократска идеја се појавуваат и словенски светители - владетели какви што се: св. цар Михаил – Борис Покрстител, св.кнез Ростислав Моравски, св.велик кнез Владимир Рамноапостолен, св.велик жупан Симеон Мироточив и многу други. Нивните ликови наоѓаат место во фреско-сликарството на храмовите. Притоа, како што потенцира отец Партениј, се здобивале со култ од општохристинјански карактер, а не од национален. Тие се ��очитуваат, пред се', поради нивниот чист и свет живот и поради нивните заслуги за православието. Слободно можеме да речеме дека, светиот руски кнез Александар Невски е светител не само за Русите, туку и за сите православни во светот, бидејќи она што го осветило е православната вера, верата во Богочовекот Христос, во која нема разлика меѓу Јудеец и Елин, зашто еден и ист е Господ за сите. Грев е едната, света, соборна и апостолска Црква да се обојува со национални бои.

Инаку, духовниот живот во манастирот „св.вмч. Георгиј Победоносец“ опстојуваше се' до 1945 година, во манастирските ќелии и конаци опстојуваше монашкото сестринство. Но, комунистичката власт на новата држава со декрет го забранува дејствувањето на монаштво, ги одзема манастирските конаци и ги претвора во штали и коњушници. И поради негрижата за манастирските конаци станаа руина. Со демократизацијата на Македонија, монасите на Бигорскиот манастир во 1999 година ја започнаа изградбата на новите манастирски конаци и монашки келии, како што тоа го направиле нивните претходници во 1835 година. И во 2001 година беа осветени манастирските конации и ќелии и оттогаш, повторно во овој манастир, по пауза од 55 година, започна да опстојува монашко сестринство.


#
Статијата е прочитана 1841 пати.

Испрати коментар

Од: Еденчовек
Датум: 09.07.2011 07:31:02
ЦИТАТ (До влезната врата на манастирската црква се наоѓа плоча на која на старословенски пишува: „ Црквата е изградена во 1835 година заедно со манастирските конаци, а зографисана е во перидот од 1840 до 1852 година. ) Значи пишувало на старословенски јазик? Се прашувам нели сме АНТИЧКИ МАКЕДОНЦИ,зошто не пишува на старо антички грчки туку на старословенски? Господ знае што сме ние,нели е така
Од: Tina
Датум: 09.07.2011 09:26:37
Takva ubavina oste ne sum videla. Se zalubih vo modelot i ke gi prasam site Makedonski milioneri da zidat takvi vili na sekade po svetot, so pecatok da e Makedonska arhitektura. Yah, baby!,
Од: друг човек
Датум: 09.07.2011 15:32:54
До @еден човек >>> многу си глуп !!! Извини вака што се изразив,тоа му смета на мојата интелегенција, ама ми здосади од "словени" или "антички" Македонци. Во секој период од историјата, а таа е долга и широка и не започнува од Александар Македонски туку многу илјади години пред тоа, различни култури преовладувале и различни верувања,адети и обичаи носеле,од кои некои биле и прифатени од староседелците на овие простори,така што коментарот не ти држи вода. Поздрав ГОРД МАКЕДОНЕЦ ДО КОСКА !!!
Од: George
Датум: 09.07.2011 17:16:53
Eden covek, kako nieden. Zosto Mongolite korisyat kirilica; zosto Bugarite koristat kirilica a ne "tatarica"; zosto narodite Juzna Amerika koristat spanska latinica; zosto Albancite koristat latinica, a ne "ilirica"; a site onie sto vo Amerika koristat latinica i zboruvaat angliski, se cistokrvni "anglicani", bas kako tebe, «englezu» nizaeden. Odi zemi nesto nauci, osvesti se, zasakaj go svojot narod i zemja, pa posle pisuvaj.
Од: dedo dimo
Датум: 10.07.2011 12:00:16
Zalosno e chovek da prochituva vakvi komentari deka ne sne znaele koj sne .Da veruvam deka ima vakvi luge po cel svet no dali nekoj od ovie luge se zaprashal Ako nie ne sne Makedonci od Antichkite Makedonci .a shto se deneshnite Grci ,Bugari Srbi,Albanci i tn.i tn.Za nekoi luge izgleda samo Antichkite Makedonci se pretopile a drugite ostanale ?Pa dali e mozno toa .Slavjanite zavladeele so cel balkanski Polostrov shto e vkluchuva cela Grcija , Bugarija ,Albanija i Srbija ai drugite .Glupavo e da se zamisli ednte ipareelea drgive ostanale.Nikojneka ne ve lazi Makedoncite bile na ovie teritorii i do denes ostanale kako i drugite a shto nemavme drzava od porano e fakt deka nie sne prokleti luge kavgajlii predavnici i ne slozni .Pogledajte da vidite shto mu napravija Makedoncite pred smrta na ALEKSANDAR.

Најди! во Утрински
Насловна
Фалсификатите ги продаваат оригиналите
Пописот наближува, недовербата останува
Смешно е да се двои кој е Македонец, а кој не е
Пасош во фотофиниш за почеток на одморот
„Кралот на Ла Манш“ на 70 години ќе плива од Свети Наум до Охрид
Ќе ја смири ли бракот палавата манекенка?
Македонци продаваат имоти во Грција
Седни и јади
Полските амбиции
Ако вратата е затворена, влезете преку прозорец
Kој да научи лекција?
„Вомен анлимитед Маседонија“
Фред го спаси Бразил од пораз
Кој победи во војната 2001 година?
Соединување на регионалните млади музички сили
Силен земјотрес во Јапонија, укината опасноста од цунами
Бранко и Али бегаат од тигарот
Африкански бран над Македонија
Предизвиците на Лагард
Прием во американската амбасада
Спектакуларен крај на најславниот таблоид

"""